صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
در گفتگوی متخصص طب سنتی با آنا مطرح شد؛

چگونه در زمستان سرما نخوریم؟/ چه رفتارهایی در پاییز بیشتر رخ می‌دهد؟

در فصل پاییز بیماری‌هایی مانند مالیخولیا، لج‌بازی، حسادت و پرخاشگری تشدید پیدا می‌کند و افرادی که استعداد پذیرش سردی را در بدن دارند باید مواظب عوارض آن باشند.
کد خبر : 442715

محمدرضا کریمی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص بیماری سرماخوردگی و راه‌های درمان آن گفت: دیدگاه طب سنتی در خصوص سرماخوردگی با طب مدرن متفاوت است. زیرا نگاه طب سنتی تشخیصی و درمانی بوده و جامع‌تر از طب رایج است.


وی با اشاره به اینکه در طب رایج با وجود مصرف میلیون‌ها عدد قرص در فصل‌های سرد سال، باز هم بیماری سرماخوردگی شایع است، ادامه داد: اما در طب سنتی اگر نکات گفته‌شده به درستی رعایت شود، می‌توان اذعان کرد که فرد دچار سرماخوردگی نمی‌شود.


این پزشک طب سنتی با اشاره به اینکه سرماخوردگی از نامش مشخص است، اضافه کرد: غلبه سرما بر طبع بدن سبب سرماخوردگی می‌شود و در فصل پاییز سردی و خشکی و در فصل زمستان سردی و تری بر این بیماری حاکم است.


کریمی خاطرنشان کرد: معنای این مفهوم این است که خلط بلغم غلبه پیدا می‌کند که همراه با سردی و تری است. در این موقع بحران سودایی نیز رخ می‌دهد و سردی و خشکی به وقوع می‌پیوندد اما در این شرایط سرماخوردگی با حساسیت همراه است و زمانی که با تری و سردی همراه شود، می‌تواند عوارض دیگری داشته باشد.


این پزشک طب سنتی در خصوص درمان سرماخوردگی گفت: درمان در طب سنتی، درمان تعادل است. به این معنا که در بدن چهار خلط سودا، صفرا، بلغمی و دموی وجود دارد که اگر آنها در تعادل با هم باشند، می‌تواند سلامت فرد را تضمین کند اما در افراد مختلف نسبت این خلط‌ها با هم متفاوت است. حالا اگر تعادل یکی از آنها به هم بخورد، بیماری حاصل می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه سرماخوردگی غلبه سردی است، اضافه کرد: درمان در طب سنتی به معنای تقویت قوای بدن است و در سرماخوردگی باید محیط را گرم کرد زیرا بر اثر غلبه خلط غالب، سیستم ایمنی بدن دچار تغییر می‌شود و معلول غلبه یک خلط است. به همین دلیل باید محیط را گرم و خشک یا گرم و تر کرد.


کریمی اضافه کرد: در پاییز بحران سودایی نفوذ می‌کند. به همین دلیل در این فصل بیماری‌هایی مانند مالیخولیا، لج‌بازی، حسادت و پرخاشگری تشدید پیدا می‌کند و افرادی که استعداد پذیرش سردی را در بدن دارند باید مواظب عوارض آن باشند.


وی طب سنتی را همراهی با نظام طبیعت عنوان و تصریح کرد: باید غذاهای سرد و تر و خشک و تر را کم کنیم و غذاهای گرم و خشک مصرف کنیم. تغییر رفتارها نیز در این خصوص می‌تواند مهم باشد. به‌طور مثال اگر تابستان صبح زود از خانه بیرون می‌رویم، در این فصل باید ساعت خروج خود را تغییر دهیم زیرا سیستم ایمنی بدن با تغییر فصل ضعیف شده و سبب کم‌خونی می‌شود.


این پزشک طب سنتی با اشاره به اینکه از داروهای گیاهی که آنتی اکسیدان دارند باید استفاده کرد، گفت: چای کوهی، نعنا، آویشن و زنجبیل از جمله مواد غذایی است که استفاده آنها در این فصل توصیه می‌شود.


کریمی توصیه کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز، حجامت است و به حجامت ابتدای پاییز بسیار توصیه شده است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر