صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سال پایه شاخص‌های اقتصادی تغییر می‌کند

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این نهاد سال 1395 را به عنوان سال تجدید نظر در سال پایه شاخص‌های اقتصادی انتخاب کرده است.
کد خبر : 45062

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ولی الله سیف در پیامی که به مناسبت روز جهانی آمار و روز آمار و برنامه‌ریزی منتشر کرد، اعلام کرد که در این سال ضمن بررسی و به کارگیری آخرین دستاوردهای علمی دنیا در مباحث آمارهای اقتصادی، چارچوب همه طرح‌های آماری نیز در مناطق شهری ایران به روز می‌شود تا نتایج مبتنی بر آن برای سال‌های آینده دارای جامعیت بوده و از دقت کافی برخوردار باشد.


پیش از این سال 1390 به عنوان سال پایه محاسبات آماری در بانک مرکزی استفاده می‌شد. تغییر سال پایه می‌تواند همه شاخص‌های محاسباتی از جمله تورم را با تغییر شکلی مواجه کند.


سیف تاکید کرده که آمارهای تولیدی بانک مرکزی علاوه بر اینکه همواره مورد استفاده و تایید سازمان های بین المللی قرار گرفته، در داخل کشور نیز مورد توجه سیاستگذاران، تصمیم سازان، دانشگاهیان و پژوهشگران بوده است.


پیش از این بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر سر انتشار آمارهای مشابه به چالش خوردند. در این زمان بود که شورای عالی آمار، بانک مرکزی را از انتشار علنی آمار منع کرد، اما بانک مرکزی به این دستور توجهی نکرد.


بیستم اکتبر سال 2015 (28 مهر 1394) از طرف سازمان ملل به عنوان روز جهانی آمار نامگذاری شده است. دبیر کل سازمان ملل در پیامی از دولت‌ها و سازمان های تولید کننده آمار درخواست کرده تا این روز را گرامی بدارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر