متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، خط یک متروی اصفهان از شمال اصفهان شروع میشود و تا جنوب آن ادامه دارد. چهار ایستگاه این خط در بافت تاریخی این شهر قرار میگیرد و شامل ایستگاههای شهدا، تختی، انقلاب و سیوسه پل است که از خیابان چهارباغ عباسی عبور میکند و البته هنوز به بهرهبرداری نرسیدهاند. در جریان حفاریهای ابتدایی مترو آسیبهای جدی به پایههای سیوسه پل وارد شد و بخشی از باروی اصفهان که یک دیوار خشتی و مربوط به قرن ٥-٤ هجری بود و در محدوده دروازهدولت واقع بود به دلیل گودبرداریهای غیراصولی برای احداث مترو تخریب شد. همچنین در جریان حفاریهای صورت گرفته در محدوده بافت تاریخی اصفهان پایههای کاخ جهاننما و آثاری از آبراههای مربوط به دوران صفوی کشف شد، اما پروژه ساخت مترو همچنان ادامه پیدا کرد و شهرداری قول داد تا با حفظ این آثار پروژه مترو را ادامه دهد. این وعدهها در صورتی عنوان میشوند که کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند نه تنها حفاری و ساخت تونل در زیر آثار تاریخی موجب آسیب دیدن این آثار میشوند، بلکه عبور هر روزه قطار مترو و لرزشهایی که بر اثر این عبور ایجاد میشود نیز تهدیدی جدی برای این آثار خواهد بوآ و از انجا که سازه بناهای تاریخی اصفهان از ملات است، ارتعاشات مترو چسبندگی بین ملات را از بین میبرد و باعث آسیب به این بناها میشود. اما مسوولان شهرداری همچنان معتقدند متروی اصفهان تهدیدی برای تاریخ اصفهان نخواهد بود.
محمدحسن طالبیان در مورد راهکارهای حفاظت از آثار تاریخی همزمان با احداث مترو به «اعتماد» گفت: «دو ایستگاه خط یک مترو که از بافت تاریخی این شهر عبور میکند بر اساس توصیهنامه میراث جهانی یونسکو ساخته میشوند. در این توصیه نامه روشهایی که باعث میشود عبور قطار مترو کمتر باعث لرزش شوند و همچنین روشهای خاص ریلگذاری که باعث کاهش آسیب به منطقه میشود مطرح شده است که پروژه ساخت مترو بر اساس همین توصیهها در حال انجام است. تمام بخشهای پروژه متروی اصفهان زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی و بر اساس توصیهنامه یونسکو پیش رفته است. به طور مثال پدهای مخصوصی در نقاط مختلف تونلها و ایستگاهها قرار میگیرند که باعث کاهش لرزشها میشوند. و قبل از حفاریهای مربوط به مترو، باستانشناسان منطقه را مورد کاوش قرار میدهند تا در صورت وجود آثار، ابتدا محوطه مورد بررسی قرار بگیرد و بعد پروژه وارد مرحله بعد شود.»رضا امینی، رییس شورای شهر اصفهان در مورد اقدامات حفاظتی برای آثار تاریخی موجود در مسیر مترو گفت: «ایستگاههایی که در خط یک مترو از بافت تاریخی عبور میکنند طبق توصیههای یونسکو و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در حال احداث هستند؛ متروی اصفهان به اندازه کافی در طول این سالها دچار حاشیه شده و مردم اصفهان هم بهای آن را پرداخت کردهاند، لطفا شما حاشیهسازی نکنید. بعد از گذشت بیست سال از شروع فعالیت مترو، ما ده کیلومتر خط مترو آن هم خارج از محدوده تاریخی بهرهبرداری کردهایم. تمام تلاش و هم و غم ما این است که عارضهای برای آثار موجود به وجود نیاید.»همچنین ناصر طاهری معاون گردشگری میراث فرهنگی اصفهان در مورد افتتاح برخی از ایستگاههای خط یک متروی اصفهان گفت: «مترو هنوز به بخش تاریخی شهر نرسیده است. ایستگاههایی که افتتاح شده، در بخش حاشیه شهر تاریخی قرار دارد. در بخش تاریخی هم حفاریها به پایان رسیده و در مرحله ایجاد ایستگاه قرار داریم. بحث متروی اصفهان بحث امروز و دیروز نیست، یک بحث چند ده ساله است، که در تمام مراحل اجرای پروژه مترو کارشناسان میراث فرهنگی نظارت دقیق داشتند، هم در بحث حفاریها و هم در ساخت ایستگاهها، بعد از تایید میراث فرهنگی طرحها اجرا میشد. ایستگاههایی که افتتاح شده است خارج از محدوده تاریخی شهر و در بخش توسعهیافته شهر قرار دارد.» طاهری در مورد هشدار یونسکو در مورد آسیبی که احداث مترو به آثار موجود در شهر میزند، گفت: «کارشناسان ما به تمام مراحل احداث مترو نظارت دارند، دو ایستگاهی که در منطقه تاریخی شهر قرار میگیرند (میدان امام حسین و میدان انقلاب) با نظر کارشناسان میراث فرهنگی با طراحی و تمهیدات ویژهای طراحی و اجرا شده که آسیبی به بافت تاریخی نرسد.»
خط دو مترو و میدان نقش جهان
کمیته میراث جهانی یونسکو در سی ونهمین اجلاس خود در تیرماه سال جاری در نامهای هشدار داده بود که در صورت احداث مترو در مسیر محوطه تاریخی نقش جهان و دیگر آثار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان با خطر خروج از ثبت میراث جهانی رو به رو خواهد شد. همزمان با بهرهبرداری از برخی از ایستگاههای خط یک متروی اصفهان محمد حسن طالبیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به «اعتماد» گفت پروژه خط دو متروی اصفهان با تغییراتی روبهرو شده است: «خط دو مترو که قرار بود از میدان نقش جهان عبور کند، از مسیر دیگری عبور خواهد کرد و طبق توافق صورت گرفته با شرکت متروی اصفهان، مسیر متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد.»
البته رضا امینی، رییس شورای شهر اصفهان نیز با رد اظهارات طالبیان در رابطه با نهایی شدن تغییر مسیر خط دو متروی اصفهان به «اعتماد» گفت: «خط دو مترو زیرنظر استاندار اصفهان و با در نظر گرفتن تمام اصول برای حفظ آثار تاریخی شهر در حال احداث است. تمام قسمتهای این مسیر با تایید مراجع ذیصلاح پیش خواهد رفت. در مورد تغییر مسیر خط دو مترو هر زمان که مراجع ذیصلاح این امر را تصویب کنند، اعلام خواهیم کرد. هنوز این طرح مصوب نشده و مشخص نیست که در صورت تغییر مسیر این خط از چه مسیری عبور خواهد کرد و هنوز به ما ابلاغ نشده است. خط دو شرایط خط یک را نخواهد داشت و دچار حاشیههایی که برای خط یک به وجود آمد، نخواهد شد. ما در خط دو مترو بدون نظر کارشناسان میراث فرهنگی هیچ اقدامی انجام نخواهیم داد.»
انتهای پیام/