صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸
در همایش ملی «فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی دریای خزر» عنوان شد؛

تصرف اراضی ساحلی و صید غیرمجاز چالش‌های حوزه دریای خزر/ چرا خلیج گرگان و جزیره آشوراده آباد نیستند؟

چالش‌های پیش‌روی دریای خزر و چرایی آباد نبودن خلیج گرگان و جزیره آشوراده که دو قطب گردشگری استان گلستان هستند، مهم‌ترین مباحثی بود که در نخستین همایش ملی «فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی دریای خزر» مطرح شد.
کد خبر : 442798

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از گرگان، نخستین همایش ملی «فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی دریای خزر»  روز گذشته با حضور استاندار  گلستان و جمعی از مسئولان استانی و دانشگاهی برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در این همایش گفت: «این نخستین همایش در حوزه دریای خزر محسوب می‌شود؛ کشور ما از شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و در صورتی که بتوانیم با کمک کشورهای همسایه و ساحلی دریای خزر فرصت‌ها و چالش‌ها را شناسایی کنیم می‌توانیم فرصت‌ها را اجرایی و بر چالش‌ها غلبه کنیم.»


حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری اضافه کرد: «در مجموع 120 مقاله به همایش ملی «فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی دریای خزر» ارسال شد که 11 مقاله برای ارائه به‌صورت سخنرانی و 54 مقاله به‌صورت پوستر انتخاب شده است.»


وی عنوان کرد: «به دلیل اینکه دریای خزر یک دریای بسته است یا به عبارتی به اقیانوس متصل نیست با چالش‌هایی از جمله زیست‌محیطی، استخراج نفت و گاز، پسماندهای کشاورزی، صنعتی، شهری و ... که به دریای خزر وارد می‌شود، مواجه است و این موجب ایجاد مشکلاتی برای آبزیان، موجودات زنده و جانوران دریایی می‌شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان یادآور شد: «حتی برخی از این موجودات مثل فُک‌ها ارزش‌های زیستی دارند. حال سؤال این است که چه قوانینی برای غلبه بر این معضلات و چالش‌ها وضع شده و چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟»


طاهری متذکر شد: همایش ملی «فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی دریای خزر» در چهار محور شیلات و محیط‌زیست، مباحث حقوقی، مباحث مدیریتی ـ امنیتی و مباحث اقتصادی انجام خواهد شد.»


توسعه و محیط زیست از حقوق بنیادین مردم است


رئیس‌کل دادگستری استان گلستان نیز در این همایش گفت: «استان گلستان با وجود خلیج گرگان و ذخیره‌گاه‌های زیستی، میانکاله با ارزش‌های بسیار زیاد و خشک شدن تدریجی خلیج گرگان به دلیل کانال‌های ورودی نیاز به خیزش عمومی نیاز دارد. رسانه‌ها، ثمن‌ها و تشکل‌ها به دلیل تأثیرگذاری زیاد باید این حساسیت را بالا ببرند.»


هادی هاشمیان توضیح داد: «متأسفانه از موارد غیرقانونی در این حوزه می‌توان به تصرف اراضی ساحلی و صید غیرمجاز به‌عنوان چالش‌های پیش‌رو اشاره کرد.»


وی بیان کرد: «نکته دیگر اینکه حفاظت از محیط‌زیست نباید با توسعه تضاد داشته باشد، این تضاد موجب می‌شود که افراد نتوانند از محیط‌زیست بهره کافی را ببرند و از نکات دیگری که باید به آن‌ها اهمیت داده شود، توسعه گردشگری تصرفات ساحلی و توسعه صنعتی استان‌های شمالی است، چراکه توسعه و منابع محیط‌زیست از حقوق بنیادین مردم است.»


باید به دریای خزر به‌عنوان یک جایگاه ترانزیتی و مبادله تجاری نگاه شود
استاندار گلستان نیز در این همایش گفت: «هیچ کشور قدرتمندی وجود ندارد که به دریا دسترسی نداشته باشد. همه شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته در کنار دریای ساحلی هستند. دریا می‌تواند هم منشأ توسعه شهری و هم کشوری باشد. بیش از 80 درصد بار جابجا شده از طریق دریا و کشتیرانی بوده است.»


هادی حق‌شناس یادآور شد: «بیش از 90 درصد فعالیت‌های حمل‌ونقل از طریق دریاست و بیش از 80  درصد واردات از طریق دریا صورت می‌گیرد.»


وی تصریح کرد: «دریا به‌عنوان یک ظرفیت توسعه است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. یکی از ظرفیت‌های ایجاد شده پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیاست که طبق آن 862 قلم کالا بین 6 کشور این اتحادیه قابلیت تجارت دارد. 360 قلم کالا از ایران و 502 قلم کالا از سایر کشورها به ایران بدون تعرفه صورت می‌پذیرد.»


استاندار گلستان افزود: «در بخش درآمدهای غیرنفتی با محدودیت‌های شدید مواجه هستیم و امیدواریم در صادرات غیرنفتی وضعیت بهتری داشته باشیم، چیزی که برای مصرف‌کننده حائز اهمیت است آنکه کالا با چه قیمتی و چه زمانی به دستش می‌رسد.»


حق‌شناس در ادامه گفت: «باید به دریای خزر به‌عنوان یک جایگاه ترانزیتی و مبادله تجاری نگاه شود. متأسفانه ما از ظرفیت‌های موجود استفاده نمی‌کنیم؛ مگر کسی تا به حال جلوی ما را به لحاظ مسائل تجاری در دریای خزر گرفته است؟»


وی ادامه داد: «به‌عنوان مثال چقدر توانسته‌ایم صنعت کشتی‌سازی در دریای خزر را ایجاد و پیش ببریم و این نشان‌دهنده استفاده نکردن از ظرفیت‌هاست. واقعیت این است که وقتی ما از سمت دریا به سمت شمال یعنی از مسیر آستارا به سمت باکو حرکت می‌کنیم با یک لایه ضخیم نفتی بر روی آب مواجه هستیم، چراکه بیش از 95 درصد آلودگی از نوع نفتی در دریای خزر از کشورهای دیگر ساحلی است.»


استاندار گلستان با طرح این سوال  که چرا به دنبال آن هستند که آب دریا را به جاهای دیگر ببرند، گفت: «چون آب منشأ آبادانی است. چرا خلیج گرگان و جزیره آشوراده که دو قطب گردشگری استان گلستان بوده اکنون نباید آباد باشد؟»


حق‌شناس افزود: «نکته حائز اهمیت اینکه در هر صورت باید آبا به خلیج گرگان وارد شود و اگر این امر محقق نشود به محیط‌زیست استان گلستان آسیب خواهد ‌رسید. این مسئله از منظر تجاری حائز اهمیت است که بتوانیم بندر ایجاد کنیم و این موضوع با تخصیص اعتبار از بخش خصوصی انجام خواهد شد.»


وی متذکر شد: «باید بتوانیم سازه‌های دریایی ایجاد کنیم تا بتوانیم برای صادرات غیرنفتی استفاده کنیم؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های فوق مخصوصاً پیوستن به اتحادیه اوراسیا استفاده شود.»


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر