صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴

«کافکا و عکاسی» راهی کتاب‌فروشی‌های ایران شد

کتاب «کافکا و عکاسی» نوشته کارولین داتلینگر، شامل مقدمه نویسنده و هشت بخش است که توسط نشر شورآفرین به بازار آمده است.
کد خبر : 45603

به گزارش گروه فرهنگی آنا، نشر «شورآفرین» در ادامه مجموعه «تماشا»، کتاب «کافکا و عکاسی» نوشته کارولین داتلینگر رابا ترجمه کریم متقی منتشر کرد.


دکتر کارولین داتلینگر از اعضای اصلی کافکاپژوهی دانشگاه آکسفورد است و در سال 2008 جایزه پژوهش در زمینه علوم انسانی را از این دانشگاه دریافت کرد.


«در واقع چهره من این‌چنین برآشفته نیست، خیرگیِ رویاییِ چشم‌هایم از تأثیرِ فلاشِ دوربینِ عکاسی ا‌ست.» این‌ها بخشی از نامه کافکا به فلیسه بائر است که نشان می‌دهد کافکایی که می‌شناسیم، فقط کافکای داستان نیست، که عکاسی نیز هست.کتاب «کافکا و عکاسی» می‌خواهد نشان دهد که کافکا در طول زندگی‌اش، عکاسی را به‌عنوان رسانه جذاب و ذاتا مشکل‌ساز به شمار می‌آورده، رویکردی که به نوشته‌های شخصی و هم‌چنین داستانی‌اش نیز تسری پیدا کرده است. او در سراسر عمر خود مجذوب عکاسی بود؛ اولین تعامل ادبیِ او با این رسانه به سال‌های مدرسه برمی‌گردد و تا مدت کوتاهی قبل از مرگ، به نوشتن درباره عکاسی ادامه داد. عکاسی و عکس‌ها از شاخصه‌های مهم در سه رمان و چند اثر کوتاهِ ادبی مشهورِ او است و هم‌چنین زمینه ثابت در نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه‌‌اش است.هرچند کافکا برای احراز نتایج سودمند یا خلاق، دوربین واقعی به‌کار نمی‌بندد، اما نوشته‌های او، در سطوح مختلف، موقعیت عکاس را به خود می‌گیرد.»


کتاب «کافکا و عکاسی» شامل مقدمه نویسنده و هشت بخش است که عبارت است از: «کافکا و عکاسی: تاریخچه پیکره‌بندی‌های نظری؛ از فیلم تا عکاسی: مخاطب‌سازی در یادداشت‌های اولیه؛ مفقودالاثر: دیدگاه‌های جهان نو؛ دگردیسی‌های عکاسانه: مسخ؛ تبادلِ یادگارپرستانه: نامه‌های کافکا به فلیسه بائر؛ محاکمه: خیرگیِ جرم‌شناختی؛ مناظر قدرت: بلوم‌فلد، هنرمند گرسنگی و قصر؛ نتیجه‌گیری: کافکای عکاس؟»


تئودور آدورنو فیلسوف بزرگ آلمانی در نامه خود به والتر بنیامین، کافکا را عکاسی توصیف می‌کند که دوربین خیالی خود را برای ثبت صحنه‌های فراموش‌ناشدنیِ مدرنیته، با چشم‌اندازی «رها‌شده» و آزاد، مورد استفاده قرار می‌دهد. این جهان نیست که توسط کافکای عکاس رهایی می‌یابد؛ بلکه، کافکای نویسنده است که نقاط ضعف عکاسی را، با عدم پذیرش برتری آنها، رهایی می‌بخشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشر شورآفرین
ارسال نظر