صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۲۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸

تهران جنوب (1) //////

////////
کد خبر : 444735

رامین خواجوی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به سبک‌های مختلف دانشگاهی از بدو فعالیت تا کنون گفت: دانشگاه در ابتدا با هدف تربیت نیروی انسانی و با رویکردهای صرف آموزشی شروع به‌کار کرد. نهاد دانشگاه در کشور ما نیز به‌صورت ناقص متولد شد و فقط به امور آموزشی پرداخت. حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز می‌بینیم که دانشگاه‌های آموزشی روند بهتری نسبت به دانشگاه‌های کشور ما طی کرده‌اند و این مسئله موید تولد ناقص این نهاد در ایران است.


وی افزود: اکنون در کشورهای توسعه‌یافته، دانشگاه‌های نسل دوم، نسل سوم و حتی نسل چهارم فعالیت می‌کنند و در ایران نیز با اتفاقاتی که اخیراً در فضای دانشگاهی کشور افتاده، موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور درحال تغییر مسیر و تغییر هویت هستند که دانشگاه آزاد اسلامی در تغییر این ریل‌گذاری پیشگام بوده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب اظهار کرد: با درایتی که رئیس و سایر مدیران دانشگاه دارند، در حال حاضر هدف، تبدیل دانشگاه آزاد به یک دانشگاه کارآمد جهت رفع نیازهای کشور و جامعه است. برای رسیدن به این هدف، بسترسازی‌های لازم درحال مهیا شدن است. اکنون شاهد این هستیم که تعداد قابل‌توجهی پایان‌نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حال دفاع شدن است ولی سوال این‌جاست که از این تعداد پایان‌نامه چند درصد می‌توانند در صنعت و برای رفع معضل جامعه کارآمد باشند؟


خواجوی ادامه داد: می‌توانیم به جرئت اذعان کنیم که درصد بسیار کمی از این پایان‌نامه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی در پاسخ به مسائل و چالش‌های واقعی کشور کار شده‌اند؛ به عبارتی انجام پایان‌نامه‌ها یا انتخاب عناوین، متناسب و هم‌راستا با نیازهای کشور و جامعه نبود. در همین جهت نیز نظام موضوعاتی تحت برنامه پایش تدوین، تبیین و احصا شد و اکنون در سامانه‌ای به‌صورت آنلاین بارگذاری شده است.


وی بیان شد: اکنون دانشجویان و اساتید می‌توانند در حوزه‌های تخصصی براساس مأموریت‌های واحدهای دانشگاهی، موضوع مدنظر را انتخاب کرده می‌کند که خود این موضوعات نیز قبلاً فیلتر شده و جستجو بین آنها به تفکیک موضوعات انجام می‌گیرد. دانشگاه برای تحول نیازمند بسترهایی است که هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها تحت برنامه پایش یکی از همین بسترها است، البته ارتباط مؤثر دانشگاه با بخش صنعت و اصناف جامعه برای تداوم این روند ضروری است.


در این راستا مراجع ذیصلاحی که شاید بتوانند در این هدف ما را یاری کنند، اتاق بازرگانی، سازمان ملی کارآفرینی و از این موارد است. این تفاهم‌نامه که ماحصل یک کار دو ماه و خرده‌ای است که رویش انجام می‌شود، در راستای دامنه تعامل و همکاری و همگرایی مطلوب بین دانشگاه و صنعت بوده. ما یک‌سری محورهایی را در این تفاهم‌نامه مشخص کردیم. مثلاً یکی از شاخص‌هایی که حالا من برگردم به همان تعریف اول که دانشگاه بود، من گفتم که دانشگاه به‌صورت ناقص متولد شده بوده، این بوده که آن آموخته‌های دانش‌آموخته‌های ما متناسب با نیاز صنعت نبوده. این فقط معضل یا مسئله کشور ما نیست. حتی الان در حال حاضر در کشورهای توسعه‌یافته هم این موضوع وجود دارد. آنچه که در دانشگاه تدریس می‌شود، انطباقش با آنچه که در صنعت نیاز است، کامل نیست، همپوشانی ندارد. به خاطر همین نیاز است که یک‌سری از دوره‌های مهارتی یا مهارت‌افزایی در ضمن تحصیل انجام بگیرد تا این دانش‌آموخته بتواند به محض پایان تحصیلاتش، شرایط بهتری یا فرصت‌های بیشتری را برای استخدام داشته باشد. این کار به این صورت است که ما رفتیم سراغ حالا سازمان ملی کارآفرینی، اتاق بازرگانی، که بیاییم ببینیم که این تشکل‌های صنفی یعنی در واقع حلقه اتصال ما با تشکل‌های صنفی می‌شود که بتواند برای دانشجویان ما این دوره‌های مهارتی را تبیین کند. دوره‌های مهارتی که باعث می‌شود درصد اشتغال‌زایی یا درصد اشتغال دانش‌آموخته‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزایش پیدا کند و این درصد اشتغال دانش‌آموخته‌ها یکی از شاخص‌های بسیار مهم در رتبه‌بندی دانشگاه محسوب می‌شود. پس یکی از از مهم‌ترین اهداف‌مان در این تفاهم‌نامه ایجاد فرصت‌های شغلی و یا بالا بردن درصد اشتغال دانش‌آموخته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این مقطع در واحد تهران جنوب بوده. از طرف دیگر ما می‌خواستیم هم برای جنبه کارآفرینی، هم اشتغال، دوره‌های کارورزی، خب باز حلقه اتصال بین اصناف و دانشگاه، این در واقع مرکز ملی سازمان کارآفرینی و اتاق بازرگانی است که الان قرار شده نشست‌هایی را بگذارند و یک‌سری ارتباطاتی برقرار شود تا دانشجویان ما بتوانند در این دوره‌های کارورزی در مشاغل و اصناف مختلف شرکت کنند. از طرف دیگر ما برای احصای نظام موضوعات می‌توانیم از این دغدغه‌های صنعت استفاده کنیم، اینها را استخراج کنیم، قرار شده در همین راستا ما سایتی را راه‌اندازی کنیم که این کار انجام می‌شود. از طرف دیگر دنبال این هستیم که بتوانیم از این تشکل‌ها، یک‌سری شرکت‌های وی‌سی را راه‌اندازی کنیم که بیایند آن، مثلاً ما الان در واحد جنوب که دو مرکز رشد داریم، یک‌سری شرکت‌ها داریم و هسته‌های فناور. اینها می‌توانند یک‌سری فناوری‌ها و محصولاتی را ارائه کنند. دنبال این هستیم که باز از این طریق امکان رشد این هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ما برای دانشجویان فراهم شود. نکته دیگر این است که ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب شروع کرده‌ایم با توجه به اینکه با سه دانشگاه در آلمان قرارداد داریم، دانشجویانی را از طریق آزمون سراسری انتخاب می‌کنیم و برای اعزام اینها که من بگویم بهتر است برای افزایش مهارت اینها اعزام‌شان می‌کنیم به کشور آلمان. اینها طبق مدلی که جناب آقای دکتر طهرانچی ترسیم فرمودند باید اجتناب شود از اینکه دانشگاه صرفاً به عنوان یک مؤسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور عمل کند، بلکه باید به سمتی برود که مهندس‌های مهارتی را تربیت کند که بتوانند نیاز صنعت و جامعه ما را برطرف کنند. در همین راستا به این صورت بوده که دانشجوها می‌آیند بعد از گذراندن دوره زبان، با این صنایع و اصنافی که از طریق همین مثلاً تفاهم‌نامه ما داریم ارتباط برقرار می‌کنند، دوره‌های کارورزی را آنجا دارند، در آن دوره‌های کارورزی با آن صنعت آشنا می‌شوند، معضلات آن صنعت را درک می‌کنند، بعد برای گذراندن تعدادی واحد یا دوره‌ها به آلمان اعزام می‌شوند، بعد باز به ایران برمی‌گردند و پروژه‌شان را روی آن معضلی که در آن صنعت یا جامعه ما وجود داشته، تعریف می‌کنند و در نهایت دفاع‌شان اینجا انجام می‌پذیرد. پس می‌بینیم که یکی دیگر از این اهداف هم برای این موضوع بوده. از طرف دیگر ما در این تفاهم‌نامه برای عهده‌دار شدن ظرفیت‌های دانشجویی ما، می‌تواند تیم‌های تحقیق و توسعه‌ای را تشکیل دهد که این تیم‌های تحقیق و توسعه می‌توانند برای اصنافی که دارای R&D یا تحقیق و توسعه نیستند، ایفای نقش کند. پس ما می‌توانیم از یک مخلوط دانشجوها و دانش‌آموخته‌ها و اساتیدمان استفاده کنیم، گروه‌های تحقیق و توسعه‌ای را تشکیل بدهیم که ان کارخانه یا کارگاه بتواند تحقیق و توسعه‌اش را برون‌سپاری کند به این گروه‌ها. در همین راستا قرار شده که با توجه به سرای نوآوری که در واحد جنوب موجود است، ما از بعضی تشکل‌ها مثل مثلاً تشکل‌هایی که برای محیط زیست است، بخواهیم که ساعاتی را در یک دفتر یا جای مشخص شده حضور پیدا کنند تا این‌طوری بتوانیم ارتباطی ایجاد کنیم بین دانشجوها و آن تشکل مورد نظر که اینجا که اشاره کردم، تشکلش مربوط می‌شد به دوره محیط زیست. من در برگزاری دوره‌های مشترکم باز با توجه به ارتباطات برون‌مرزی که هم سازمان ملی کارآفرینی و هم دانشگاه آزاد اسلامی دارد، ما می‌توانیم دوره‌هایی را در داخل کشور یا به‌صورت مشترک در داخل و خارج از کشور جهت افزایش مهارت یا انتقال تکنولوژی برگزار کنیم که در اینجا هدف ما هم دو قسمت است؛ باز می‌توانند دانشجوها باشند و از طرف دیگر می‌توانند اصناف باشند، یعنی می‌توانیم برای آنها هم دوره‌های مهارت‌افزایی را بگذاریم؛ یا اینکه اعزام‌شان کنیم یا اینکه اینجا آن دوره را برگزار کنیم. از موارد دیگر، حمایت از استارت‌آپ‌ها بوده که حالا توی این قرار گرفته و به‌عبارتی یک همکاری داینامیک بین صنعت و دانشگاه در واحد جنوب دارد شکل می‌گیرد. إن‌شاءالله که بتواند موفق باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر