صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

منشا اصلی نگرانی مخالفان توافق هسته‌ای در چیست؟

سردبیر رسانه خبری «مینت» آمریکا در یادداشتی به آخرین واکنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام پرداخت.
کد خبر : 45788

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، «منار موهاوش» سردبیر ارشد مینت در این یادداشت نوشت: هفته گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا توافق بحث‌برانگیز بین گروه 1+5 و ایران را که در ظاهر برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تنظیم شده است، تایید کرد.


این توافق با انتقادهای زیادی در داخل و خارج آمریکا روبه‌رو بوده است.


پذیرش توافق از سوی آمریکا خشم منتقدانی را برانگیخته است که ادعا می‌کنند این توافق در نهایت به یک اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را می‌دهد که ثبات خاورمیانه را تهدید و نیازهای تروریسم را تامین می‌کند و متعهد به نابودی اسراییل است.


نویسنده افزود: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل، در ماه مارس به کنگره گرفت و هشدار داد نخستین پشتیبان تروریسم در جهان می‌تواند از داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای برخوردار شود و این امر را با مشروعیت کامل بین‌المللی به دست آورد... و با توجه به اینکه موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای ایران بخشی از توافق نیست... ایران می‌تواند به سوی هر نقطه‌ای در جهان مانند گوشه‌گوشه آمریکا موشک اتمی را هدف بگیرد.


وی همچنین اشاره کرد محدودیت برنامه هسته‌ای ایران که در توافق آمده است پس از یک دهه برداشته می‌شود.


با این حال، حامیان توافق استدلال می‌کنند با این ابزار در ازای کمک‌های اقتصادی که بسیار مورد نیاز تهران است، مقیاس برنامه هسته‌ای ایران بویژه ظرفیت ساخت سلاح کاهش می‌یابد.


سردبیر ارشد مینت تاکید کرد: توافق دست‌کم روی کاغذ، دسترسی بیشتر بازرسان بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای ایران را که در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیش‌بینی شده است، افزایش می‌دهد. ایران از امضاکنندگان این پیمان است.


به نوشته او، توافق از ایران خواسته است شمار سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را به نصف برساند و به بازطراحی رآکتور آب‌سنگین خود پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی را تولید نکند.


در برابر غرب با لغو تحریم لوازم پزشکی، مواد غذایی و بانکداری ایران پس از نزدیک به 40 سال موافقت خواهد کرد.


موهاوش در این یادداشت تصریح کرد تجدید اقتصادی هدف اصلی ایران است و گفته است قصد ندارد یک زرادخانه هسته‌ای ایجاد کند.


به نوشته او، چندی پیش نشریه انگلیسی «گاردین» از اطلاعات جاسوسی درز‌یافته‌ای پرده برداشت که نشان می‌دهد دست‌کم یک ارتباط میان موساد و سیا (سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا) وجود دارد: اینکه هر دو بر این گزینه توافق دارند که ایران هیچ اقدام لازمی برای تولید سلاح‌های اتمی انجام نداده است.


نویسنده این رسانه آمریکایی تاکید کرد مخالفان واقعی توافق هسته‌ای از سرانجام این طرح نمی‌ترسند بلکه نگرانند که کاهش تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، به توانمندی اقتصادی جمهوری اسلامی منجر شود که می‌تواند به ویژه از لحاظ اقتصادی وضع موجود در خاورمیانه را به چالش بکشد؛ جایی که مهمترین بازیکنان آن کم و بیش همپیمان‌‌‌‌ ایالات متحده به شمار می‌روند. یکی از آنها عربستان سعودی- یکی از قدرت‌های جهانی تولید نفت است.


سردبیر ارشد مینت افزود: ایران همچنین یک قدرت گازی است که به دلیل تحریم‌ها، آن را فقط به مصرف‌کنندگان داخلی خود عرضه می‌کند.


موهاوش تصریح کرد توافق هسته‌ای اثر غیر‌منتظره‌ای بر تبدیل این کشور به یک تولیدکننده سیستم‌های خودکار و دفاعی در رقابت با کشورهایی مانند چین و حتی آمریکا خواهد داشت.


به نوشته او، تحریم‌ها سبب از میان رفتن شغل شده بود و از این رو، بسیاری از جوانان حرفه‌ای این کشور- که یکی از تحصیلکرده‌ترین و پیشرفته‌ترین جوامع جهان را تشکیل می‌دهند- خاورمیانه را ترک می‌کردند. بدون تحریم‌هایی که ایران را عقب نگه می‌داشت، ایران ابرقدرت‌های منطقه را تهدید خواهد کرد بنابراین این کشور به‌خوبی می‌تواند با ایجاد یک لرزش در ساختار قدرت کنونی در خاورمیانه، زمینه بیرون راندن اسراییل و متحد آن عربستان سعودی را از دایره رقابت‌ها فراهم آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر