صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۸

چقدر با ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ اشنایی دارید؟ +اسامی و کاربرد

دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در راستای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزار‌های دیجیتالی انجام شود.
کد خبر : 449289

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دیجیتال مارکتینگ از جمله روش‌های تبلیغات و بازاریابی آنلاین و دیجیتال محسوب می‌شود که برای تحقق آن روش‌ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد و از این رو خبرگزاری آنا در ادامه به معرفی دیجیتال مارکتینگ و بررسی آن می‌پردازد.



دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟


اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (digital marketing) به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در راستای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزار‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد.



در واقع می‌توان گفت؛ تمام فعالیت‌هایی که به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برند‌ها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود، برخلاف بازاریابی سنتی، مشتریان در دیجیتال مارکتینگ بیشترین اهمیت را دارند.


به همین منظور شرکت‌ها با استفاده از ابزار‌های مختلف مانند وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند رفتار مشتریان را تحلیل کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران منتشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت کنند.


امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده و تمامی شرکت‌های متوجه شده اند که برای موفقیت باید در اینترنت حضور فعال داشته باشند و از فضای آن برای جلب مشتری جدید و معرفی کالا و خدمات خود استفاده کنند و برای این کار ناچار هستند که از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بصورت موثر استفاده کنند.


مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ


شما نیاز دارید برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود از رسانه‌های دیجیتال استفاده کنید و از آنجایی که امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به راحتی به کسب و کاری اعتماد کند و بنوعی شیوه تصمیم گیری مخاطبان عوض شده است، با وجود رسانه‌های اجتماعی محبوب دیگر کسی به حرف شما اهمیت نمی‌دهد و اکثرا به حرف این و آن در شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنند و بیشتر به کامنت‌ها توجه می‌شود.


پس به همین دلیل باید از رسانه‌های دیجیتال استفاده کنید و در واقع هر کسب و کاری برای بقا در بین رقبایش باید در رسانه‌های دیجیتال حضور داشته باشد و نه اینکه از آن فقط برای کمک گرفتن استفاده کند.


معرفی ابزار‌های بازاریابی دیجیتال



  • ۱. بهینه سازی سایت برای موتور‌های جست و جو (SEO)


یکی از بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که از این طریق می‌توانید هدفمند‌ترین مخاطبین را داشته باشید و باید این موضوع را در نظر بگیرید که سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی‌شود مقایسه کرد.


مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می‌گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود، زیرا با توجه به نیازش شما را انتخاب می‌کند.


در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می‌شود، سایت خود را برای موتور‌های جست و جو بهینه می‌کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.




  • ۲. بازاریابی محتوا (Content Marketing)


بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزار‌ها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه‌ی کسب و کار‌های آنلاین با هر سرمایه و بودجه‌ای است.


تفاوتی ندارد که کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا خیر!


در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می‌توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.


در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می‌کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می‌توانید آن‌ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می‌شود و بعد به شما اعتماد می‌کنند و خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتوا‌های آموزشی تان ارتباط دارند می‌شوند.


در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه‌ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آن‌ها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می‌آید و خواستار محصولات و خدمات شما می‌شود.
 


۳. شبکه‌های اجتماعی (Social Media)


یکی از قدرتمند‌ترین و تاثیر گذار‌ترین ابزار‌ها در دیجیتال مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی هستند و همانطور که می‌دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل‌های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز به سر ببرند.


در این شرایط راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی ویروسی می‌توانند بهترین بازدهی‌ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کار‌هایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه‌های اجتماعی محبوب، کسب درآمد‌های بالایی را برای خود رقم می‌زنند.


از خانمی که در منزل خود کیک می‌پزد گرفته تا فردی که توی کار پرورش زالو است، هر کسی می‌تواند از شبکه‌های اجتماعی برای درآمد زائی خود استفاده کند.


با این وجود شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین کانال‌هایی است که از آن می‌توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه‌ها وجود نداشته باشد.



  •  ۴. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)


جالب است بدانید که؛ هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می‌دهد. این جمله را بار‌ها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ام. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.


در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می‌کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می‌تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می‌توانید به ایمیل‌هایی که سایت‌های بزرگ آخر هفته‌ها برای شما ارسال می‌کنند نگاه کنید.


ایمیل مارکتینگ هم دقیقا همانند بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه‌ای است. شما می‌توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه‌ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.


از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کار‌های آنلاین قرار گرفته است. بازگشت سرمایه بالاش هم خیال هر کسی که از این ابزار سومند استفاده می‌کند را راحت کرده است.
 



  • ۵. بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)


بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می‌دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟


اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟


ویدئو‌ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت‌های محتوایی می‌گذارند.


درک این مسئله بسیار آسان است. اگر من جلوی ویدئو ظاهر می‌شدم و با شما رو در رو صحبت می‌کردم چه اتفاقی می‌افتاد؟



مسلما بیشتر به من اعتماد می‌کردید. حس بهتری نسبت به من در شما ایجاد می‌شد.


دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می‌گذارد.


یکی از بهترین ابزار‌ها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است.


محتوا‌های ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می‌توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه‌ای به دیدن ویدئو‌ها نداشت، اما الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه‌ها عوض شده. الان حوصله‌ها کم‌تر شده است و بسیاری از افراد هستند که دیدن ویدئو‌ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می‌دهند.


در دیجیتال مارکتینگ زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می‌توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه‌مند کنید.



  • ۶. بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)


بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کار‌های کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمی‌تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می‌تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.


در بازاریابی چریکی سعی می‌شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب و کار نوپای شما هیچ وقت نمی‌تواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. به همین خاطر به جای پول خرج کردن باید ایده خوب داشته باشید و با استفاده از استراتژی‌ها و ابزار‌های ارزان قیمت باید بتوانید بیشترین بازدهی را دریافت کنید.


یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می‌شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می‌توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی می‌توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آن‌ها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آن‌ها می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.


بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی ویروسی هم است. اصلا یکی اهداف در بازاریابی پارتیزانی همین است. یعنی توسط مردم و بدون هیچ هزینه‌ای تبلیغات کنید.


در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه می‌گویند، مهم این است که مردم درباره شما می‌گویند. یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شده است.



  • ۷. تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)


تبلیغات شامل هزینه اینترنتی انواع گوناگونی دارد. نمونه‌ای از اثر بخش‌ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می‌تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه‌های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.


یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است.


رپورتاژ آگهی از جنبه‌های مختلف می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اول اینکه شما از طریق رپورتاژ آگهی می‌توانید بک لینک‌های با کیفیت و دائمی دریافت کنید. دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا برود. سوم اینکه به برند سازی شما کمک می‌کند. البته از این بابت می‌گویم که گوگل خیلی به وجود نام برند‌ها در سایت‌های دیگر اهمیت می‌دهد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر