صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
آنا گزارش می‌دهد

طرح مزدک برگزار شد؛ از سبک زندگی سالم برای مادران تا همراهی با نوجوانان

نخستین همایش طرح مزدک (محیط زیست دوستدار کودک) به مناسبت روز جهانی کودک و به همت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد.
کد خبر : 44363

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در نخستین همایش طرح مزدک (محیط زیست دوستدار کودک) در سالن اجتماعات مسجد صاحب‌الزمان که با همت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران و شهرداری منطقه 2 تهران و همچنین شورای محله فاز 6 شهرک قدس و شهروندان منطقه در روز جهانی کودک تشکیل شد، گفت: این طرح بیانگر محیطی است پویا، سالم و فعال دارای که دارای اثرات مثبت و متقابل محیط زیست بر کودک و کودک بر محیط زیست است. محیطی که نه تنها اثرات مخربی بر کودک ندارد بلکه با آنکه حافظ منافع اوست، با روح کودک درآمیخته شده و ذهن وی را خلاق و پویا می‌کند.


دکتر حسین ملک افضلی با برشمردن عوامل تشویقی محیط بر کودک و رشد وی، مدل سبک زندگی سالم و چگونگی آن را تبیین کرد و افزود: کار تیمی، مهارت‌های زندگی و ارتقا هویت ملی و دینی از جمله عواملی است که می‌تواند بر کیفی‌سازی مدل زندگی افراد مؤثر باشد.


ملک افضلی خاطرنشان کرد: طرح مزدک به مطالعه زنان باردار، شیرخواران، کودکان و نوجوانان پرداخته و سبک زندگی سالم را از بدو تولد در اختیار مادران قرار می‌دهد و تا سن 18 سالگی نوجوان را همراهی می‌کند.



مشاور عالی ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران اظهار کرد: با توجه به مشکلات ویژه کلانشهرها توانسته‌ایم پوشش واکسیناسیون را بالای 100درصد حفظ کنیم و معطوف کردن سیستم به این زیر ساخت دشوار است.


ملک افضلی: برای پایداری در طرح مزدک باید از کودکان شروع کنیم: محیط زیست دوستدار کودک، محیط زیست فیزیکی، محیط اجتماعی، محیطی و مهم‌تر از همه محیط معنوی است و هر آنچه در اطراف کودک رشد پیدا می‌کند و کودکان باید مفهوم حقوق بشر، حقوق کودک و ارتباط با انسانهای دیگر را یاد بگیرند و برای کودکانمان در منزل مفهوم سنتی محیط زیست معنا پیدا کند تا انسانی بالنده تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم

وی ادامه داد: طرح مزدک (محیط زیست دوستدار کودک) از عهده وزارت بهداشت به تنهایی خارج است این طرح نیاز به مشارکت مردمی، شهرداری و .... دارد.
وی درباره رضاکارها گفت: افرادی از بین مردم محله داوطلبانه اقدام به کمک به این طرح بزرگ کرده‌اند، رضا کارها هستند که عمده مسئولیت را برعهده خود دارند و از بطن مردم با رضایت کامل عضو گروه مزدک شده‌اند.
ملک افضلی افزود: من از تمام هم محلی‌ها دعوت می‌کنم هر قدر کوچک در این پروژه وقت گذاشته تا به امید خدا بتوانیم با مشارکت رضاکارها و با کمک هم نسل آینده خوبی داشته باشیم و از مهمترین عوامل توسعه پایدار این است که از امروز باید کودکان را درست تربیت کنیم تا در آینده بتوانیم یک توسعه پایدار خواهیم داشت.
مشاور عالی ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بیان کرد: برای پایداری در طرح مزدک باید از کودکان شروع کنیم: محیط زیست دوستدار کودک، محیط زیست فیزیکی، محیط اجتماعی، محیطی و مهم‌تر از همه محیط معنوی است و هر آنچه در اطراف کودک رشد پیدا می‌کند و کودکان باید مفهوم حقوق بشر، حقوق کودک و ارتباط با انسانهای دیگر را یاد بگیرند و برای کودکانمان در منزل مفهوم سنتی محیط زیست معنا پیدا کند تا انسانی بالنده تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم.


وی با توجه به پروژه‌های جدیدی از جمله پروژه ایمنی کودک، ادامه داد: افتخار می‌کنم که این پروژه‌ها از این محله بصورت پایلوت و نمونه آغاز می‌شود و به سراسر کشور صادر می‌کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیز گفت: طرح مزدک برای ارتقاء و سطح سلامت مادران باردار و کودکان است.


دکتر سیدعباس صفوی نائینی افزود: انسان دارای 4 بعد است جسم ،دل ، روح و روان و هر در هر انسانی باید 4 مورد رشد کند و همه سلول های بدن کار خود را هماهنگ با هم انجام می دهند بدون دخالت عوامل خارجی و محیطی.


وی درباره هوش چنین بیان کرد: هوش در بدن همه انسان‌ها وجود دارد از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین کارها. هوش عاطفی که در مورد کودکان از خانواده شروع می‌شود و هوش مصنوعی هدایت‌کننده و هماهنگ‌کننده است انگیزه و علاقه و میل حرکت به سوی معنا و تمایل انتها تا بی‌منتهاست. هوش معنوی که اکثر جوامع از آن غافل بوده و هوش معنوی در ابعاد مختلف شخصیت انسان تاثیرگذار است.


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با توجه به ابعاد مختلف هوش معنوی ادامه داد: کودک زمین خالی است و هر بذری را بکاریم و رشد بدهیم همان را برای خانواده‌ها و فرد ایجاد و برداشت می‌کنیم و این مسئولیتی سنگین است و باید با علاقه پشتکار همگام باشیم.
وی تاکید کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است و شاخصه‌‌های بهداشتی ایران گویای این مطلب است. تغییر و تحولات بهداشتی در کشور نشان‌دهنده این است که این راهکار طراح و مجری بزرگی داشته است.



صفوی گفت: در جوامع مختلف بشری افرادی که طرح‌ها و فکرهای بزرگ دارند محدودند و اگر ما انسانها عشق داشته باشیم در گوشه‌ای از این طرح سهمی داشته باشیم و مشارکت کنیم و در راس همه همدلی‌ها می‌توان هم محلی‌ها را نام برد که من خود یکی از افراد همین محله هستم و برای آینده کودکان و محله امان تمام تلاش خود را می کنم.
وی خاطرنشان کرد: ما باید در هر چه می‌توانیم هر اندازه کوچک برای اجرای طرح بزرگ مزدک و در راستای اعتلای جسمی ، روحی و معنوی کوشا باشیم و به اجرا در آوریم.


ایازی: هم محلی‌های فرهیخته محله آسمان و میدان کتابی دور هم جمع شده‌اند تا فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی انجام دهند و ما باید با مشارکت مردمی و این انرژی نهفته شده برای دایر کردن خانه سلامت و خانه محیط زیست در سطح محله‌های تهران راه‌اندازی کنیم

قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های مردمی نیز گفت: مردم در حوزه فعالیت های زیست محیطی نوید بخش باشند .
دکتر محمد ایازی افزود: هم محلی‌های فرهیخته محله آسمان و میدان کتابی دور هم جمع شده‌اند تا فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی انجام دهند و ما باید با مشارکت مردمی و این انرژی نهفته شده برای دایر کردن خانه سلامت و خانه محیط زیست در سطح محله‌های تهران راه‌اندازی کنیم.
مشاور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه درباره حقوق کودکان گفت: شرایط زندگی مناسب برای تحقیق شکوفایی آموزش‌های متناسب با استعداد کودک است.
دکتر علی عمرانی افزود: هیچ کودکی نباید از تشویق، صلح، آرامش، فرهنگ، هنر، تفریح و بازی کودکان محروم باشد که از مباحث مهم در پرورش کودکان است بازی درمانی، حفظ کودک از آسیب‌های اجتماعی، برنامه ادغام یافته فرهنگی که تکامل را مانیتور می‌کند، تست غربالگری، مشارکت‌های بین بخشی، آموزش دادن پرسنل و....


نماینده مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به حاضران در جلسه گفت: هیچ کاری بدون مشارکت مردم موفق نمی‌شود و این طرح آینده کودکان شما را بهتر می‌کند و این برنامه آینده کشور است و خانواده‌ها باید فرزند مدار شوند .


دکتر مرندی توصیه کرد: به این طرح دلبستگی داشته باشید و پایه‌گذاری زندگی آینده حال است. هم در بعد اجتماعی، اعتقادی، معنوی و آزادی و این مسایل برای کودکان از امروز شکل می‌گیرد و باید حقوق کودکان را بشناسیم.


مرندی بیان کرد: به سال‌های اول زندگی کودکان توجه کنیم تا او بگوید به من یاد دادند برای جامعه بیش از خودم ارزش قائل شوم و با ارزش‌های الهی فرزندپروری کنیم طرح مزدک برنامه کشوری بسیار مهمی است و شاید کمتر برنامه‌ای به تکامل سال‌های اول زندگی تکاملی، بهداشت و تربیت اهمیت می‌دهد و مجموعه ادغام این برنامه اثر عمل‌زایی فوق‌العاده دارد .


به گزارش آنا، در این گردهمایی جمعی از معاونان واحد پزشکی مسئول بهداشت شمال غرب و شمال شهر تهران و با همت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران و شهرداری منطقه 2 تهران در روز جهانی کودک در سالن همایش مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در سعادت آباد میدان کتاب برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر