صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
کارشناس شبه قاره در گفتگو با آنا:

تبعیض آشکار دولت هند میان مذاهب مختلف / ایدئولوژی هندوها در حال تفوق بر سایر جهان‌بینی‌هاست

یک کارشناس شبه‌قاره با بیان اینکه هند در حال گذار به سوی یک کشور ایدئولوژیک و بنیادگراست، گفت: قانون شهروندی میان کسانی که مذاهب مختلف دارند، تبعیض قائل شده و به برتری جهان‌بینی هندوها بر سایر ایدئولوژی‌ها کمک کرده است.
کد خبر : 451940

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ 11 دسامبر (20 آذرماه جاری) قانونی به امضای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند رسید که بر مبنای آن، پناه‌جویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هندوستان که بدون گذرنامه معتبر پیش از سال 2015 میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند؛ اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند در توجیه علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.


مودی‌ با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: قانون جدید شهروندی باعث کاهش رنج افراد بسیاری خواهد شد که به دلایل مذهبی تحت پیگرد و آزار هستند.


مسئول دفتر حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد در ژنو این اقدام هند را تبعیض‌آمیز خواند و  گفت که قانون شهروندی موجب تضعیف حق برابری در برابر قانون می‌شود که در قانون اساسی این کشور تصریح و دولت نیز با امضای کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد به آن متعهد شده است. 


اعتراضات گسترده با چاشنی خشونت


مخالفت‌ها و تظاهرات مردم به قانون جدید شهروندی در هند افزایش یافته است و نیروهای امنیتی و پلیس با استفاده از باتوم، ماشین‌ آب‌پاش و شلیک گاز اشک‌آور تلاش کردند تظاهرات دانشجویان در مقابل دانشگاه جامعه ملی اسلامی در دهلی نو را متفرق کنند. همچنین رسانه‌های هند از تعطیلی این دانشگاه تا دو هفته دیگر خبر داده‌اند.



تظاهرات مردم در ایالت آسام هند


تظاهرات خشونت‌آمیز در نقاط دیگر شهر دهلی نو نیز ادامه یافته و معترضان به تبعیض قائل شدن دولت هند در اعطای حق شهروندی به مهاجران مسلمان، خودروها و اتوبوس‌ها را به آتش کشیدند. 


به‌گفته نیروهای امنیتی، تظاهرکنندگان به سوی مأموران پلیس سنگ پرتاب کردند که به زخمی شدن تعدادی از مأموران منجر شد. همچنین رسانه‌های هند از دستگیری حدود 50 دانشجو خبر دادند. در ایالات «مگالایا» واقع در جنوب آسام که از کانون‌های اصلی اعتراضات است، مسئولان محلی ارتباط با اینترنت را قطع کردند و در بخش‌هایی از مرکز ایالت، مقررات منع عبور و مرور وضع شده است. درگیری‌ها در این ایالت 20 مجروح بر جای گذاشت.


نارندا مودی روز شنبه از تمام اعضای کابینه خواست تا با حضور در جلسه‌ای اضطراری، وضعیت امنیتی در این کشور را بررسی کنند. با وجود اقدامات دولت هند برای آرام کردن اعتراضات، سران تشکل‌های معترض ازجمله جنبش‌های دانشجویی، گروه‌های حامی حقوق بشر و جنبش‌های اسلامی اعلام کرده‌اند تا لغو قانون جنجالی شهروندی به تظاهرات ادامه می‌دهند و تاکنون 21 نفر نیز بر اثر اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.


تفوق ایدئولوژی هندو بر سایر جهان‌بینی‌ها


محسن روحی‌صفت، کارشناس شبه‌قاره در گفتگو با خبرنگار حوزه آسیای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: درباره هند و قانون جدید مهاجرت گام‌های تندی برداشته و باعث شده است این کشور از حالت سکولاریسم خارج شود و به شکل یک کشور ایدئولوژیک و بنیادگرا درآید. میراث قانون اساسی و مبارزاتی‌ مردم هند بر یک‌سری قواعدی مبتنی است که تنوع قومی، مذهبی، فرهنگی و زبانی بخشی از آن است. احساس می‌کنم میراثی که هندی‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین دموکراسی جهان به آن افتخار می‌کردند، تحت‌الشعاع قرار گرفته است و به حاشیه رانده می‌شود. همچنین ایده اصلی هند که مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو پایه‌گذاری کردند در حال تبدیل شدن به کشوری است که در آن عقاید مذهبی و بنیادگرایی، جایگزین دیگر ارزش‌ها می‌شود.



محسن روحی‌صفت، کارشناس شبه‌قاره


وی درباره هدف دولت هند از تصویب سیاست‌های جدید مهاجرتی تصریح کرد: هند در حال تبدیل شدن به کشوری با ایدئولوژی‌های خاص است؛ ایدئولوژی هندویی در حال تفوق یافتن بر ایدئولوژی‌های دیگر است در حالی که هند طبق قانون اساسی باید در زمینه‌های ایدئولوژی، مذهب، قوم، نژاد و زبان بی‌طرف باشد و دولت‌ها و حاکمیت‌ها هیچ‌گونه دخالتی در این موضوع انجام ندهند. لایحه شهروندی میان کسانی که مذاهب مختلف دارند، تبعیض قائل شده است، به‌عنوان نمونه یهودیان و مسلمانان از قانون مهاجرتی استثنا شده‌اند. همین موضوع که دو مذهب یهودی و مسلمان از قوانین هند جدا شده‌اند، نوعی تبعیض به‌شمار می‌رود. طبیعی است در چنین وضعی دانشجویان، دانشگاهیان و نخبگان به اوضاع اعتراض کنند.


امتناع دولت‌های پیشین هند از ورود به منازعات قومیتی


این کارشناس شبه‌قاره عنوان کرد: ممکن است در لایحه شهروندی هند جدا کردن مسلمانان موضوع اصلی نباشد، ولی یک‌سری حوادثی رخ داده و فهم نخبگان را به این سمت پیش برده است که حاکمیت در حال دور شدن از سکولاریسم است. این اتفاقات از سال 1992 میلادی که اراضی اطراف مسجد «بابری» به‌عنوان موضوع منازعه‌آمیز تلقی شد، رنگ و بوی جدی به خود گرفت و دولت‌های مختلف هند تلاش کردند که به سود مسلمانان یا هندوها گام برندارند و بی‌طرف باشند، ولی حدود دو ماه پیش دادگاه عالی دهلی رأی داد که این مسجد باید در اختیار هندوها باشد.



نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند


وی با بیان اینکه درگیری‌های هند به‌طور رسمی به یک جنگ خیابانی تبدیل و تا مرزهای بنگلادش گسترده شده است، گفت: سابقه ندارد درگیری‌های داخلی هند به این شکل باشد. برای حل بحران، دولت هند باید سیاست خود را با خواست مردم مطابقت دهد. در دهلی این دغدغه وجود دارد که افکار عمومی مورد توجه حاکمیت قرار بگیرد. اگر افکار عمومی روی موضوعی فشار بیاورند یا مواضع خود را اعلام کنند، معمولاً حاکمیت نسبت به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد.


محسن روحی‌صفت در پاسخ به این سؤال که «آیا اقناع مسلمانان و هندوها برای پایان دادن به منازعات امکان‌پذیر است»، گفت: بله. معمولاً در هند نخبگان چنین مشکلی نداشته‌اند و روابط مسالمت‌آمیزی وجود داشته است. در حال حاضر افراد دستگیر شده از گروه‌هایی هستند که در حمایت از حقوق مسلمانان وارد عمل شدند و تظاهرات کردند، ولی ممکن است در آینده حزب حاکم از توده مردم، پوپولیست‌ها، روستاییان و کسانی که ممکن است در جریان تحولات نباشند در مقابل این روند جبهه‌گیری کنند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر