صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

افشای ابعاد جنایات داعش/ کشف گورهای جمعی در مناطق آزاد شده

پس از آنکه نیروهای کرد توانستند کنترل دوباره برخی مناطق تحت کنترل داعش را به دست بیگرند و تعدادی از ایزدی‌ها به خانه‌های خود بازگشتند، عمق و اندازه جنایات انجام‌شده توسط این گروه تروریستی بیش از پیش نمایان شد.
کد خبر : 4488

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از الجزیره انگلیسی، در جاده بیابانی منتهی به کوه‌های سنجار، جمال مراد در حال گشتن جیب‌های جنازه‌ای است تا ردی از پدرش پیدا کند. جمال ۳۵ ساله که به اقلیت ایزدی عراق تعلق دارد و ساکن شهر خان عسور است، در حال جست‌وجو در داخل یک گور جمعی است که به احتمال زیاد توسط اعضای گروه تروریستی داعش به وجود آمده است. او ناگهان داروهای دیابت و لباس­‌های عمویش را در میان اجساد پیدا می‌کند، سپس به سراغ جیب‌های جسد دیگری می‌رود.


او می‌گوید در جیب‌های فرد بعدی کلیدی را پیدا کرد که تا حدودی برایش آشنا بوده است. او کلید را به خانه‌اش در خان عسور برده و می‌بیند که کلید‌ها در خانه و در آشپرخانه را به آسانی باز می‌کند. همین جا بود که جمال متوجه شد جنازه‌ای که در کنار عمویش قرار دارد، متعلق به پدرش است که از چند ماه پیش و پس از حمله داعش ناپدید شده است. جنازه پدر جمال و ۳۶ نفر دیگر هفته گذشته پیدا شد. این جنازه‌ها پشت یک مرغداری قدیمی در جاده منتهی به کوه‌های سنجار قرار داشت که پس از کنترل نیروهای کرد بر این منطقه، یک چوپان محلی آن‌ها را پیدا کرد.








جمال می‌گوید در جیب‌های فرد بعدی کلیدی را پیدا کرد که تا حدودی برایش آشنا بوده است. او کلید را به خانه‌اش در خان عسور برده و می‌بیند که کلید‌ها درب خانه و درب آشپرخانه را به راحتی باز می‌کند. همین جا بود که جمال متوجه شد جنازه‌ای که در کنار عمویش قرار دارد، متعلق به پدرش است

از زمان آغاز حملات داعش در عراق، صد‌ها نفر از اقلیت ایزدی این کشور توسط داعش کشته شده و بسیاری از آن‌ها نیز توسط تروریست‌ها دستگیر شده‌اند. اما پس از آنکه نیروهای کرد توانستند کنترل دوباره برخی مناطق را به دست بگیرند و پس از آن تعدادی از ایزدی‌ها به خانه‌های خود بازگشتند، عمق و اندازه جنایات انجام شده توسط داعش در حال نمایان‌تر شدن است. یکی دیگر از این گورهای جمعی حدود دو هفته پیش در شهر زومار در ۶۰ کیلومتری شمال غربی موصل پیدا شد. جسد حدود ۲۰ ایزدی در این گور پیدا شد.


قاسم سیمو، رئیس نیروهای امنیتی کرد در شهر سونای (نزدیک به محلی که جنازه پدر مراد پیدا شد) عقیده دارد با بازپس‌گیری مناطق بیشتری از تروریست‌ها، به احتمال زیاد باید منتظر پیدا شدن گورهای جمعی بیشتری بود. سیمو با بیان اینکه تاکنون هشت گور جمعی پیدا شده است، افزود: نمی‌توان مطمئن بود که چه تعداد از این گورها وجود دارد زیر داعش هنوز کنترل بخش‌هایی از سنجار را در دست دارد.


گفته می‌شود جنایت صورت گرفته در سونای احتمالا در اوایل ماه آگوست انجام شده است زیرا اعضای خانواده در‌‌ همان موقع برای آخرین بار با قربانیان صحبت کردند. بنا به گفته سیمو، در میان اجساد پیدا‌شده دو زن و دو کودک نیز مشاهده می‌شود.


وی گفت: ما تنها توانسته‌ایم لباس‌ها، استخوان‌ها و کارت‌های شناسایی را پیدا کنیم و تشخیص چهره‌ها کاملا غیر ممکن است. تیمی از کار‌شناسان پزشکی قانونی شهر کردنشین دهوک به همراه نمایندگانی از دولت کردستان به منطقه اعزام شده‌اند تا در کنار جمع آوری اجساد، در مورد جنایات داعش تحقیق کنند.


دکتر هوار محمد، رئیس مرکز پزشکی قانونی دهوک، در این زمینه گفت: ما هنوز باید استخوان‌ها را طبقه‌بندی و در مورد علت و چگونگی مرگ‌شان تحقیق کنیم. کار ما همچنان ادامه دارد زیرا اجساد فراوانی پیدا شده است.


در روی دیوارهای سونای هنوز می‌توان آثاری از حضور چند ماه پیش داعش را مشاهده کرد. در روی یکی از این دیوار‌ها، شعارهایی در حمایت از داعش نوشته شده که بر اثر حملات تنها بخش‌هایی از آن قابل خواندن است. بسیاری از ساکنان این منطقه به خانه‌هایشان بازگشته‌اند. در اوایل ماه فوریه نیروهای داعش از روستای هردان خمپاره‌هایی را به سمت این منطقه پرتاب کردند که خسارات جانی نداشت. سیمو عقیده دارد نیروهای داعش هرازچندگاهی این خمپاره‌ها را پرتاب می‌کنند تا حضور خود را نشان دهند.



در مرکز شهر، خلف قیجو ۴۸ ساله به نیروهای کرد پرتقال، لیمو و سیگار می‌فروشد. او به محض آزادی سونای به شهر بازگشت، اما خانه‌اش سوخته و بسیاری از قسمت‌هایش آسیب دیده بود. او می‌گوید از طریق همین کارهای ساده سعی می‌کند مخارج خانواده‌اش را تامین کند که در اردوگاه پناهندگان زاخو زندگی می‌کنند. نبود برق در بیشتر ساعات روز مانع از بازگشت تعداد زیادی از مردم شده است.


پس از حمله داعش در آگوست سال گذشته، ده‌ها هزار ایزدی در اردوگاه‌های مناطق کردستان ساکن شدند. هم اکنون که آن‌ها در حال بازگشت به خانه‌های خود بوده و مدارکی از جنایات داعش را دیده‌اند، بسیاری از آنها همسایگان عرب سنی خود را به همکاری با تروریست‌ها متهم می‌کنند؛ البته آنها این موارد را انکار کرده‌اند.


آن‌طور که سیمو می‌گوید تنش‌ها و درگیری‌هایی بین روستاییان مختلف به وجود آمده و گزارش‌هایی مبنی بر انجام حملات تلافی‌جویانه ایزدی‌ها منتشر شده است. اخیرا شبه‌نظامیان وابسته به ایزدی‌ها به روستای بوهانیه حمله کرده و پس از کشتن تعداد زیادی از ساکنان آن، خانه‌ها را به آتش کشیده‌اند. حدود یک ماه پیش نیز در گزارشی اعلام شد شبه‌نظامیان ایزدی یک زن عرب را ربودند.








علی می‌گوید در ابتدا تنها استخوان‌ها و لباس‌ها را پیدا کردم. او پس از آن متوجه شد جنازه متعلق به پدرش است که در جیب‌های آن دو عکس از پدرش، کار شناسایی او و مقداری پول پیدا کرد.

علی سوحان ۲۵ ساله جسد پدرش را در یک گور جمعی در سونای پیدا کرد. پدر او در اوایل آگوست و در زمانی که سعی می‌کرد به ایزدی‌ها در فرار از خان عسور کمک کند، ناپدید شد.


علی می‌گوید در ابتدا تنها استخوان‌ها و لباس‌ها را پیدا کردم. او پس از آن متوجه شد جنازه متعلق به پدرش است که در جیب‌های آن دو عکس از پدرش، کار شناسایی او و مقداری پول پیدا کرد. علی در حالی که با تاسف به عکس‌های پدرش نگاه می‌کند، می‌گوید: آنهایی که از تابستان گذشته جنایات فراوانی در بخش‌هایی از عراق انجام داده‌اند، هیچ شباهتی به انسان‌ها ندارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر