صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

ظریف: بازطراحی رآکتور اراک در چارچوب زمانی پیش می‌رود/ برای تبادل اورانیوم هماهنگی لازم انجام خواهد شد

وزیر امورخارجه درباره اینکه تغییرات در رآکتور اراک منوط به بسته شدن پرونده PMD است، گفت جزئیات بازطراحی رآکتور اراک بر طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری، تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مجلس است و برنامه‌ریزی‌ها در چارچوب زمانی دنبال خواهد شد.
کد خبر : 46076

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان درباره مراحل تهیه و تدوین سند رسمی رآکتور اراک گفت: این سند در سه مرحله تهیه می‌شود. در مرحله نخست، بیانیه مشترک میان «صالحی» و وزیر انرژی آمریکا و همتای چینی انجام شد و هم‌زمان با روز تصویب به‌وسیله کاخ سفید، روی سایت آمریکا قرار گرفت.


وی درباره مرحله دوم سند رسمی رآکتور اراک افزود: مرحله دوم سند رسمی، یا در سطح وزیران یا سطح مناسب دیگری میان ایران و اعضای گروه 1+5 امضا خواهد شد. پیش‌نویس آن قطعی شده است و منتظر نهایی شدن و امضا هستیم.


ظریف درباره مرحله نهایی این سند توضیح داد: مرحله نهایی درواقع درباره اسناد و جزئیات هر یک از پروژه‌های مربوط به رآکتور اراک است. بازطراحی رآکتور اراک احتمال تک پروژه‌ای نخواهد بود بلکه در پروژه‌های متعددی انجام می‌شود. طبق توافقی که انجام شده است ایران مدیر همه پروژه‌ها خواهد بود و به‌نوعی همه با ما کار می‌کنند.


به‌گفته عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان، درباره اسناد و جزئیات پروژه‌ها حسب مورد و در زمان لازم اقدامات انجام خواهد شد، اما در مرحله کنونی آنچه باید قبل از اجرا انجام شود ، آماده کردن سند رسمی است که کارهای آن انجام شده است و در آینده نزدیک امضای آن انجام می‌شود.


ظریف در پاسخ به این سؤال که تغییرات در رآکتور اراک منوط به بسته شدن پرونده PMD در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است توضیح داد: جزئیات بازطراحی در رآکتور اراک بر طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری، تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مجلس است. برنامه‌ریزی در این باره انجام شده است و در چارچوب زمانی که پیش‌بینی کرده بودیم به یاری خدا پیش خواهد رفت.


وزیر امورخارجه افزود: در ماه دسامبر زمانی برای بسته شدن پرونده پیش‌بینی‌شده است. انتظار می‌رود تا آن زمان همه کارها تمام شود که آن روز به‌اصطلاح «روز اجرا»ی برجام خواهد بود.


وی همچنین درباره کاهش ذخایر اورانیوم، گفت: برای تبادل ذخایر اورانیوم همه هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد. این کار به‌طور دقیق بر همان شکلی انجام می‌شود که مقام معظم رهبری تعیین و پیشتر در شورای عالی امنیت ملی و کمیته هسته‌ای توافق شده بود.


وزیر امورخارجه درباره روند راستی‌آزمایی آژانس از ایران گفت: راستی‌آزمایی درباره موارد کمی است نه کیفی. آن‌ها تعداد و وزن مواد را بررسی خواهند کرد. پیشتر نیز در چندین بند نحوه کار احصا شده بود. کاری که به‌وسیله آن‌ها انجام می‌شود نیز در هنگام و در پایان کار خواهد بود، بنابراین مانعی برای راستی‌آزمایی و حضور آژانس در زمان تغییرات وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر