روایتی از تولید و تجاریسازی خودرو کارتینگ توسط دانشجویان ایرانی
گروه استانهای خبرگزاری آنا، داوود دهقانی محمودآباد؛ نخستین سری از خودروهای کارتینگ ساختهشده در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با عقد قراردادی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان آماده تحویل شده است.
واحدی فناور متشکل از دانشجویان مهندسی مکانیک و برق مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از مرداد سال جاری در کارگاههای مکانیک به ساخت این نمونهها اقدام کردهاند.
این پروژه وارد فاز تجاریسازی شده و در سری نخست ۱۵ خودرو کارتینگ تولید و به یک مجتمع گردشگری در شمال کشور تحویل و در این راستا با چند مکان و ارگان دیگر قرارداد بسته میشود.
مهدی جباری ورودی سال 92 رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بوده که سال 97 برای دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه پذیرفته شده است. او قبل از ورود به تحصیلات دانشگاهی تحقیقات خود را درباره کارتینگ آغاز کرده و با بودجه و هزینه شخصی خود در این راستا فعالیت و سپس بعد از ورود به دانشگاه از کمک و حمایتهای لازم برای تولید محصول دانشبنیان خود بهرهمند شده است.
جباری در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره روند چگونگی تولید خودرو کارتینگ در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار میکند: «تقریباً چهار سال پیش بود که این پروژه را با کمک یکی از دانشجویان برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل آغاز کردیم و هدف داشتیم که محصول خود را به تولید انبوه برسانیم.»
این دانشجوی محقق درباره چگونگی علاقه خود به تحقیق در کارتینگ اظهار میکند: «سال 90 بود که با مشاهده یک فیلم که تعدادی جوان در حال تقویت یک کارتینگ بودند به این فعالیت علاقهمند شدم و اینزمانی بود که من هنرجوی هنرستان بودم و هنوز به کسوت دانشجویی در نیامده بودم و تا زمان دانشجویی یک سال روی این پروژه کار میکردم.»
جباری یادآور میشود: «بعد از انجام تحقیقات پی بردم که در ایران یک شرکت در این زمینه فعالیت دارد و با این بینش با برآورد هزینهای که انجام دادم، بودجه را تنظیم کردم، در این مسیر با فرد دیگری که او هم به فعالیت در این زمینه علاقهمند بود، آشنا شدم و کار خود را آغاز کردیم.»
وی میافزاید: «با آغاز فعالیت، حدود 7 میلیون بودجه برای کار پیشبینی و فعالیت را آغاز کردیم تا اینکه وارد دانشگاه شدیم، وقتی وارد تحصیلات دانشگاهی شدم، حدود 25 درصد از پروژه را انجام داده بودم که بعد از ورود به دانشگاه فعالیت ما مسیر جدیدی پیدا کرد.»
این محقق خاطرنشان میکند: «در این زمان ایدههای جدیدی برای خودرو کارتینگ داشتیم و چون میخواستیم محصول در رشته مسابقه حضور داشته باشد، ایدهها و اختراعات را بر روی آن اجرایی نکردیم. بعد از جلسه با رئیس دانشگاه و ارتقای محصول به «دانشبنیان» و تعلق بودجه لازم، هسته ما به واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تبدیل شد.»
وی بیان میکند: «برای اینکه یک ایده به محصول تبدیل شود، مدتزمان زیادی میطلبد، ما بعد از گذشت دو سال از این محصول رونمایی کردیم، این در حالی بود که در روند ساخت این دستگاه، تیمی دونفره بودیم و در ساخت قطعات دستگاه از صنعتگران اردبیلی کمک میگرفتیم.»
این محقق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مورد استفاده این محصول بیشتر زمینه تفریحی دارد، اظهار میکند: «محصولی که تولید کردیم از نوع مسابقهای بوده و برای اینکه به این هدف دست پیدا کنیم، ابزارهایی بر روی محصول نصب کردیم که منجر به تغییرات و ارتقای آن شد.»
تشریح تغییرات اعمالشده در خودرو کارتینگ
جباری تغییرات این خودرو کارتینگ را تشریح کرده و میگوید: «توربو شارژر، سیستم اسپویلر یا بال عقب، سیستم گیربکس منومتیک -که پشت فرمان دو شیفتر کار گذاشته میشود و سرعت تعویض دنده را بالا ببرد- و دکمه استارت ازجمله تغییرهایی بود که بر روی این خودرو اعمال شد.»
وی میافزاید: «با نصب بخش توربو شارژر بر روی این خودرو سرعت آن را افزایش دادیم که این تغییر سرعت نیز به نوع موتور بستگی دارد، موتوری که روی کارتینگها نصبشده قابلیت ارتقا دارد. درواقع موتورها باهم فرق دارند، بعضی از موتورها جنبه ارتقا دارند و موتورهای کارتینگ نیز از آن دسته موتورهایی بود که این قابلیت را داشتند.»
این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، شیفتر پشت فرمان را از دیگر ابزارهای نصبشده بر روی این دستگاه عنوان کرد و گفت: «با استفاده از این ابزار میتوانیم بهراحتی برای تعویض دنده اقدام کنیم بهطوریکه برای تعویض دنده لازم نیست دست را از فرمان خودرو برداریم و درواقع با نصب این شیفتر دستگاه را نیمه اتوماتیک کردیم.»
جباری خاطرنشان میکند: «چون قسمت جلو خودرو کارتینگ سبکتر از عقب است روی خودرو سیستم اسپویلر یا بال عقب نصب کردیم که با این اقدام تعادل دستگاه تنظیم میشود و آیرودینامیک آن را هم آزمایش کردیم که جواب مناسبی داد.»
به گفته وی، نصب استارت بر روی خودرو کارتینگ، تغییر چهارم بر روی این دستگاه بود که روشن کردن خودرو را تسهیل کرد و باید گفت بهغیراز موتور و تایری که در این دستگاه استفادهشده همه قطعههای بهکاررفته در این خودرو داخلی است.
این محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اظهار میکند: «در روند فعالیتهایی که داشتم و تقریباً در مراحل پایانی تحصیلاتم در دوره کارشناسی بود با کمک رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ازلحاظ فعالیت در واحد فناوری و رونمایی از این محصول اقدام کردم.»
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به من کمک زیادی کرد
جباری میگوید: «از اینکه میتوانیم این محصول را با عنوان دانشبنیان معرفی کنیم، مطلع نبودیم و در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به من کمک زیادی کرد.»
وی میافزاید: «بهواسطه یکی از دانشجویان که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل فعالیت میکرد و از طرح ما خبر داشت، ترتیب یک جلسه با دکتر رسولی رئیس دانشگاه داده شد و در آن جلسه، وقتی وی از جزئیات پروژه آگاهی پیدا کرد از خودم اشتیاق بیشتری داشت تا طرح را ببیند بعد از اطلاع از جزئیات گفت که این طرح قابلیت دانشبنیانی دارد و میتوان روی آن سرمایهگذاری کرد.»
این محقق دانشگاهی بیان میکند: «از جلسهای که با رئیس دانشگاه داشتیم تا رونمایی از محصول سه ماه طول کشید. در این سه ماه به دکتر ابراهیم فتایی رئیس وقت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل معرفی شدیم که با استقبال وی مواجه شدیم و شرکت ما به واحد فناور تبدیل شد و در این روند حدود 30 میلیون تومان به ما وام دادند.»
جباری با بیان اینکه مورد استفاده این محصول بیشتر در مجتمعهای تفریحی است، اظهار میکند: «در استان اردبیل درواقع با افرادی که دستگاه ما را میخواستند برای عقد قرارداد جلسه گذاشتیم، آنان حاضر بودند هم دستگاه را خریداری و برای محصول سرمایهگذاری کنند که به دلایلی میسر نشد.»
وی یادآور میشود: «بعد از اینکه با آنان به توافق نرسیدم، عدهای از فروشندگان دوچرخه و لوازم تفریحی در اردبیل چند دستگاه کارتینگ از ما خواستند که اگر میخواستیم در حد استاندارد اروپا تولید کنیم باید حدود 2 میلیارد تومان سرمایهگذاری میکردیم و توانایی اشتغالزایی برای 20 نفر را داشت.»
خودرو کارتینگ تولیدی داخل حدود 24 میلیون تومان
این دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل میافزاید: «حدود 90درصد از کارتینگهایی که وارد کشور میشود، وارداتی است که بدون آپشنهایی که ما روی آن نصب کردیم حدود 400 میلیون تومان قیمت میخورد و این در حالی است که دستگاه کارتینگ تولیدی ما حدود 24 میلیون تومان قیمت دارد.»
جباری با بیان اینکه این محصول قابلیت رقابت با محصولات کشورهای خارجی را دارد به آنا میگوید: «اگر یک کارگاه استاندارد داشته باشیم، توانایی انجام هر کاری را داریم و اکنون که این محصول به مرحله انبوه رسیده توانستهایم 6 نفر اشتغالزایی داشته باشیم.»
دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بهتازگی قراردادی با یک مرکز تفریحی در آذربایجانغربی برای تولید 6 دستگاه خودرو کارتینگ منعقد کردیم و این خودروها را تحویل دادهایم، اظهار میکند: «کیفیت این محصول به قدری بالا بود که به محض تحویل این 6 دستگاه خودرو، قرارداد ساخت و تحویل 14 دستگاه خودرو دیگر نیز بسته شد.»
وی خاطرنشان میکند: «هیچگونه حمایت مالی از مسئولان استان نمیخواهیم و فقط توقع ما این است که اگر توانایی تبلیغ در عرصه بینالملل را دارند به ما کمک کنند.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/