صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸
کارنامه بهارستان/12 | شاهرودی در گفتگو با آنا:

دولت با لابی و امتیاز استیضاح وزرا در مجلس را خنثی می‌کند/ نظارت بهارستان دهم کارآمد نبود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فکر دیگری بکنیم تا ابزارهای نظارتی مجلس کارآمدتر شود، گفت: بسیاری از موارد دیده شده که دولت با روش‌هایی مانند استعفای وزیر، لابی کردن در مجلس، امتیاز دادن به افراد خاص صاحب امضای توانستند استیضاح‌ وزرا را خنثی کند.
کد خبر : 449366

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس  گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در ریل‌گذاری قوانین و اجرای صحیح آن توسط دولت اظهار کرد: نظام تقنینی کشور اگر نتواند مسائل را خوب هدف‌گیری و نقشه راه برای دولت مشخص کند، طبیعتاً دولت هم به انحراف خواهد رفت.


وی با بیان اینکه دولت‌ها قانون را خوب اجرا نمی‌کنند، افزود: دولت‌ها در گذشته هم به تعهدات خود آنگونه که باید عمل نکردند، چه در قوانین بالادستی و چه قوانین بودجه سالانه که انحراف از معیار در آنها بسیار بالاست. به‌ویژه در سال‌های گذشته دیدیم که دولت‌‌ها از قانون تخلف کردند و مجلس هم ابزار نظارتش کُند است.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بُرنده‌ترین ابزار مجلس برای جلوگیری از تخلفات دولت‌ها استیضاح است، تأکید کرد: بسیاری از موارد دیده شده که دولت با روش‌هایی مانند استعفای وزیر، لابی کردن در مجلس، امتیاز دادن به افراد خاص صاحب امضای توانستند استیضاح‌ وزرا را خنثی کند.


شاهرودی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی ابزاری جز استیضاح ندارد که آن هم آلوده مباحثی شده که منافع عمومی را در بر نمی‌گیرد و گاهی اوقات همین ابزار استیضاح برای منافع اشخاص، جریانات و گروه‌ها به‌کار گرفته می‌شود و مصالح نظام و کشور در آن لحاظ نمی‌شود، بلکه معامله‌ای است که میان افراد صورت می‌گیرد.


نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه باید چاره‌ای برای ابزار نظارتی مجلس کنیم تا کارآمد شود، گفت: این کارآمدی با جابه‌جایی افراد، جریان‌های سیاسی، اقلیت و اکثریت مجلس اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه باید فکر دیگری بکنیم تا ابزارهای نظارتی مجلس کارآمدتر شود و مجلس شورای اسلامی بتواند در بسیاری از اموری که اکنون از آن بی‌اطلاع است، وارد شود.


وی با اشاره به اینکه غالب تحقیق و  تفحص‌هایی که در مجلس صورت گرفته بی‌اثر و ثمر است، خاطرنشان کرد: تاکنون خروجی حداقلی از تحقیق و تفحص‌های مجلس نداشتیم یا حتی ماده 236 که ابزار  بسیار قوی‌ای است و به‌دنبال آن قوه قضائیه با جدیت به میدان می‌آید.


شاهرودی با بیان اینکه تشریک مساعی قوای مقننه و قضائیه بسیاری از مسائل را ساماندهی می‌کند، گفت: این به معنای دخالت مجلس در امور قوه قضائیه نیست، اما مجلس گزارش تخلف صورت گرفته را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد تا بتواند با قاطعیت لازم با تخلفات در سطوح بالا در وزارتخانه‌ها برخورد کند.


نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تاکنون ندیده‌ایم که وزیر متخلفی در دادگاه محکوم و محاکمه شود و یا اینکه وزیری در دادگاه و توسط قاضی معلق از خدمت شده باشد.


وی با اظهار امیدواری از اینکه با تحول ساختاری جدید در قوه قضائیه شاهد این باشیم که قوه قضائیه تیغ برنده برای اجرای قوانین مجلس باشد، گفت: مسلماً ناکارآمدی مجلس در قانون‌گذاری نیست. قوانین بسیاری داشتیم که خودش موجب ناکارآمدی دولت بود، قوانین دست و پاگیری که بیش از اندازه مغایر و متناقض هم بوده که شاید لازم باشد اراده‌ای در مجلس شکل بگیرد که یک سال بنشیند و قوانین منسوخ را حذف کند.


عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همین قوانین منسوخ شده که هنوز در قانون وجود دارد، محل ارجاع بسیاری از مدیران و سوءاستفاده و رانت‌ها می‌شود.


شاهرودی تأکید کرد: باید نمایندگانی مستقل، آزاده انقلابی و کسانی که منفعت مردم، نظام و انقلاب را بر منفعت خود ترجیح دهند به مجلس وارد شوند و این شاخصه نماینده در تراز انقلاب اسلامی است.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر