صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۸
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمان:

ضعف در حوزه‌های نظریه‌پردازی علوم انسانی مانع پیشرفت جامعه است

دبیر هم‌اندیشی نخبگان و اساتید دانشگاه‌های استان کرمان گفت: «ضعف در حوزه‌های نظریه‌پردازی علوم انسانی مهم‌ترین مانع برای پیشرفت جامعه است.
کد خبر : 452381

محسن زاینده‌رودی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری درباره تولید علم و جنبش نرم‌افزاری اظهار کرد: بیش از 18 سال است که از توصیه رهبری در جوابیه انجمن اهل قلم در زمینه تولید علم و جنبش نرم‌افزاری می‌گذرد و ما همچنان در ابتدای این مسیر بسیار مهم و استراتژیک هستیم.»


وی افزود: «با وجود همه تلاش‌ها و دستاوردهای بزرگ علمی و چاپ مقالات بین‌المللی در مجلات معتبر خارجی و داخلی هنوز ضعف نظریه‌پردازی به‌ویژه در حوزه‌های علوم انسانی مسئله مهمی است که به شدت نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری ما را تحت تأثیر قرار داده است و یکی از مهم‌ترین و شاید اساسی‌ترین دلایل پیشرفت‌نکردن جامعه و نرسیدن به افق‌های چشم‌انداز، توجه‌نکردن به مباحث نظری و تولید علم در حوزه علوم انسانی است.»


عضو شورای بررسی متون کتب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: «تا زمانی که نظریه‌پرداز نداشته باشیم و تا زمانی که به تولید علم نرسیم، نمی‌توانیم در جایگاه واقعی خودمان باشیم. اینکه اکنون در کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم، قطعاً باید با اتکا به مبانی نظری و شاخص‌ها و معادلات همراه باشد.»


زاینده‌رودی ادامه داد: «به عبارت دیگر سیاست‌گذاران جامعه باید از دستاورد نظریه‌پردازان در چارچوب بسته‌های سیاستی مناسب (اصلاح روش‌های سیاست‌گذاری) برای رساندن جامعه به اهداف عالی استفاده (انتخاب) کنند؛ ولی این بسته‌های سیاستی که متکی به حوزه‌های نظریه‌پردازی و تولید علم هستند، قطعاً باید بومی شده و متکی به مبانی ارزشی هر جامعه باشند.»


دبیر هم‌اندیشی نخبگان و اساتید دانشگاه‌های استان کرمان راه‌حل این مهم را در گرو ایجاد روحیه امید و ایجاد انگیزه و شور و اشتیاق در فضای دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: «استادان هم خودشان و هم دانشجویان را باید به این مسیر مهم بیشتر نزدیک کنند و در کنار مباحث علمی و به روش‌های علمی، سبک زندگی ایده‌آل هم به دانشجویان منتقل شود.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با ابراز نگرانی از وضعیت ضعف تولید علم و نظریه‌پردازی در علوم انسانی خاطرنشان کرد: «مسئله تولید علم را نمی‌توان با بخشنامه‌های پژوهشی و یا تشویق چاپ مقالات و یا ابزارهای اینچنینی به نتیجه رساند بلکه این مسئله صرفاً باید به‌عنوان یک ضرورت و احساس تکلیف برای همه ما دانشگاهیان باشد و مسلماً با استعداد و با همت و حوصله و صبر می‌تواند به نتیجه برسد.


زاینده‌رودی علت بسیاری از مشکلات جامعه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و به‌ویژه اقتصادی را نداشتن مبانی نظری و تئوریک مناسب دانست و یادآور شد: «ذکر این نکته مهم است که هیچ زمانی فراموش نکنیم منافع ملی ما باید تابع هویت ملی ما باشد و این امر تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه بتوانیم با اتکا به مبانی ارزشی و ایدئولوژیکی خودمان به مبانی نظری برسیم و از این دستاوردهای علمی در سیاست‌گذاری استفاده کنیم، آنگاه مسلماً هیچکس نمی‌تواند با نظرات شخصی و سلیقه‌ای تصمیم‌گیری کند و مسلماً منافع ملی هم حفظ می‌شود.»


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر