محمد امین بدخشی؛ صوفی مفسّر قرآن
به گزارش خبرنگار حوزه آیین و اندیشه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بارها شنیدهایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی میانجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرنها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشتهاند.
با شما مخاطب گرامی قراری گذاشتهایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان میدهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشارهای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.
برای خوشهچینی از این خرمن دانش و فرهنگ، جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علیاکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره بردهایم.
محمدامین بدخشی، صوفی پیرو طریقت نقشبندیه مجددیه در سده یازدهم هجری قمری است.
او در بدخشان به دنیا آمد. پدرش علیالدین جهانگیر نام داشت. محمدامین، بر اثر ویرانی زادگاهش در حمله ازبکان و فوت والدین، راهی هند شد. در لاهور، با شیخ آدم بنوری ملاقات کرد و به واسطه او با خواجه محمد معصوم سرهندی)، فرزند و جانشین شیخ احمد سرهندی، مؤسس سلسله نقشبندیه مجددیه، آشنا شد. او پس از آن در سرهند اقامت کرد و در حلقه درس فرزندان شیخ احمد سرهندی حاضر شد. در 1051 ق، با شیخ آدم بنوری عازم مکه شد و تا 1102ق در آنجا ماند. اندکی بعد به مصر رفت و در آنجا درگذشت.
برخی از آثار او بدین قرار است:
1- مناقبالحضرات، تذکرهای است درباره زندگی و اقوال مشایخ نقشبندیه مجددیه و شیخ احمد سرهندی و فرزندانش. این کتاب به زبان فارسی است و یک مقدمه، سه مطلب و یازده باب و خاتمه دارد. ترجمه اردوی آن در 1940 در لاهور به چاپ رسید.
2- نتایجالحرمین، در سه جلد که جلد اول آن تفسیر صوفیانه سوره فاتحه، جلد دوم درباره کرامات شیخ بنوری، و جلد سوم در شرح احوال اوست.
3- کرامات آدمیه، که زندگینامه شیخ آدم بنوری و احتمالاً جلد سوم نتایجالحرمین است.
4- المفاوضة بینالانسان و الکعبة، اثری به فارسی که در آن گفتگو و مناظره شیخ آدم بنوری و شیخ احمد قشاشی در برتری کعبه یا انسان مؤمن و انبیاء شرح داده شده است؛
5- نکاتالاسرار، که اصل آن از شیخ آدم بنوری است و بدخشی آن را در چهار فصل گردآوری و تدوین کرده است؛
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/