صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴

ابداع ماده آشکارساز و پاک‌کننده جیوه با بازیافت پوست پرتقال

از آغاز انقلاب صنعتی تاکنون، آلودگی جیوه به طور پیوسته در محیط‌زیست افزایش یافته و محیط پیرامون‌مان را به ویژه رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها آلوده کرده است. به طور مثال، موجودات شکارچی که از ماهی‌ها تغذیه می‌کنند، در بدن‌شان مقادیر بسیاری جیوه یافت می‌شود و همین امر موجب پیدایش مشکلات جدی شده است. از همین رو، دانشمندان استرالیایی روشی ساده و کارآمد را کشف کرده‌اند که جیوه را در محیط‌زیست از بین می‌برد. این ماده از بازیافت پوست‌های پرتقال بی‌مصرف درست شده است.
کد خبر : 45149

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، تلاش‌ها برای از بین بردن جیوه از فرآوری سنگ‌های معدنی شروع شد و به طور مثال روش‌هایی ابداع شد که در آن از ماشین‌های بزرگ و فرآیندهای پیچیده استفاده شد که تقریبا 100 درصد آلودگی‌های روی زمین را پاک می‌کند اما این راهکار هیچ کاربردی در دریا و اقیانوس‌ها ندارد.


در همین راستا نیز محققان دانشگاه «فلایندرز» راهکاری را ارائه داده‌اند که ماده‌ای است که آلودگی جیوه را هم در خاک و هم در آب از بین می‌برد و برای ساخت این ماده، از زباله‌های ارگانیک و قابل بازیافت استفاده کرده‌اند.



ماده تشکیل دهنده اصلی این ماده جدید پلی‌سولفات لیمونین-گوگرد است که در واقع پلیمری است که از ترکیب گوگرد و لیمونین درست می‌شود که در پوست روغنی مرکبات یافت می‌شود. اما نکته مهم این است که هر دوی این مواد اصلی در دورریزهای صنعت نفت و مرکبات قابل یافتن هستند و سالانه میلیون‌ها تن از این مواد در جهان به زباله بی‌مصرف تبدیل می‌شوند.


محققان با استفاده از دانش خود، به دنبال راهی برای پیوند جیوه به ماده جدید خود بودند و در آزمایشی که انجام دادند، زمانی که این ماده جدید را به محلولی اضافه کردند، تقریبا 50 درصد از جیوه در محلول برداشته شد.


آنها سپس این ماده را در آب امتحان کردند و متوجه شدند که این ماده با پاک کردن آب و جذب جیوه، تا حدی سطح جیوه را کاهش داد که آب به آب آشامیدنی تبدیل شد.


یکی دیگر از مزیت‌های شگفت‌انگیز این است که این پلی‌سولفات لیمونین-گوگرد زمانی که برای جذب جیوه و در نتیجه در مجاورت جیوه قرار می‌گیرد، در واکنش با جیوه حتی رنگ محلول را نیز تغییر می‌دهد.


به همین دلیل می‌توان از این ماده به عنوان یک موثر رنگ‌زا (تولید رنگ) و همچنین به عنوان یک آشکارساز آلودگی جیوه هم استفاده کرد. در واقع، با اضافه کردن این ماده به محلول‌های مختلف، از تغییر رنگ محلول می‌توان وجود جیوه را در آن بررسی کرد.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
Ensieh
21:01 - 1397/11/10
من باید مخترعشو پیدا کنم لطفا نشونی ازش بهم بدید خواهش میکنم واجبه
Ensieh
21:00 - 1397/11/10
اسم مخترعاشو میشه بگید لطفا