صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با آنا:

«فرهنگ‌سازی» فساد علمی را ریشه‌کن می‌کند/ اساتید نقشی در افزایش تقلب‌های علمی ندارند

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز گفت: « بهترین راهکار برای ریشه‌کن شدن فساد علمی در دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی از طریق اساتید به دانشجویان است.»
کد خبر : 45902

دکتر احمد عریان، معاون پژوهشی دانشگاه شیراز درباره اهمیت رسیدگی و تدوین لایحه تقلب علمی در کشور به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «دستورالعمل مبارزه تقلب علمی از قبل هم در دانشگاه شیراز و در کمیته اخلاق علمی اجرا می‌شد.»


عریان اظهار داشت: «البته اهمیت این قضیه این است که اخیراً از طرف وزارت علوم ابلاغ‌شده است.»


معاون پژوهشی دانشگاه شیراز افزود:‌«این لایحه برای دانشگاه‌های نوپا با اعتبار علمی کمتر بسیار می‌تواند یاری‌رسان باشد؛ چراکه از این موارد بسیار موجود است.»


نادر بودن فساد علمی در دانشگاه‌های تراز اول


معاون پژوهشی دانشگاه شیراز درباره تاثیر عملکرد دانشگاه و اساتید بر روند افزایش تقلب‌های علمی در دانشگاه‌ها گفت: «در دانشگاه‌های تراز اول کشور چنین مواردی خیلی نادر است.»


او افزود: «در دانشگاه‌هایی که استانداردهای لازم را دارند، اساتید بلندمرتبه‌ای از نظر علمی هستند و دانشجویان این دانشگاه‌ها هم ازنظر رتبه‌بندی برتر هستند، لذا این موارد خیلی کم دیده می‌شود و اگر هم وجود داشته باشد در سطح پایان‌نامه‌های دانشجویی و یا مقالاتی است که از این پایان نامه‌ها تولید می‌شود.»


استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: « شاید در طول یک سال 3 یا 4 مورد از این اتفاق‌ها در دانشگاه‌های بزرگ بیفتد.»


برداشت‌های نادرست از منابع علمی موجود


عریان با تأکید بر اینکه اساتید نقشی در افزایش تقلب‌های علمی ندارند، گفت: «دانشجوها وقتی پیگیری مقاله‌ها را به‌تنهایی بر عهده می‌گیرند چه‌بسا که پیش نویس مقاله اش را هم خودشان پی گیری کنند و با توجه به اینکه زبان اولشان هم انگلیسی یا زبان خارجی دیگری نیست در این قسمت ممکن است که برداشت‌های نا به‌جایی داشته باشند و از مطالب موجود در دنیا با استفاده ناصحیح به این سمت‌وسو کشیده می‌شوند.»


معاون پژوهشی دانشگاه شیراز راهکاری برای مبارزه با این فساد علمی بیان کرد و گفت: « فرهنگ‌سازی از طریق اساتید به دانشجو باید به‌صورت آموزشی انجام شود.»


عریان درباره فراهم آوردن شرایط مناسب برای جلوگیری از فساد علمی در دانشجویان اظهار داشت: « داشتن آزمایشگاه‌های مناسب در دانشگاه‌ها ، تهیه تجهیزات مدرن ، دسترسی به پایگاه‌های علمی روز دنیا و کتاب‌خانه‌های پر و پیمان می‌تواند دانشجویان را تا حدی از این فضای فاسد دور کند.»


معاون پژوهشی دانشگاه شیراز درباره امکان رفع این مشکل با تصویب لایحه و قانون گفت: «هنوز مصوبه‌ای از مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه ها ابلاغ‌ نشده ولی این موضوع دغدغه‌ای مهم برای وزارت علوم است و با پی‌گیری دانشگاه‌ها در این زمینه این فساد ریشه‌کن خواهد شد.»


مسایل دانشگاه را باید دانشگاهیان حل کنند


عریان در پاسخ به این سؤال که الزامات این قانون چقدر در واقعیت قابل اجرا است ، گفت: «باید دید چه تمهیداتی در نظر گرفته‌شده و در چه شوراهایی موردبررسی قرار می‌گیرد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر