صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
میرزایی در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری؛

نقد دانشگاه به پویایی آن کمک می‌کند/ نقد منصفانه خودزنی نیست

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: نقد منصفانه به هیچ عنوان به معنای خودزنی نیست. بلکه بررسی چالش ها، آسیب‌ها و پتانسیل‌ها به بالندگی و پویایی آن کمک می کند.
کد خبر : 443592

به گزارش حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری یادمان دکتر محمدامین قانعی‌راد پیش از ظهر امروز در محل پژوهشگده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور اساتید برجسته آغاز به کار کرد.
 
در این نشست حسین میرزایی، با بیان اینکه برای نقد جامعه دانشگاهی خود دانشگاهیان باید پیشگام این عرصه باشند، عنوان کرد: جامعه دانشگاهی از آنجایی که با فضای دانشگاه مانوس هستند بهتر می‌توانند مسائل و مشکلات را نقد و مطالبه‌گری کنند. البته نقد منصفانه به هیچ عنوان به معنای خودزنی نیست. بلکه بررسی چالش ها، آسیب‌ها و پتانسیل‌ها به بالندگی و پویایی آن کمک می کند. و نقد دانشگاه اگر در جایگاه خود قرار نگیرد به مسائل حاشیه‌ای تبدیل خواهد شد. این اتفاقی است که اکنون آن را بسیار مشاهده می‌کنیم.
 
دبیر علمی نخستین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری گفت: هر چند نقد دانشگاه هم در دفاع از دانشگاه است. مسائل و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، در همایش امروز به آن پرداخته می شود. به همین دلیل است که در این همایش پنلی را به دفاع از دانشگاه اختصاص داده‌ایم.


میرزایی افزود: بیش از ۸۵ سال از تاسیس دانشگاه تهران می‌گذرد برای شروع آموزش نظام‌مند آکادمیک در ایران دیگر زمان آن رسیده که به‌صورت جدی‌تر به مقوله آموزش‌عالی بپردازیم و سعی کنیم نظریه آموزش عالی ایران را شکل دهیم. توجه به حرکت‌های جهانی در زمینه آموزش عالی مفید است اما لازم است که ما تعابیر خاص خودمان برآمده از بستر فرهنگی ایران را از این مقوله سامان بدهیم.
 
به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توجه به مقولاتی مانند آموزش عالی و علم ‌و فناوری ساحتی است که به رشته‌های مختلفی نظیر علوم تربیتی، علوم اجتماعی و آموزش عالی را به یکدیگر پیوند می‌دهد و ضرورت دارد که به سمت کمک کردن به این موضع در راستای تقویت آن حرکت کنیم.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر