صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۴ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸
عطارزاده:

نیازهای پژوهشی استان‌ها، منطقه‌ای بررسی می‌شوند

مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی گفت: در مدل جدید پژوهشی به دنبال این هستیم، نیازهایی که دریک استان مطرح می‌شود، اگر پاسخی به آن در همان استان داده نشد به صورت منطقه‌ای به دنبال پاسخ برایش باشیم.
کد خبر : 447154

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تبریز، ایمان عطارزاده عصر امروز در نشست راهبری پژوهشی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی کشور  در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، با بیان اینکه تغییراتی در چارت جدید دانشگاه آزاد اسلامی به‌وجود آمده است، اظهار کرد: «بر این اساس در ساختار و رویکردهای حوزه پژوهش نیز  به همان نسبت تغییراتی ایجاد شده است.»


منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی شامل دانشگاه‌های استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان است.


وی گفت: « به تازگی شیوه‌نامه‌هایی برای استان‌ها ارسال شده که این  تغییر رویکردها معرفی شده‌اند.»


این مقام مسئول افزود: «آنچه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حال روی دادن است با آنچه که در فرایندها به صورت  اجرایی در واحدهای دانشگاهی  اتفاق می افتد باید هم راستا شود.»


مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی میزبانی هر کدام از استان‌های منطقه بر اساس تقویم اجرایی را یادآور شد و گفت: «از جمله مأموریت‌هایی که برای حوزه پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه در نظر گرفته شده مدیریت و هدایت منابع، زیرساخت‌ها و نظام ساختار پژوهشی دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای محلی، منطقه‌ای و ملی است.»


عطارزاده تصریح کرد: «طرحی که در نظر گرفته بودیم به این شکل بود که در ابتدا ساختارهایی را که منطبق با توسعه نظام پژوهشی و توسعه اقتصاد پژوهشی است در ستاد تدوین شده و با هماهنگی همکاران در واحدهای دانشگاهی و ستادها نظرخواهی کنیم تا عملیاتی شود.»


وی با بیان اینکه تعدادی از بخش‌نامه‌ها ابلاغ شده و مابقی در صف بازنگری نهایی و اعلام به واحدهای دانشگاهی است، یادآور شد: «در بخش دوم، راهبری این مسئله مد نظر است به این مفهوم که نقش مانیتورینگ خود را در کنار تمامی همکاران در واحدهای دانشگاهی اجرا خواهیم کرد.»


این مقام مسئول یادآور شد: « لحظه به لحظه در اجرای این بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها همراه با واحدهای دانشگاهی در حوزه پژوهش خواهیم بود و به این دلیل نشست‌های راهبری استان‌ها برنامه‌ریزی و مقرر شد هر ماه یک استان میزبان نشست راهبری پژوهشی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی کشور باشد.»


مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «زمانی که به یک استان مراجعه می‌کنیم نیازهای پژوهشی و ظرفیت‌های صنعت آن استان را در نظر می‌گیریم.»


این مدیر دانشگاه آزاد اسلامی  تأکید کرد: «در مدل قبل، 31 استان 31 جزیره را تشکیل می‌دادند اما در مدل جدید به دنبال این هستیم، نیازهایی که دریک استان مطرح می‌شود، اگر پاسخی به آن نیازها در داخل همان استان داده نشد به صورت منطقه‌ای به دنبال پاسخ باشیم؛ چراکه باید توان پاسخ‌گویی به آن نیازها افزایش یابد.»


وی افزود:«در حال فراهم‌کردن زیرساخت‌های سامانه‌ای هستیم تا شبکه‌ای از نیازهای استانی تشکیل شود تا  پروژه‌هایی که در هر استان وجود دارد در معرض دید همکاران در سایر استان‌ها قرار گیرد.»


مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: «اهداف دیگری که برای این نشست‌ها در نظر گرفته شده، قابلیت پاسخگویی نظام پژوهشی دانشگاه آزاد به نیازهای مناطق مختلف است.»


عطارزاده اضافه کرد: «با توجه به شرایطی که در کشور پیش آمده صنایع تمایل پیدا کرده‌اند مسائل صنعتی خود را به دانشگاه‌های داخلی واگذار کنند و این فرصت مناسبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه است.»


وی با تأکید بر اهمیت پژوهش و تمرکزی که روی ارتباط دانشگاه با صنعت گذاشته شده است، اظهار کرد: « تعریف مدلی جدید برای ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت در این زمان پاسخگو است که این مدل از سه قسمت تشکیل شده است.»


مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت که نیروی انسانی، دانش و زیرساخت‌های لازم برای اجرا و مدیریت از جمله قسمت‌های این مدل است.


عطارزاده متذکر شد: «در مجموعه دانشگاه آزاد مشکل سخت‌افزاری وجود ندارد، زیرا 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه، مراکز تحقیقاتی  و اعضای هیئت علمی آگاه در این سازمان علمی وجود دارد.»


به گفته وی، مدیریت آموزش‌دیده متخصص درباره شیوه پیدا‌کردن و پاسخگویی به پروژه‌ها و اجرای عملیاتی لازم است.


این مقام مسئول تأکید کرد: «مدلی که صنعت از ما انتظار دارد را باید بشناسیم و روش‌ها را بر اساس نیازها اصلاح کنیم.»


مدیر کل پایش نظارت و ارزیابی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شاید نتوان حدود 25 هزار هیئت علمی را در فاز نخست در این مدل مشارکت دهیم، ادامه داد: «بر اساس این تعریف در فاز نخست از هیئت علمی می‌خواهیم که چگونه نیاز صنعت را برآورده کند و در مرحله بعدی از صنعتگر هم خواهیم خواست وارد واحد دانشگاهی شده  و برای رفع مشکلات کشور کمک کند.»


انتهای پیام/4117/


انتهای پیام/

ارسال نظر