صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
در دیدار با نخست‌وزیر عراق

جهانگیری: ایران مدافع اتحاد داخلی عراق است

معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: ایران همواره مدافع وحدت و یکپارچگی میان اقوام، مذاهب و گروه‌های مختلف عراق بوده است و همچنان ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، در خدمت اتحاد و انسجام داخلی عراق خواهد بود.
کد خبر : 44844

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دوشنبه در دیدار نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، افزود: عراق از شرایط سخت و دشوار رنج می‌برد و گرفتار مسائل امنیتی است.


وی ادامه داد: عراق در معرض تهدید خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی و حامیان خارجی آنها قرار دارد و در چنین شرایطی اختلافات داخلی باید جای خود را به وحدت، انسجام و یکپارچگی بدهد.


جهانگیری با بیان اینکه «توسعه مناسبات همه‌جانبه با دولت و ملت عراق در صدر اولویت‌های سیاست خارجی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است»، تأکید کرد: ایران در کنار همه اقوام و مذاهب عراق خواهد بود و همان‌طور که از بغداد در مقابله با داعش حمایت کرد، با همان جدیت و سرعت اربیل را نیز مورد حمایت قرار داد.


معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از حامیان جدی تحکیم مناسبات میان اربیل و بغداد و مشارکت مؤثر برادران کرد در ساختار سیاسی و تصمیم‌گیری عراق است، افزود: ایران همواره مدافع وحدت و یکپارچگی میان اقوام، مذاهب و گروه‌های مختلف عراق بوده است و همچنان ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، در خدمت اتحاد و انسجام داخلی عراق خواهد بود.


جهانگیری به اهمیت امنیت اقلیم کردستان عراق و مرزهای مشترک این منطقه با ایران نیز اشاره کرد و گفت: انتظار داریم مسئولان اقلیم کردستان عراق برای مقابله با تعرض گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مسلحانه‌ای که بعضا از این مرزها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، توجه و رسیدگی جدی‌تری داشته باشند.


وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها و گسترش مناسبات اقتصادی با عراق و از جمله اقلیم کردستان این کشور خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران اختیار استانداران مرزی ایران را برای رونق دادن به مبادی مرزی مشترک با اقلیم کردستان عراق و توسعه همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری افزایش داده است.


معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: عراق قوی و قدرتمند، ضامن منافع همه مردم، اقوام و مذاهب این کشور و نیز منافع عمومی منطقه است و بی‌ثباتی، ناامنی و واگرایی سیاسی در عراق تامین‌کننده منافع هیچ کسی نخواهد بود.


نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات، از گروه تروریستی داعش به‌عنوان تهدیدی جدی برای عراق یاد کرد و از حمایت‌ها و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این گروه تروریستی قدردانی کرد.


نچیروان بارزانی گفت: ایران همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار دولت و ملت عراق بوده است و روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز روابطی استراتژیک و تاریخی است.


وی ادامه داد: داعش تنها یک گروه نظامی متجاوز نیست بلکه یک تفکر و گفتمان مخرب و خطرناک است و اگر مسئولان کشورهای منطقه در زمینه آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم گام‌های جدی‌تر برندارند، ممکن است شاهد آسیب‌های جدی‌تر در آینده باشیم.


نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق افزود: گروه تروریستی داعش در حقیقت متشکل از گروه‌های تندرو و افراطی مذهبی است و گروه‌های بعثی است که سعی دارند تفکرات و عقاید مخرب خود را به مردم القا کنند و در پوشش و به نام اسلام به دنبال جذب افراد هستند.


بارزانی با تبریک توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 نیز اظهار کرد: بی‌تردید پس از اجرای این توافق و لغو تحریم های ایران، بستر و زمینه‌های بیشتری برای توسعه همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین فراهم خواهد شد.


وی با تأکید بر لزوم ارتقای سطح روابط اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد و امیدوارم با توسعه همکاری‌های مرزی و فعال شدن بخش خصوصی، شاهد ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و تجاری باشیم.


نچیروان بارزانی، انسجام و وحدت داخلی عراق را نیز ضروری و پراهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یکپارچگی و توافق میان گروه‌های مختلف در عراق از هر نوع توافق و تفاهم با کشورهای دیگر مفیدتر است و می‌تواند در حل مسائل و مشکلات امنیتی عراق کارساز و مؤثر باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر