صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
تلاش برای داشتن موتور جستجوی وطنی

«یاندکس» به کمک «یوز» آمد

زمستان سال پیش وزیر ارتباطات از صرف هزینه 170میلیارد تومانی برای طراحی موتورهای جست‌وجوی داخلی داد که نشان دهنده عزمی راسخ برای ایستادن جلوی گوگل بود. اما این بار از ارتقای «یوز»‌ ایرانی به کمک یک شریک روسی خبر آمده؛ شریکی که سایتش در ایران فیلتر است!
کد خبر : 45882

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری با شرکت یاندکس که بزرگترین جست‌وجوگر به زبان روسی است خبر داده و گفته است که برای توسعه موتور ملی «یوز» از همکاری این شرکت استفاده خواهد شد.


یاندکس یک شرکت فناوری اطلاعات روسی است که بزرگترین موتور جست‌وجوی روسیه و هشتمین موتور جستجوی جهان را اداره می‌کند. همچنین این شرکت توسعه‌دهنده سرویس‌ها و محصولات اینترنتی بسیاری هم بوده است. صفحه خانگی Yandex.ru محبوب‌ترین وب سایت در روسیه است.


بیشتر ترافیک دامنه com. این سایت در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نشان دهنده قدرت بالای جست‌وجوگر یاندکس در حوزه آسیا است. این در حالی است که دسترسی به این سایت تا کنون در ایران ممنوع بوده و جزو سایت‌های فیلتر شده است.


باید افزود که نسخه روسی سایت مورد نظر هم اکنون قابل فعالیت است، ولی دامنه جهانی آن یعنی yandex.com جزو سایت‌ها و واژه‌هایی است که بنا به دلایل نامعلومی مشمول فیلترینگ شده‌ است.



محمود واعظی در راستای رسیدن به فیلترینگ هوشمند و بومی‌سازی موتور جستجو تلاش های زیادی کرده که نتیجه آن راه‌اندازی «یوز» یا «گُرگُر» سابق است.


بنا به اطلاعات سایت «سمیلروب» رتبه‌بندی سایت yooz.ir در ایران بعد از 8 ماه فعالیت با رشد منفی به 1062 رسیده است! در ماه گذشته تنها 210 هزار بازدید از این سایت صورت گرفته و از لحاظ فاکتورهای موفقیت سایت مانند زمان ماندن در صفحه، بستن فوری صفحه و استفاده از صفحه، یوز در همه موارد رشد منفی داشته است.


سالها پیش اروپایی‌ها طرحی برای ایجاد یک موتور جست‌وجو برای مقابله با گوگل بودند. آنها نهایتا به این نتیجه رسیدند که هرچه هزینه صرف کنند، نمی‌توانند جلوی نفوذ گوگل را بگیرند و برای مصون ماندن اطلاعات شهروندان اروپایی از دست گوگل راه لاهه را پیش گرفتند.


تنها موتورهای جست‌وجویی که توانستند در این راه موفق شوند، بایدو چین و یاندکس روسیه هستند. این دو موتور با صرف هزینه بسیار بالا و البته به کمک فرهنگ یکپارچه و خصوصا زبان مشترکی که گوگل هنوز به آن اشراف پیدا نکرده بود، توانستند جلوی گوگل قد علم کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر