صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

بورس کالای ایران محمل ایجاد شفافیت اقتصادی و عدالت در معاملات است

در پی حاشیه‌های ایجادشده در برخی رسانه‌ها درباره مسایل مطرح شده در مناظره تخصصی عرضه محصولات پتروشیمی، بورس کالای ایران توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 45933

به گزارش گروه اقتصادی آنا، در توضیح روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران آمده است: به لحاظ فنی بورس بازاری شفاف و نقطه مقابل بازار رانتی و اقتصاد زیرزمینی است و تمام سفارشات و معاملات در بورس قابل رهگیری و مدیریت است.


بر اساس تجربه جهانی، بورس پایه ایجاد بازار عادلانه، شفاف و قابل مدیریتِ کلان اقتصادی است. بنابراین اشکالاتی مانند به روز نبودن آدرس‌ها در برخی موارد ناشی ازعدم به روزرسانی به موقع سامانه‌های فنی مانند بهین یاب بوده و خود حاصل نبود سامانه‌های اطلاعاتی تجمیع شده دربارۀ صنایع، شرکتها و موسسات در کشور است. این مهم، مسأله‌ای ملی است فراتز از جناح‌ها و دولت‌ها.


طبیعتاً هر آنچه در بورس عرضه می‌شود حداقل در یک طرف تراکنش (سمت بورس) کاملا شفاف خواهد بود. معامله در بورس خود توانسته است محملی برای بهبود شفافیت در مورد مسایل مربوط به آدرسه‌ای شرکتها را ایجاد کند و قاعدتاً باید به این مساله به عنوان فرصتی برای اقتصاد ملی در راستای شفافیت بیشتر نگریسته شود.


نقصان سیستم‌های اطلاعاتی پایه‌ای مانند اطلاعات شرکتها و نشانی آنها و ... نیز آسیبی ملی است که هرچند می‌تواند زمینه ساز بروز عدم شفافیت، رانت و یا فساد شود، لیکن در عین حال تلقی بلافاصله فساد از هر نقصان آدرس، امری صواب نیست. اتهام‌زنی‌های دقیق به دولت‌ها و صنایع زمینه بحث فنی را برای ایجاد شفافیت کم رنگ کرده و به حاشیه‌های سیاسی غیرمفید برای اقتصاد دامن خواهد زد.


پر واضح است که ایجاد شفافیت معاملاتی و رقابت در معاملات قاعدتاً همواره مقاومت‌هایی به ویژه از جانب برخی صاحبان منافع در بر دارد که در این راستا لازم است با همیاری و همفکری اصحاب رسانه و اراده قوی مسوولان امر در این راستا، چنانچه کاستی‌هایی در ابتدای این مسیر سرنوشت ساز وجود دارد، رفع شود و به جای تأکید صرف بر برخی نقاط ضعف فرعی، هدف اصلی که همانا ایجاد شفافیت بیشتر در راستای سالم سازی و بهره ورسازی بیشتر اقتصاد ملی است موردتوجه قرار گیرد.


بورس کالای ایران با تشکر مجدد از دغدغه‌مندان و اهالی رسانه وصنعت، آمادگی خود را برای ایجاد زیرساخت‌های بازار عادلانه و شفاف در تمام حوزه‌های اقتصادی اعلام کرده و در عین حال مجدانه از علاقه‌مندان و فعالان درخواست می‌کند ضمن حفظ حساسیت‌ها و انگیزه‌های ملی اصلاح و پیشرفت، زمینه بحث را درحوزه‌های فنی حفظ کرده و از ایراد اتهامهایی با منشأ سیاسی پرهیز کنند.


بورس کالای ایران امیدوار است با کمک دلسوزان کشور، صنایع، اصحاب رسانه، نخبگان اقتصادی و دولت محترم بتواند با بهره‌گیری از تجربه جهانی در ایجاد شفافیت اقتصادی و بازار عادلانه، با شناسایی و تأمین نیازهای تمام فعالان اقتصادی از جمله عرضه کنندگان و متقاضیان کالاهای مختلف، خدمتی درخور به اقتصاد کشور عزیزمان انجام داده و محلی برای تجلی دغدغه ایجاد شفافیت، حذف رانت و ایجاد عدالت در دسترسی به بازار برای تمام فعالان اقتصادی و صنایع کشور ایجاد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر