صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸

واکنش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به توقیف خانه پدری + عکس

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به توقیف فیلم خانه پدری واکنش نشان داد.
کد خبر : 442579

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، دیروز (۶ آبان) روابط عمومی سازمان سینمایی از توقیف فیلم خانه پدری به دستور مستقیم دادستان خبر داد.


بر اساس اعلام سازمان سینمایی، با ابلاغ دستور قضایی بازپرس شعبه ۱۶ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به این سازمان،اکران فیلم «خانه پدری» متوقف شده است.


بعد از اعلام این خبر، کاربران در فضای مجازی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.


در جدید‌ترین واکنش ها جلیل محبی دبیر ستاد امد به معروف و نهی از منکر در صفحه شخصی توییتر خود به این توقیف واکنش نشان داد.



در ادامه متن کامل این توییت را میخوانید: 


#رشتو درباره قتلهای ناموسی، سنگسار و خانهپدری


۱. نظام های کیفری دنیا از منظر شدت مجازات به سه گروه تقسیم میشوند


نظام آمریکایی با مجازات های شدید و قطعی


نظام اروپایی با مجازات های نیمه شدید و قطعی


نظام چینی با مجازات های شدید و غیرقطعی


۲.در نظام آمریکایی مجازات اعمال مجرمانه بسیار سنگین است. حبس های طولانی مدت و وجود مجازات اعدام در ۳۶ ایالت به همراه اعمال نظریات جرم شناسی پنج گانه (پنجره های شکسته، تسامح صفر، حقیقت درحکم، صدور حکم اجباری و سه ضربه) بازدارندگی مجازات ها را به بیشترین حد رسانده است.


۳.در اروپا بر اساس نظریه بکاریا مجازات ها سبک تر از آمریکاست لکن قطعیت مجازات ها به میزان زیادی بالاست. حذف کلی مجازات اعدام و حذف نسبی حبس ابد و کم کردن امکان تعلیق مجازات و آزادی مشروط و تخفیف ازویژگی‌های نظام اروپایی است


۴. در چین وضعیت متفاوت است. از چین باستان تا امروز چینی ها مجازات های سنگین را برای بازدارندگی وضع میکرده اند و در هر دوره به ترتیبی متفاوت مجازات اعمال شده در عمل سبک تر است. برای مثال مجازات قتل عمد برخلاف تصور عمومی فقط اعدام نیست. بلکه قاضی از ۳سال تا اعدام امکان اعمال مجازات دارد که در موارد کمی اعدام اعمال میشود.


۵. مجازات های اسلامی از منطق شدت و قطعیت پیروی میکند. کلیه مجازات های اسلامی که عموما مجازات های سنگینی اند به طرق مختلف غیرقطعی اند. برای مثال در زنای محصنه که سنگسار دارد و زنای غیرمحصنه که ضدضربه شلاق دارد باید ۴ شاهد عادل شهادت به دیدن عمل خاص زنا (کالمیل فی المکحله) کنند. و اگر شهادتشان مغایر هم باشد مجازات میشوند.  یا در قتل عمد در کنار قصاص عفو قرار داده شده یا در سرقت در کنار قطع ید بخشش شاکی و توبه و مانند آن.


۶. به گواهی تاریخ تا قبل از مشروطه که مجازات های اسلامی اجرا میشده اند مجازات سنگین زنا هیچ گاه با علم قاضی اثبات نمیشده‌ و اقرار چهاربار و شهادت چهارشاهد عادل هیچ وقت محقق نمیشده. در عوض وجود مجازات در سیستم کیفری موجب بازدارندگی لازم شده و جامعه از عفاف نسبی برخوردار بوده است.


۷. در آستانه مشروطه در زمان ناصرالدین شاه با ترجمه ناقصی از قوانین اروپایی کتابچه قانونی کنت نظام کیفری را به سمت غیر شرعی شدن برد.


۸. در پس از مشروطه در سال ۱۲۹۰ قانون آیین دادرسی ناپلئون از فرانسه تصویب و شیوه دادرسی و کسب علم عرفی توسط قاضی کم کم جای نظام دادرسی اقاریر و شهود متعدد را گرفت. تا دهه دوم قرن جاری که علی اکبر خان داور به طور کلی دادرسی اسلامی را برچید و نظام فرانسوی جایگزین نظام اسلامی شد.


۹. بعدی انقلاب اسلامی در سال ۶۱ قانون مجازات اسلامی جایگزین قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴ و ۱۳۵۲ شد و مجازات های سنگین اسلامی به جامعه بازگشت درحالی  که قانون آیین دادرسی و شیوه اثبات جرائم خصوصا در رویه قضایی به شکل سابق ادامه یافت.


۱۰. مجازات سنگسار این بار بر خلاف قبل از مشروطه با بازپرسی و سیستم مختلط فرانسوی اعمال میشد. به نحوی که تعداد مجازات های سنگسار اعمال شده خصوصا در میان قضات با تحصیلات دانشگاهی بسیار دیده شد. فهم منطق اسلامی توسط قضات با سبقه طلبگی از علل اعمال بسیار کمتر و اعمال قاعده ستر و پوشش گناه توسط آنها بود.


۱۱. نگارش یک رساله دکتری با عنوان بزه پوشی در سال ۷۲ (صادقی) و کتاب سیاست جنایی در اسلام (حسینی) ادبیات کیفری جدیدی ایجاد کرد تا این که در سال ۹۲ قانون گذار در قانون مجازات اسلامی جدید صراحتا در ماده ۲۴۱ بازپرسی و تفتیش در جرائم منافی عفت را ممنوع کرد و از این سال مجازات سنگسار گزارش نشده است.


۱۲. این فرایند تغییر،جامعه رادر صد سال گذشته به این سمت سوق داده که اولا مجازات این گناه اعدام و سنگسار است وثانیافاعل جرم بایدبه سزای عملش برسد و اگر سیستم عدالت کیفری چنین عملی را مجازات نکند خود باید دست به کار شویم. غیرت های ناموسی نیز به کمک این تحلیل اجتماعی میان مردم آمده است.


۱۳. سینمای ایران و سیستم فکری روشنفکران غافل از کاری که میکنند بارها به سراغ این سوژه رفته و یک فهم غلط را به عنوان نظریه غالب در فرهنگ کشور جا زده اند.


۱۴. گناهان جنسی در اسلام توسط سیستم اسلامی تغافل شده و به توبه سوق داده میشوند. اما هنر سینما هرگز به کمک این سیستم نیامده است.


۱۵. خانه پدری یک‌خرده فرهنگ غلط در برخی نقاط کشور را نماینده فرهنگ اصیل دینی جا زده و فرهنگ سنتی ایران را خشن و به‌دوراز رحم و متحجر معرفی کرده


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: خانه پدری سینما
ارسال نظر