صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهتر است چه کسی وام 25 میلیونی بگیرد؛ خودروساز یا خریدار؟

در بسته اقتصادی جدید دولت بانک ها موظف می‌شوند وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو را ارائه کنند، اما نکته مبهمی که در این میان وجود دارد این است که وام 25 میلیون تومانی قرار است مستقیم به مردم ارائه شود یا این که خودروسازان این مبلغ را دریافت کرده و آن را پس از خرید خودرو به مردم واگذار می‌کنند؟
کد خبر : 44775

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، دولت برای احیای صنعت خودرو، پرداخت وام‌هایی تا سقف 25 میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله درنظر گرفته است.


با این حال در اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اشاره دقیق و مستقیمی به این موضوع نشده که تسهیلات جدید به چه شکلی قرار است پرداخت شوند. البته شنیده شده که مسئولان بانک مرکزی قرار است به زودی در این باره توضیحاتی ارائه کنند.


وام را به مردم بدهید


یک کارشناس اقتصادی درباره اینکه بین وام دادن مستقیم به صنایع یا پرداخت آن به مصرف کننده نهایی کدام گزینه بهتر است، گفت: بهترین حالت این است که وام خودرو از طریق لیزینگ‌ها به مردم برسد، ولی در شرایط کنونی که این گزینه مطرح نشده است، رساندن این تسهیلات به دست مردم باید انتخاب شود.


عمده بدهکاران بانک‌های ما شخصیت های حقوقی هستند، بنابراین اگر تسهیلات جدیدی هم به صنایع پرداخت شود، احتمال بازپرداخت آن پایین‌تر خواهد بود

علی سرزعیم به خبرنگار آنا گفت: اگر تسهیلات به صورت مستقیم به خودروسازان پرداخت شود،‌ این امکان به وجود می‌آید که آنها به بهانه رکود و پر بودن انبارها، تسهیلات را دریافت کرده و آن را در موارد دیگری خرج کنند.


او ادامه داد: عمده بدهکاران بانک‌های ما شخصیت های حقوقی هستند، بنابراین اگر تسهیلات جدیدی هم به صنایع پرداخت شود، احتمال بازپرداخت آن پایین‌تر خواهد بود.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی وام به مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود، احتمال بازپس دادن آن بیشتر است، چون شخصیت‌های خرد نمی‌خواهند گرفتار دادگاه شوند و برای مبالغ نه چندان زیادی خود را بدحساب کنند.


سرزعیم با بیان این که وام دادن برای خرید خودرو و تحریک بازار، در دنیا کار رایجی است، اظهار کرد: به عنوان مثال چین وقتی فهمید رشد اقتصادی خود را نمی‌تواند با افزایش صادرات بالا ببرد، از طریق دادن اعتبار برای خرید محصولات مختلف تقاضای داخلی را زیاد کرد.


این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ارائه تسهیلات خرید خودرو می‌تواند این بازار را از رکود خارج کند، گفت: اگر حجم این اعتبار کم باشد طبیعتا نمی‌تواند تاثیری جدی بر وضعیت بازار بگذارد، ولی اگر حجم آن زیاد باشد، تاثیرگذار خواهد بود.


وام را به خودروساز بدهید


در همین زمینه یک کارشناس حوزه فروش خودرو گفت: بهتر است همان طور که در کشورهایی مثل آمریکا رخ می‌دهد، این وام‌ها را از طریق لیزینگ به مردم ارائه شود، ولی از آنجا که بحث اصلی فعلا انتخاب بین بانک و خودروساز است، به نظر من خودروساز گزینه بهتری است.


علی خسروی نیا به خبرنگار آنا گفت: قبلا دیده‌ایم که بانک‌ها چنین تسهیلاتی را به صورت بسیار محدود و با بهره بالاتر از نرخ مصوب به عده‌ای خاص پرداخت کرده‌اند. حتی در موارد زیادی مشاهده شد که این تسهیلات در نهایت صرف خرید خودرو نشد.


وی با اشاره به این که ایران خودرو و سایپا هم اکنون به صورت نقد و اقساط ماشین می‌فروشند، اظهار کرد: بهتر است این سرمایه را به خودروسازها بدهند تا آنها با همین رویه به کار خود ادامه بدهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر