صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد تبریز:

وظیفه دانشگاه جامعه‌محور تنظیم سیاست‌ها براساس حل مشکلات است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: «دانشگاهی جامعه‌محور است که بتواند سیاست‌ها، تحقیقات و فعالیت‌های خود را براساس حل مسائل و مشکلات جامعه تنظیم کند.»
کد خبر : 446879

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تبریز، حسن رسولی در نشست راهبری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: «ابتدا دانشگاهای دنیا بر اساس شرایط اکوسیستمی ایجاد شدند و در واقع به دنبال تجمیع برخی مدارس بودند، این دانشگاه‌ها مأموریت‌های خاص خود را داشتند و اکثراً به سازمان‌های دولتی وابسته بودند.»


وی با بیان اینکه خیلی از افراد معتقد بودند که رسالت دانشگاه تولید علم محض است، بیان کرد: «براساس این عقیده خیلی از فناوری‌ها از دل دانشگاه‌ها بیرون نیامد، ‌به‌عنوان مثال ماشین بخار که شروع انقلاب صنعتی است در دانشگاه اختراع نشده است. حتی تلسکوپ، گوشی تلفن و ... در دانشگاه درست نشده‌اند.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل اول آموزش‌محور بودند، افزود: «در آن زمان براساس رویکرد دانشگاه، علاقه زیادی برای کاربردی‌سازی دانش وجود نداشت.»


رسولی تصریح کرد: «در اوایل قرن بیستم با جدی‌شدن تولید علم، دانشگاه‌هایی در دنیا تشکیل شدند که علاوه بر رسالت آموزش‌مداری و تربیت نیروهای کارشناس و کارآمد، رسالت تولید علم و تربیت انسان‌هایی را که بتوانند در عرصه تحقیق و تولید علم فعالیت داشته باشند،  عهده‌دار شدند و در اصطلاح امروز تربیت پژوهشگران و دانشمندان را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دادند.»


وی با بیان اینکه در بحث فناوری همیشه این موضوع مطرح شده است که قرار نیست ما چرخ دنده را از نو اختراع کنیم، خاطرنشان کرد: «با توجه به سرعت رشد فناوری، برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم، گذر از دانشگاه‌های نسل اول و دوم لازم نیست.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به ظهور دانشگاه‌های پلی‌تکنیک و صنعتی اشاره و تأکید کرد: «تلاشی که ما در دانشگاه انجام می‌دهیم نباید از رنج و مسائل جامعه به دور باشد.»


رسولی با بیان اینکه بحث جامعه‌محور بودن دانشگاه‌ها از سال 2000 مطرح شده است، گفت: «دانشگاهی جامعه‌محور است که بتواند سیاست‌ها، تحقیقات و فعالیت‌های خود را براساس حل مسائل و مشکلات جامعه تنظیم کند.»


وی اذعان کرد: «اگر فعالیت‌های اصلی یک دانشگاه هنوز بر پایه دانشگاه‌های نسل دوم باشد، با ایجاد یک مرکز رشد یا با ترغیب استادان به اخذ پروژه از صنعت و ... نمی‌توان به دانشگاه نسل سوم تبدیل شد.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ادامه داد: «دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که رسالت کاربردی‌سازی دانش جزء اهداف آن است و یکپارچکی در آن وجود دارد، آموزش و پژوهشی که در آن صورت می‌گیرد باید یک مشکل از مسائل جامعه را حل کند.»


این مقام مسئول اذعان کرد: «ما انتظار داریم پژوهشگران و نخبگان جوان که در دانشگاه فعالیت می‌کنند، کمک کنند تا رویه دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سوم پیش رود. در واقع دانشگاهی داشته باشیم که از هم از لحاظ تربیت نیروی انسانی کارآفرین، موفق باشیم و هم دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود، دانشی باشد که به نفع خود شخص و جامعه باشد.»


وی یادآور شد: «دانشگاه باید همیشه در کنار جامعه باشد و هر دردی که در جامعه است، درد دانشگاه باید باشد و دانش دانشگاه باید گره مشکلات بشریت را بگشاید.»


رسولی گفت: «افق آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، زیر نظر اسناد بالا دستی دانشگاه حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است. امیدوارم همه المان‌های آموزش و پژوهش به این چرخه بهره‌وری دانش کمک کنند.»


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر