افزایش ضریب سختی و تحمل با «فنر چندگانه»/ اختراعی که در سازمانی جهانی ثبت شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و مخترع «فنر چندگانه تودرتو با ضریب سختی گسترده» پس از ثبت این اختراع با شماره ثبت ۹۶۴۲۳ در ایران، بهتازگی موفق به ثبت اظهارنامه بینالمللی این اختراع در سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO با شماره پتنت WO۲۰۱۹۱۸۰۶۹۰ نیز شده است.
از مزایای ثبت اظهارنامه بینالمللی اختراع با معاهده PCT در سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO میتوان دریافت نتایج جستجوی بینالمللی اختراع از سوی مراجع معتبر بینالمللی، انتشار اسناد اختراع در تمام پایگاههای معتبر بینالمللی به زبان انگلیسی به نام مخترع، امکاننداشتن ثبت این ایده و ایدههای مشابه بهعنوان اختراع توسط دیگران در کشورهای دیگر، نیازنداشتن به ترجمه در فاز ملی کشورهای مختلف و برقراری ارتباط با شرکتهای بینالمللی بدون نگرانی از نقض حقوق اختراع را نام برد.
مخترع «فنر چندگانه تودرتو با ضریب سختی گسترده» در گفتگو با خبرنگار آنا درباره این اختراع اظهار میکند: «این اختراع هشتمین اختراع من بوده است. طرحهای زیادی برای اختراع دارم. بعضی از این اختراعات هزینه و شرایط سخت زیادی دارند که باید بیشتر کار شود. در مورد فنر چندگانه، باید بگویم هر فنری یک ضریب سختی و تحملی دارد. بهطور مثال فرض کنید برای توزین اجسام، شما از فنری استفاده میکنید که یک دامنه وزنی مشخصی دارد، مثلاً از نیم کیلو تا 10 کیلو را میتواند تحمل کند.»
افزایش ضریب سختی و تحمل فنر
علی منصوری میافزاید: «این فنر چندگانه به این ترتیب است که چند فنر با ضریب سختیهای متفاوت تودرتوی همدیگر هستند و همه آنها در پوسته بزرگترین فنر گنجانده شدهاند و ظاهراً چیزی معلوم نیست، فقط یک فنر از بیرون مشاهده میشود؛ بنابراین دامنه اجسامی که میتوانیم با این فنر وزن کنیم، متفاوت است. فنر داخلی ممکن است از نیم کیلو تا 10 کیلو مؤثر باشد، فنر بعدی میتواند از 10 کیلو تا 50 کیلو و فنر بعدی میتواند از 50 کیلو تا 200 کیلو مؤثر باشد،؛بنابراین با این سه فنر که با هم در یک سیستم به کار برده شوند، میتوان اجسام را از همان نیم کیلو تا 200 کیلو وزن کرد.»
عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ادامه میدهد: «جالب این است که وقتی که فاصله تحمل فنر داخلی که از همه کمتر است، پوشیده میشود، این فنر توسط اهرمهایی مانع از حرکت شده و از خرابی آن جلوگیری میشود. فنرهای دیگر هم به همین ترتیب هستند. وقتی بازهای را که اجازه دارند، باز شوند تا به فنر فشاری وارد نشده و خراب نشود، تمام میشود، سیستم ترمز دارد و در واقع فنرها بیشتر از آن، جا برای بازشدن ندارند و نهایتاً به این ترتیب، ضریب سختی فنرتان را که محدود بود، گسترش میدهید؛ البته نمیتوان آن را نامحدود کرد؛ اما میتوان دامنه استفاده از این فنر را به این ترتیب بسیار گسترده کرد.»
استفاده فنر چندگانه تودرتو در انواع خودروها
مخترع «فنر چندگانه تودرتو با ضریب سختی گسترده» درباره کاربردهای این اختراع یادآور میشود: «فرض کنید سوار یک وانت سواری میشوید. دستاندازها در زمانی که این وانت خالی است، ضربه زیادی به سرنشین میزند؛ اگر در سیستم فنرهای این وانت از این فنر چندگانه استفاده شود، در اینصورت وقتی که خودرو خالی است، فنرهایی که ضریب سختی کمتری دارند، مؤثر هستند و وقتی که خودرو بار میزند، دامنه حرکتی آن فنرهای کوچکتر بسته شده و در سیستم اصلاً وجود ندارند؛ بنابراین فقط آن فنرهای بزرگتر و با ضریب سختی بیشتر مؤثر هستند و کار میکنند.»
عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بیان میکند: «میتوانیم از این سیستم در اتوبوسها هم استفاده کنیم، اگر اتوبوسی که 40 نفر ظرفیت دارد با پنج مسافر از این فنرهای تودرتوی چندگانه استفاده شود، میتواند آرامش بیشتری را برای مسافران تأمین کند، وقتی هم که مسافران 40 نفر شدند، فنرهای داخلی بسته شده و فنرهای قویتر فعال میشوند؛ بنابراین برای 40 نفر هم نرمی اتوبوس محسوس است، برای دو نفر مسافر یا اتوبوس خالی هم باز محسوس است.»
استفاده در باسکول یا خودروها به عنوان ضربهگیر
منصوری تصریح میکند: «این فنر بهعنوان ضربهگیر در باسکول یا خودروها قابل استفاده است و اگر فرصت شود و بتوانیم این اختراع را در یک نمایشگاه ارائه دهیم، قطعاً تولیدکنندگان زیادی هستند که میتوانند از این فنر چندگانه استفاده کنند.»
وی درباره این موضوع که آیا این اختراع موضوع پایاننامه بوده است، خاطرنشان میکند: «خیر، رشته بنده ریاضی است، گرایش آنالیز ریاضی و معادلات دیفرانسیل کسری کار کردهام و این اختراع اصلاً ارتباطی با پایاننامه ندارد و جدای از آن مسائل است.»
فنر چندگانه تودرتو مؤثر در تردمیلها
مخترع «فنر چندگانه تودرتو با ضریب سختی گسترده» درباره تولید انبوه این اختراع تأکید میکند: «این فنر بهطور مثال در تردمیل میتواند استفاده شود، اگر در باشگاهها ملاحظه کرده باشید، نوشته شده برای افراد بالای 100 کیلو ممنوع یا مثلاً اگر بچه 10 کیلویی روی تردمیل کار کند، این تردمیل برای او نرم نیست؛ چراکه وزنش کم است و فنرها فعال نمیشوند؛ اما اگر این سیستم در تردمیلها استفاده شود، دامنه وزنی که فنر تردمیل برای آن مؤثر و کاربردی است، گسترده میشود و افراد از 10 کیلو تا 200 کیلو میتوانند از یک تردمیل استفاده کنند.»
عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اظهار میکند: «بهدلیل اینکه کاربرد این اختراع بهصورت مجزا وجود ندارد، از لحاظ کاربردی برای آن اقدامی انجام ندادهام. برای کاربردیکردن میتوانیم آن را به شرکتهایی که بهطور مثال تردمیل یا باسکول تولید میکنند یا روی فنرهای خودروها کار میکنند، بفروشیم.»
منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا تولید این اختراع را از طریق مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد پیگیری کرده است یا خیر، یادآور میشود: «خیر، هنوز برای این موضوع اقدامی نکردهام.»
وی در پاسخ به این پرسش که ایده این اختراع چگونه به ذهن وی رسید، عنوان میکند: «بهطور کلی کسانی که به ریاضی علاقهمند هستند و استعداد و علاقه به ریاضی دارند و البته فعالیتها و مشغله آموزشی و علمی مانع تحقیقات آنان نشود، همیشه ذهنشان درگیر موضوع تعمیم است. بهطور مثال انسان دستگاه دو معادله دو مجهولی حل میکند، برایش ماتریس ضرایب، ماتریس مجهول و ماتریس جواب میکشد. موضوع را ماتریسی میکند و با یک ماتریس 2*2 و دو تا ماتریس 1*2 به جوابمیرسد؛ اما یک ریاضیدان همیشه در ذهنش ترسیم میکند که اگر آمدیم این ماتریس 2*2 شد 3*2 چه میشود؟ و در نهایت اگر n*n شد چه میشود؟»
مخترع «فنر چندگانه تودرتو با ضریب سختی گسترده» ادامه میدهد: «یعنی اینکه این مسئله تعمیمدادن در زندگی کسانی که استعداد ریاضی دارند و به ریاضی علاقه هم دارند، همیشه هست. در مواقع بسیاری در جنبههای مثبت و زمانهایی هم از جنبه منفی و مثلاً جنگافزاری به آن فکر میکنند، به همین دلیل است که ایده ساخت این فنر به ذهنم رسید»
چراغ ترمزهای اتومبیل؛ اختراعی دیگر
منصوری به آنا میگوید: «نخستین اختراع بنده حدود 25 سال پیش و در مورد چراغ ترمزهای اتومبیل بود. به این شکل که میزان درخشندگی چراغهای خطر با میزان فشار فرد روی پدال ترمز، تناسب مستقیم دارد، هرچه فشار محکمتر باشد، درخشندگی بیشتر است. این مسئله در اتوبانها میتواند خیلی مؤثر باشد و از تصادفهای زنجیرهای جلوگیری کند.»
این مخترع و محقق میافزاید: «متأسفانه حدود 20 سال پیش با سایپا و ایرانخودرو تماس گرفتم؛ اما آخرین پاسخشان این بود که این اقدام سبب افزایش 50 هزار تومانی قیمت خودروها میشود و قبول نکردند. حتی حاضر بودم این اختراع را بهدلیل اینکه ایرانی هستم و آنها هم خودروسازهای ایرانی هستند با یک دستگاه پیکان معاوضه کنم؛ اما باز هم قبول نکردند.»
وی درباره مذاکره با شرکتهای خارجی برای اختراع نخست خود خاطرنشان کرد: «آن زمان این اختراع را پتنت نکردم؛ اما پس از آن حدود هفت اختراع دیگر هم داشتهام که یک تعداد در دست داوری و اقدام در بحث مالکیت هستند.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/