صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

چرا چرخ‌های جت آموزشی «یاسین» بسته نمی‌شود؟

چرخ‌های جت آموزشی تمام‌پیشرفته ایرانی «یاسین» به‌دلیل گذراندن مراحل مختلف آزمایش‌های ایمنی، همواره باز بوده و بسته نمی‌شود و همین مسئله نظر ناظران را به خود جلب کرده است.
کد خبر : 442548

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، جت آموزشی تمام‌ایرانی «یاسین» آخرین و پیشرفته‌ترین دستاورد نیروی هوایی کشور محسوب می‌شود که در 25 مهر ماه 1398 با حضور امیر عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد و به پرواز درآمد. جمهوری اسلامی ایران با ساخت جت آموزشی «یاسین» در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری جت‌های آموزشی هوایی قرار گرفته است.


اما نکته‌ای که نظر عموم مردم، کارشناسان و اصحاب رسانه را به خود جلب کرده، این است که چرا چرخ‌های جت آموزشی یاسین همواره باز است؟


امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش گفت: «در استانداردهای همه کشورهایی که جت طراحی می‌کنند؛ این‌گونه است که در پروازهای اول اصلاً چرخ‌های جت را جمع نمی‌کنند تا مشکلی پیش نیاید، هرچند که یاسین تمامی تست‌های فنی از جمله باز و بست چرخ را نیز قبول شده است، ولی در تمام دنیا و 10 کشوری که جت طراحی می‌کنند این کار انجام می‌شود».


سؤال دیگری که در ذهن مردم ایجاد شده، این است که چرا بر روی بدنه جت آموزشی یاسین از پوشش رنگی زیباتری استفاده نشده است؟


امیر سرتیپ بنی‌طرفی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «نوع رنگی که روی جت یاسین قرار دارد، پرایمر یعنی رنگ اولیه نام دارد و بعد از هر پروازی دانه‌دانه پرچ‌های روی جت را با ایکس‌ری بررسی می‌‌کنند و  این رنگ کمک می‌کند تا به‌نحو بهتری بدنه جت بررسی شود و یک استاندارد در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود؛ لذا در دوره انجام آزمایش‌ها، هواپیما را رنگ استتار نمی‌زنند تا جواب آزمایش‌های انجام‌شده، دریافت شود».


جت آموزشی پیشرفته تمام‌ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، چهار متر ارتفاع و ۵,۵ تُن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید. بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.


«یاسین» از دو موتور توربوجت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده روز دنیاست. همچنین وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دُمِ این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف به‌خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می‌کند.


کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیرهم‌سطح به گونه‌ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند. صندلی‌پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.


میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر