اعلام آخرین نتایج وضعیت سوخت خودروهای تهران/ کیفیت سوخت دیزل و بنزین در تهران نوسان دارد
به گزارش گروه اجتماعی آنا، وحید حسینی با اعلام این خبر افزود: به منظور پایش کیفیت سوخت توزیعی شهر تهران در بهار و تابستان امسال، تعداد 10 نمونه سوخت بنزین و 5 نمونه سوخت دیزل توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جمعآوری و محتوای بنزن، گوگرد و عدد اکتان در نمونههای بنزین و همچنین محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل بررسی شد.
وی درباره نتایج این بررسیها گفت: نتایج بررسیها نشان میدهد که محتوای بنزن موجود در نمونههای بهار و تابستان بنزین با حد استانداردهای یورو 4 یعنی 1 درصد حجمی مطابقت داشته است. در صورتی که محتوای گوگرد بنزین سوپر فصل تابستان در چهار نمونه از پنج نمونه در حد استاندارد قرار داشت و آن یک مورد نیز تا حد زیادی به استاندارد یورو 4، یعنی 50 میلیگرم در لیتر نزدیک بود. این در حالی است که مقدار گوگرد نمونههای بنزین یورو 4 تابستان و نمونههای بنزین بهار (سوپر و یورو 4) فراتر از حد استاندارد و در جاهایی حتی به دو برابر حد مجاز رسیده است.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، نتایج آنالیزها همچنین نشان داد که در هر دو فصل عدد اکتان تحقیقی نمونههای بنزین سوپر با حداقل حد مجاز آن یعنی 91 مطابقت داشتهاند. در صورتی که نمونههای یورو 4 هنوز به این حد نرسیدهاند. این در حالی است که هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد احتراق مناسبتری اتفاق میافتد و به موتور ضربه کمتری وارد میشود. در واقع بنزین پاک بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل 91 باشد، که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.
او درباره نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل گفت: مقدار گوگرد در تمام نمونههای بهار از حد مجاز 50 میلی گرم در لیتر فراتر رفته، حتی در دو مورد این مقدار به 6750 و 1310 میلیگرم در لیتر نیز رسید، در حالی که در تابستان تنها محتوای گوگرد یک نمونه فراتر از مقدار استاندارد بود. عدد ستان در اکثر نمونههای بهار و تابستان (به جز یک مورد) در حد مجاز 51 بود.
او با تاکید بر اینکه بررسی کیفیت سوخت به صورت دورهای و منظم انجام میشود، ادامه داد: شاهد نوسان کیفیت سوخت هستیم و برخی پارامترهای سوخت یورو 4 منطبق بر استاندارد یورو 4 نیست. از جمله اینکه عدد اکتان یورو 4 پایین است. در واقع موتورهای احتراق داخلی برای یک عدد اکتان خاص طراحی میشوند. وقتی از بنزینی با عدد اکتان کمتر استفاده میشود میتواند منجر به افزایش انواع آلایندهها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید موتور شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: محتوای گوگرد دیزل هم نوسان دارد که موجب نگرانی است چرا که افزایش گوگرد موجود در سوخت میتواند به دو طریق نشر آلایندگی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد؛ نخست اینکه افزایش گوگرد در سوخت میتواند به طور مستقیم سبب افزایش هر دو آلاینده گوگرد دیاکسید و ذرات معلق سولفیده از تمامی خودروها شود و دومین مساله اینکه گوگرد باعث کاهش تاثیر سیستم کنترل نشر خودروهای میشود و در نهایت انتشار آلایندههایی مانند کربن منو اکسید، هیدروکربنها، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق میشود.
انتهای پیام/