صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
آنا بررسی می‌کند؛

الزامات راه‌اندازی دانشگاه کارآفرین چیست؟

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور سندی با عنوان دانشگاه کارآفرین را در دست تدوین قرار داده است تا چراغ راهی برای دانشگاه‌های کشور در مسیر کارآفرینی باشد.
کد خبر : 443679

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سال‌هاست که دانشگاه‌های کشور به سمت راهبرد کارآفرینی در حال حرکت‌ هستند. اکنون بر اساس این اقدام دانشگاه‌ها، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور سندی با عنوان دانشگاه کارآفرین را در دست تدوین قرار داده است تا چراغ راهی برای دانشگاه‌های کشور در مسیر کارآفرینی باشد.


برای قرار گرفتن در این مسیر الزاماتی نیاز است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه برخی از دانشگاه‌های خارجی بسیار موفق عمل کرده‌اند که می‌توان به آنها استناد کرد. در بررسی این دانشگاه‌ها چند مؤلفه مشخص می‌شود که مطرح کردن آنها ضروری به نظر می‌رسد. اولین خصیصه این دانشگاه‌ها زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است. این دانشگاه‌ها بدون درگیر شدن با بوروکراسی‌های اداری، بعد از شناسایی نیاز جامعه در مسیر اثرگذاری علمی نیاز‌های جامعه گام برمی‌دارند.


تجربه دانشگاه‌های موفق در کارآفرینی


مثلا دانشگاه ام‌آی‌تی که رتبه سوم رشته کارآفرینی در جهان را دارد، یک اکوسیستم کارآفرینی منحصربه‌فرد ایجاد کرده است. این دانشگاه به افراد چگونگی ورود به کسب‌وکار را آموزش می‌دهد تا به کارآفرین حرفه‌ای تبدیل شوند. این دانشگاه در سال‌های 2009 تا 2014 بیش از هزار و 280 طرح کارآفرینی را به سرانجام رسانده است.


بسیاری از بزرگ‌ترین کارآفرینان «دره سیلیکون‌» از دانشگاه استنفورد هستند و بر اساس تحقیقات مجله بیزینس اینسایدر مؤثرترین ستاره‌های تکنولوژی از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده‌اند. 


دانشگاه تونته آلمان یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم کارآفرینی است. این دانشگاه با برقراری ارتباط نزدیک با انواع صنایع بزرگ و کوچک محلی و ملی، صنایع تازه تأسیس توانسته نیازهای آنها را شناسایی و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته در مسیر کارآفرینی گام بر دارد.


از دیگر دلایل موفقیت این دانشگاه‌ها در کارآفرینی می‌توان به یادگیرنده‌بودن، مدیریت خلاقیت، مدیریت کیفیت جامع و پاسخگو بودن را اشاره کرد. این دانشگاه‌ها چشم‌انداز‌ها و برنامه‌های استراتژیک دقیقی را برای خود تعریف کرده‌اند و عوامل انسانی،‌ منابع مالی و امکانات لازم را نیز فراهم کردند تا به نتایج مورد نظر خود دست یابند.


لزوم بازاندیشی در ساختار دانشگاه‌ها برای اجرای سند دانشگاه کارآفرین


به نظر می‌رسد برای کارآفرین شدن دانشگاه‌های ایرانی نیز بسیاری از این مؤلفه‌ها باید مدنظر قرار گیرد. در این زمینه بهروز زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز معتقد است: برای اجرای سند دانشگاه کارآفرین باید در ساختار دانشگاه‌ها بازاندیشی شود.


وی همچنین درباره تدوین سند دانشگاه کارآفرین در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار کرد: این سند در حال نهایی‌شدن است و بعدا مانیفست نهایی آن به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند برنامه‌های راهبردی خود را بر این اساس تدوین کنند.


به گفته زارعی این سند باعث تغییر رویکرد در دانشگاه‌های کشور می‌شود و می‌تواند آغاز یک راه جدید باشد.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین اجرای این سند را زمانبر دانست و گفت: این طرح در همه دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود بلکه دانشگاه‌هایی که علاقه دارند این طرح را اجرا کنند، می‌توانند این سند را دریافت و با تغییر برنامه راهبردی خود در مسیر دانشگاه کارآفرین قرار گیرند.


به نظر می‌رسد برای رسیدن به هدف کارآفرینی در دانشگاه‌ها، راهی بس طولانی در پیش است ولی آن چیزی که در آغاز راه بسیار باید مورد توجه قرار گیرد، اصلاح روندهاست قبل از اینکه در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد باید ساختارها اصلاح شود تا تغییرات فرهنگی امکان جاگیری در ساختار جدید را داشته باشد چراکه اگر زیرساختارها فراهم نباشد موثران فرهنگی رغبتی برای آن نخواهند داشت. 


البته در این میان تجربه برخی از طرح‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که علی‌رغم اذعان مسئولان به اجرای موفق آنها، نتایج به دست آمده با انتظارات فاصله زیادی دارد. بنابراین در همین آغاز راه باید فکر مقدمات و تغییر ساختارها را کرد تا در آینده همان شود که در افق‌ها آمده است.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر