صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸
در گفتگو با آنا عنوان شد؛

روند کند نهادینه‌سازی کارآفرینی در دانشگاه‌ها/ وقتی تحقیقات علمی در مخازن انبار می‌شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد فعالیت‌های نوآورانه از طریق خلق دانشگاه‌های کارآفرین را ضروری دانست و گفت: «بدون دستیابی به این دانشگاه‌ها، نتایج تحقیقات علمی در مخازن کتابخانه‌ها انبار خواهند شد.
کد خبر : 446989

یاسر رمضان‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قائم‌شهر با توجه به آغاز رسمی دوره‌های مهارتی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر اظهار کرد: «امروزه کارآفرینی، راهکاری ویژه برای رشد اقتصادی بوده و بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی معضل حادی برای بسیاری از کشورها ازجمله ایران است.»


وی با بیان اینکه حل این مشکلات، مستلزم برنامه‌ریزی و به‌کارگیری برنامه‌های خاص است، افزود: «اجرای برنامه‌های کارآفرینی ازجمله این راهکارهاست. توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی، می‌تواند راهگشای این معضل باشد.»


سرعت کارآفرینی در دانشگاه‌های ایران کند و بعضاً راکد است


به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر، بررسی‌ها نشان‌دهنده روند کند نهادینه‌سازی کارآفرینی در دانشگاه‌ها بوده که سرعت این روند در دانشگاه‌های ایران بسیار کند و بعضاً راکد است.


رمضان‌پور در تشریح چرایی، چگونگی و افق دید گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر درباره برگزاری تحصیلات مهارت‌محور در قالب دوره‌های مهارتی کسب و کار دیجیتال و هدف از برپایی این دوره‌ها به آنا گفت: «با توجه به رسالت این دانشگاه در راستای پیشرفت کشور، گروه کامپیوتر و فناوری به‌منظور مشارکت در پارادایم کارآفرینانه و حرکت به سوی نوآوری - که تنها هدف رقابت‌پذیری بلندمدت و عنصر ضروری افزایش کارایی عوامل تولید است - در نظر دارد برای تحقق این موارد، اصلاحاتی را در به‌کارگیری منابع انسانی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و فرآیند آموزش و پژوهش ایجاد کند.


به گفته وی، مخاطب این تغییرات در درجه نخست دانشجویان رشته کامپیوتر و سپس سایر دانشجویان، خانواده‌ها، افراد خارج از دانشگاه اما علاقه‌مند به نقش‌آفرینی در حوزه کسب و کار است.


لزوم اصلاحات در کاربری و تجهیزات آزمایشگاه‌ها


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر در پاسخ به این پرسش که الزامات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فرآیندی دوره‌های کسب و کار دیجیتال چیست؟ اظهار کرد: «یکی از نیازهای اساسی تربیت افراد کارآفرین، ایجاد بستر لازم در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها  در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار است.»


رمضان‌پور ادامه داد: «با توجه به بررسی انجام شده لازم است اصلاحاتی در کاربری و تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها صورت گیرد که به این منظور با توجه به جلسات تخصصی گروه کامپیوتر، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها با عنوان‌های سخت‌افزار و طراحی دیجیتال، شبکه، برنامه‌نویسی، تحقیقات پیشرفته و کسب و کار راه‌اندازی شده و با همکاری دانشجویان در قالب مدیران و کارشناسان آزمایشگاه، مدیریت و نگهداری می‌شوند.»



وی خاطرنشان کرد: «در فرآیندسازی برای دانشجویان، 6 حوزه مهارتی با عنوان طراحی شبکه، هوشمندسازی، چندرسانه‌ای، برنامه‌سازی موبایل، طراحی و توسعه صفحات وب و بازاریابی دیجیتال تعریف شده که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه با این حوزه‌ها آشنا شده و در ادامه در فرآیندی که برای آنها پیاده‌سازی می‌شود، ملزم به انتخاب حداقل یک حوزه مهارتی و دانش‌افزایی در راستای حوزه انتخابی هستند.»


مدیر گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات واحد قائم‌شهر یادآور شد: «خروجی هریک از دانشجویان در مرحله فارغ‌التحصیلی، توسعه یک پروژه عملیاتی در حوزه مهارتی انتخاب شده است و در طول این فرآیند، دانشجویان ظرفیت علمی، فنی و اعتماد به نفس لازم را برای ایجاد یک کسب و کار مستقل پیدا خواهند کرد و یا اینکه با توجه به حوزه‌های مهارتی تعیین شده می‌توانند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنند.»


رمضان‌پور چشم‌انداز گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات واحد قائم‌شهر درباره آینده این طرح را تشریح کرد و به آنا گفت: «در کشور ما، اغلب دانشگاه‌ها در نسل دانشگاه‌های پژوهش‌محور قرار دارند و فعالیت چندانی در راستای تجاری‌‌سازی یافته‌های پژوهشی، تربیت افراد کارآفرین و تبدیل به دانشگاه‌های کارآفرین ندارند.»


ایجاد فعالیت‌های نوآورانه از طریق خلق دانشگاه‌های کارآفرین ضرورت دارد


وی با بیان اینکه فعالیت‌های تجار‌ی‌سازی دانشگاه‌های داخلی، اغلب در حد ایجاد پارک‌های علم و فناوری محدود شده است که خروجی چندانی به بازار کسب و کار ارائه نمی‌دهند، افزود: «از این رو، ایجاد فعالیت‌های نوآورانه از طریق خلق دانشگاه‌های کارآفرین ضرورت دارد؛ زیرا بدون دستیابی به چنین دانشگاه‌هایی، نتایج تحقیقات علمی سرنوشتی جز انبارشدن در مخازن دانشگاهی و کتابخانه‌ها ندارند که به ندرت به فعالیت‌ها و محصولات و خدمات نوآورانه تبدیل می‌شوند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر خاطرنشان کرد: «تسریع در روند نهادینه‌سازی فرآیند کارآفرینی در دانشگاه‌ها علاوه بر حل بخشی از معضل بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی به خلق ایده‌های جدیدتر از سوی صاحب‌نظران دانشگاهی برای آغاز فرآیند کارآفرینی کمک قابل توجهی می‌کند.»


رمضان‌پور با بیان اینکه «دانشجوی متخصص بیکار نمی‌ماند» پیام ما برای دانشجویان و قشر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه است، تأکید کرد:‌ «نهادینه‌سازی کارآفرینی در دانشگاه‌ها در راستای ایجاد شغل، خلق ثروت، افزایش سطح رفاه مردم و در نهایت پیشرفت عمومی کشور ایران عمل می‌‌کند.»


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: تحقیقات علمی
ارسال نظر