مشکل پژوهش در ایران فرهنگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زنجان، بابک نگاهداری در آیین اختتامیه نشست گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در سالن اجتماعات علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اظهار کرد: «اگر دانشگاه آزاد اسلامی در مقطعی از تاریخ هدف خود را ارتقای سطح سواد دانشجویان قرار داده بود، اکنون یک تغییر رویه در این زمینه داده شده است و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.»
وی با بیان اینکه این تغییر رویه اختیاری نیست، افزود: «اگر زمانی علم در دانشگاهها محصور بوده است، اکنون زمان آن است که علم در سطح جامعه جاری و ساری شود و دیگر علمی که فقط در دانشگاهها باشد، مطلوب جامعه نیست و تفاوتی که بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه وجود دارد این است که در کشورهای پیشرفته علمشان در جامعه است و در کشور ما علم را پدیده ویترینی و فانتزی میدانند.»
معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید به یک دانشگاه اجتماعی و مسئلهمحور تبدیل میشود و اگر زمانی مدیران دانشگاهها اعتقاد داشتند که ما کاری با مشکلات اجتماعی نداریم و هدف ما تربیت و آموزش دانشجو است؛ امروز این رویه تغییر کرده است و در سند ایلاغی دانشگاه اسلامی به صورت الزام درآمده است، چنانچه روح بیانیه دوم انقلاب نیز بر روی علم و پژوهش میچرخد؛ چراکه نیازهای کشور در 40 سال آینده باید به دست جوانان در دانشگاهها حل شود؛ بنابراین این امر الزام است و باید به این سمت حرکت کنیم.»
نگاهداری با طرح این پرسش که اگر یک دانشگاه بخواهد دانشگاه اجتماعی باشد، ترجمهاش در حوزههای مختلف چه میشود؟، خاطرنشان کرد: «در حوزه آموزش یکی از رویکردهای جدید این است که رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهر و در هر منطقه بازآرایی و متناسب با فرصتهای منطقهای و صنایع محلی چیدمان شود و این موضوع برای این است که اگر ما نیرویی را تربیت میکنیم، این دانشجو بتواند در همان شهر و منطقه به فعالیت بپردازد و بازار کار او مهیا باشد.»
این مسئول خاطرنشان کرد: «این موضوع، اشتغال فارغالتحصیلان ما را افزایش میدهد؛ چراکه شرایط برای اشتغال آنان در شهر و منطقه خود وجود دارد و این موضوع بر اینکه دانشگاه آزاد تبدیل به انتخاب نخست دانشجویان شود، تأثیر دارد.
وی یادآور شد: «پایاننامهها باید بر اساس مسائل روز و نیازهای اقتصاد کشور باشد، بهطوری که صنایع با دانشگاهها در ارتباط باشد و مسلماً این مسئله نیز در ارتقای اشتغال دانشجویان ما کمک میکند؛ چراکه اگر دانشجویان ما در زمان ارائه پایاننامه خود مشکلی را از جامعه حل کنند، نیاز یک صنعت و سازمان را حل خواهند کرد و مطمئناً بستر بهتری در جریان پایاننامهشان برای اشتغال ایجاد میشود و ارتباطی که با سازمانها و صنایع پیدا میکنند، باز هم در ارتقای اشتغال دانشجویان کمککننده است.»
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مشکل پژوهش ما مشکل فرهنگی است، عنوان کرد: «هنوز قسمت عمدهای از مدیران ما پژوهش را هزینه میبینند، روی پژوهش سرمایهگذاری نمیکنند و برای اهداف کوتاهمدت جلوی برخی از پژوهشها را میگیرند درحالی که پژوهش در درازمدت سرمایهگذاری است و دوستان ما که در حوزه پژوهش فعال هستند، باید بدانند پژوهش برندساز دانشگاههاست؛ چراکه پژوهش و فناوری مهمترین مؤلفههایی است که در امتیاز یک دانشگاه اهمیت دارند.»
نگاهداری با بیان اینکه راه توسعه دانشگاه از پژوهش میگذرد، تأکید کرد: «مشکل دوم فرهنگی به خود پژوهشگران بازمیگردد و هنوز پژوهشگران ما قبول ندارند که پژوهش آنان بناست تا مشکلی را از مشکلات کشور بردارد و اگر کسی چنین باوری را داشته باشد، مطمئناً با تمام وجود پژوهش را یک الزام و ضرورت میبیند و آن را کاری فانتزی نمیبیند و خود به دنبال صنعت میرود.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/