صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

مهارت نوشتن دانش‌آموزان ارتقاء می‌یابد

محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آسیب شناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام دادند و در نهایت روش حل مسئله برای آموزش نگارش همه درس‏‌های دوره ابتدايی را پیشنهاد دادند.
کد خبر : 451232

به گزارش حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این طرح پژوهشی با دو پیش‌فرض آغاز شد.


نخست اينكه اغلب تحصيل‌كردگان ايران در نوشتن ضعيف هستند و برای رفع اين ضعف بايد به اولين دوره‏‌های آموزش نگارش يعنی دوره ابتدايی مراجعه كرد.


دوم اينكه نوشتن هرچند مهارتی زباني است اما از مهارت‏‌های تفكر هم محسوب می‌‏‏شود و برای آموزش آن بايد قبل از اينكه به زبان پرداخته شود به مهارت تفكر توجه شود.


يكی از تكنيك‏‌هايی كه روان‏شناسان در تفكر مطرح می‏‌كنند، مهارت حل مسئله است و در تحقيقات جديد استفاده از روش حل مسئله در نگارش را مفيد و مؤثر می‌دانند. با اين دو پيش‌‏فرض آسيب‌‏شناسی مهارت نوشتن و آموزش نگارش به روش حل مسئله مدنظر قرار گرفت.


نگارش ضعيف اغلب دانش‌‏آموزان و دانشجويان و فارغ‌التحصیلان، اهميت مهارت نوشتن در توليد علم و گسترش مناسبات علمی و فرهنگی، استفاده محدود از شيوه‌‏های نوين آموزش نگارش در برنامه‏‌های درسی، عدم توجه به مهارت نوشتن در همه درس‏‌ها و دوره‏‌ها و اهميت مهارت نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان را باید از ضرورت انجام این پژوهش دانست.


همچنین به گفته شهین نعمت‌زاده مجری این طرح پژوهشی، توجه همه‌جانبه به مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدايی از موارد مهمی است که در این طرح به آن پرداخته شد. همچنین اهدافی مانند ارتقای آموزش نگارش و درنتیجه بهبود مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدايی و تأثير نگارش مناسب بر سرعت‏‌بخشی به توليدات علمی در بلندمدت دنبال شد.


وی همچنین بیان کرد: اگر دانشجويان نمی‌‏توانند به‌راحتی و به‌درستی بنويسند علت آن اين است که آموزش نگارش به آنها اشکال داشته است. اين اشکال را بايد در دوره ابتدايی که اساس آموزش آينده است، رفع کرد.


نعمت زاده افزود: نمی‌‏توان منکر شد که در آموزش رسمی و برنامه‏‌ها و کتاب‏‌های درسی تلاش‏‌های بسياری شده است که شماری از آنها نيز مفيد و مؤثر بوده است. اما مسئله اين است که نگارش به‌عنوان بخشی از ضرورت زندگی بايد در همه درس‏‌ها وارد شود و محدود به درس خاص خود و زبان و ادبيات نباشد. همچنين بايد از شيوه‏‌های نوين آموزش نگارش نيز بهره برد. يکی از اين شيوه‌‏ها، روش حل مسئله است که در مواردی به بهبود نگارش کمک می‏کند.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر