تحقیقات دانشگاهی را با صنعت و تجارت گره بزنید/ در مقابله با تحریم نقشآفرینی کنید
به گزارش خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بررسی توصیههای مقام معظم رهبری به اساتید دانشگاهها نشان میدهد که ایشان چه نگاه دقیق و هوشمندانهای به دانشگاهها دارند، بازخوانی این توصیهها در آغازین روزهای سال تحصیلی جدید خالی از لطف نیست.
توصیههایی که کهنگی ندارد و استادان همواره میتوانند از این توصیهها به عنوان چراغ راه خود استفاده کنند. مقام معظم رهبری در این سالها چند راهبرد مشخص را همواره به استادان مطرح کردهاند که درخور توجه است.
توصیههای مهم رهبری به اساتید
ایشان جملاتی نظیر رابطه خود با پروردگار را تقویت کنید، نقش خود را در بالندگی دانشگاه و حراست از انقلاب ایفا کنید، مسائل مهم کشور را تبیین کنید، برای آینده کشور فکر و تلاش کنید، جوان انقلابی تربیت کنید، با روش و منش خود دانشجویان را تربیت کنید، در بهرهبرداری از ظرفیتهای کشور در مقابله با تحریم نقشآفرینی کنید، نگذارید حرکت علمی کشور متوقف شود، فعالیتهای علمی ناظر به نیازهای کشور باشد، از جایگاه استادی برای تربیت دانشجویان استفاده کنید، محیط دانشگاه را کار اصلی خود بدانید، کار علمی باید در خدمت نیازهای کشور قرار بگیرد، تحقیقات دانشگاهی را با صنعت و تجارت گره بزنید، در نوآوریهای علمی و فناوری رقابت سازنده ایجاد کنید، از پیشرفت علمی برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود، به مسئولیت خود در قبال تحولات دنیا توجه کنید، به مسئولیت خود نسبت به رفع اشکالات کشور عمل کنید، فرهنگ تلاش برای جبهه حق را گسترش دهید، بیان کردهاند. همین تک جملهها آنقدر شفاف و گویا که شاید نیازی بهاضافه گویی نباشد ولی به نظر میرسد چند توصیه که دقیقه معضل امروز کشور است از زوایای مختلف بررسی شود.
مشکلات اساسی که امروز دانشگاهها با آن درگیر هستند کاربردی شدن علوم، ارتباط دانشگاه با صنعت، نوآوری در صنعت و مسئولیتپذیر بودن دانشگاههاست. شاید اگر اساتید از همه توان خود برای عمل به توصیههای رهبری استفاده میکردند بسیاری از مشکلات را شاهد نبودیم.
آشنایی اساتید به مسائل مهم کشور
بعد از معلمان استادان مسئولیت تعلیم و تعلم جوانان توانمند کشور را بر عهده دارند. آنچه امروز استادان میتوانند به جوانان به عنوان خوراک روح و جسم دهند شاید از آنچه پدران و مادران میدهند مهمتر باشد. استادان با آگاهی از مسائل و نیازهای روز میتوانند نگاه جوانان را به مسائل دقیقتر کنند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که اگر امروز دانشگاه نیاز جامعه را تولید نمیکند به خاطر نبود شناخت ظرفیتهای علمی رشتههای مختلف است. امروز اگر بسیاری از استادان فقط به فکر گرفتن ارتقا از طریق چاپ مقاله نبودند و ناگزیر بودند برای کشور مسائل را شناسایی و چارهای برای آن بیندیشند، امروز هم جامعه و صنعت دانشگاه را به عنوان راهحل اول و آخر میشناخت و اکنون نیازی نبود که دانشگاه گردنش را در مقابل جامعه خم کند و از آن بخواهد که مسائلش را به واگذار کند.
میگویند «درس ادیب اگر بود زمزمه محبتی/ جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را» حقیقتاً کلاس درس چند یک از استادان کشور اینگونه است؟ چند کلاس درس آنقدر اشتیاق به جوان ایرانی تزریق میکند که او بعد از آن کلاس، به سمت آنچه مردم کشورش به آن نیاز دارد، برود.
از طرفی مشکلات بیشماری در کشور وجود دارد که اگر فقط به مشکلات اندیشیده شود باید قید ایران را زد شاید صاحب هر شغل دیگری این حق را داشته باشد که ناامید و بدبین باشد ولی استادان همانند مادران این مرزوبوم، آنان که مسئولیت تربیت یک نسل را دارد حق ندارند و نمیتوانند ناامیدی را گسترش دهند چراکه مقلدان آنها از دریچه ذهن آنها به دنیا نگاه میکنند.
کسانی که مسئولیت پرورش ذهنها را بر عهده دارند بزرگترین وظیفهشان این است که افکار خود را منتقل نکنند بلکه راه درست دیدن و درست فهمیدن را باید بیاموزند. همواره یکی از بزرگترین دغدغههای مقام معظم رهبری نیز همین بوده است. آن چنانکه تأکید میکنند «شما میخواهید نیروی انسانی را آماده کنید برای یک دوران آینده پرمسئله، دوران آینده ما یعنی دهههای آینده ما دههها بسیار پرمسئله است، نیروی انسانی که امروز شما تربیت میکنید باید بتواند با همت، عزم، سواد و دانش خود حصار وابستگی را بشکند و یک حرکت به معنای واقعی کند. اگر نیروی انسانی ما وابسته اندیشید، وابسته حرکت کرد، از وابستگی خوشش آمد، قدر استقلال را ندانست، قدر اسلام و ارزشهای اسلامی را ندانست، به خودش بیاعتماد بود آنوقت ما وارد یک دالان تاریک طولانی دیگری خواهیم شد، مثل همین دورانی که در زیر سلطه غرب از اندکی قبل از مشروطه تا قبل از انقلاب قرار داشتیم که با زحمت زیاد و با تلاش زیاد، توانستیم خودمان را به یک نحوی نجات دهیم باز وارد همان فرآیند تلخ دشوار گذشته خواهیم بود. این بستگی دارد به اینکه شما امروز این دانشجو را چگونه پرورش دهید.»
تزریق امید در میان جوانان
بسیاری معتقدند که گسترش امید و مسئولیتپذیری ساخت ایران آینده را تضمین میکند به همین دلیل استادان باید بتوانند از تمام همت خود برای ایجاد نسل آینده هوشمند به کار گیرند. وقتی سخن از سختکوشی در میان ملتهای جهان به میان میآید مردم ژاپن و چین در جایگاه اول قرار دارند و مهمترین تفاوت مردم این کشور نحوه پرورش جوانان این کشورهاست.
بررسیها نشان میدهد معلمان و استادان این کشورها همواره به جوانان گفتهاند که باید روی پای خود بایستید و به هیچ دل نبندید. متأسفانه جوانان کشور ما اینگونه پرورانده نشدهاند. البته مقام معظم رهبری هم مدام توصیه میکنند که تاریخ مردم این کشورها را مطالعه کنید تا بیاموزید که چه کردهاند. شاید اگر استادان این تفکرات را در میان جوانان بپرورانند جوان ایرانی مطالبه گر، سختکوش و آیندهساز شود.
البته نمیتوان منکر شد که تعدادی از استادان اینگونه هستند ولی این تعداد نتوانستند جوانان ایرانی که امروز پرجمعیتترین قشر ایرانی هستند را آنگونه که نیاز کشور است، بپرورانند. پس بهناچار باید تا جایی که امکان دارد توصیههای مقام معظم رهبری در این زمینه را بازخوانی و گوشزد کرد تا اساتید بیشتری در زمره استادان مسئولیتپذیر قرار گیرند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/