صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/ روی خط جشنواره موسیقی فجر/

حضور گسترده جوانان در جشنواره امسال/ احتمال برپایی دوباره کنسرت استونی در ایران

شهرام توکلی، عضو هیات داوران بخش آهنگ‌سازی موسیقی ملی، آثار هنرمندان جوان را نیازمند خلاقیت دانست و اظهار کرد اکنون کارهای زیادی به جشنواره ارسال شده‌اند که شبیه هم هستند.
کد خبر : 4423

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، شهرام توکلی عضو هیأت داوران بخش آهنگسازی موسیقی ملی گفت: «با اینکه حمایت چندانی از موسیقی در کشورمان نمی‌شود اما گروه‌های متعددی در جشنواره حضور دارند و همین موضوع نشان می‌دهد جوان‌ها به موسیقی علاقه دارند و بصورت خودجوش در آن فعالیت می کنند».


وی افزود: «می‌توان این ادعا را داشت که گروه‌ها بدون حمایت کار می‌کنند. در واقع علاقه مندان موسیقی پای علاقه‌شان ایستاده‌اند و در حال کار هستند. امیدواریم که بتوانند به فعالیت خود بصورت مداوم ادامه دهند و شاهد پیشرفت آنها باشیم. در این دوره از جشنواره آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شده بود. هم از نظر کمی با تعداد خوبی روبه رو بودیم و هم از نظر کیفی آثار در سطح خوبی قرار داشتند و این موضوع داوران را بسیار خوشحال کرد».


عضو هیأت داوران بخش آهنگسازی موسیقی ملی در ادامه به نکاتی برای بهتر شدن کار گروه‌های جوان اشاره کرد و گفت: تنها موردی که می‌توانم به آن اشاره کنم و از گروه‌های جوان بخواهم سعی کنند به آن توجه بیشتری داشته باشند، خلاقیت است.وقتی کارها را می‌شنیدیم به گوشمان آشنا می‌آمدند و تقریبا می‌توانم بگویم کارهای مشابه زیادی هم در میان آثاری که باید داوری می‌کردیم وجود داشت».


در شاخه آهنگسازی موسیقی ملی ایران امیر بکان، علی اکبر قربانی، بهداد بابایی، اردشیر کامکار و شهرام توکلی به داوری پرداخته اند.


پیشرفت گروه‌ها نسبت به سال‌های گذشته


رازمیک اوحانیان عضو هیات داوران بخش آواز جمعی درباره اجرای گروه‌ها در جشنواره گفت: گروه‌هایی که امسال در جشنواره شرکت کرده بودند و همچنین گروه‌هایی که فرصت اجرای صحنه‌ای را بدست آوردند واقعا نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت داشتند.


وی افزود: «هم تهرانی‌ها هم شهرستانی‌ها نسبت به قبل پیشرفت داشتند و کارشان به مراتب بهتر از سال‌های گذشته بود. بخصوص شهرستانی‌ها با اینکه کمبود امکانات دارند، معلم و رهبر حرفه‌ای کم دارند و نمی‌توانند تمرین‌هایی با شرایط استاندارد داشته باشند اما باز هم پیشرفت‌های خوبی داشتند».


اوحانیان این دوره از جشنواره را جشنواره شکوفایی شهرستانی‌ها در بخش آواز جمعی دانست و بیان کرد: «ما با دبیرخانه جشنواره هم صحبت کرده‌ایم تا طی سال برای این گروه‌ها معلم بفرستند و آنها بتوانند به تمرین بپردازند و به شکل مستمر کار کنند ما هم بعنوان بازرس به این گروه‌ها و تمرین‌هایشان سرکشی کنیم و هر اشکالی که در کار می بینیم به آنها گوشزد کنیم».


عضو هیات داوران بخش آواز جمعی اظهار امیدواری کرد این اتفاق در آینده هم استمرار پیدا کند و دیگر گروه‌هایی که در کشورمان فعالیت می‌کنند هم به همین مسیر بروند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند. چرا که آداب و رسومی چون قالیبافی، گلابگیری و دیگر آیینها و مراسم بسیار جای کار دارند و می توان آثار ارزشمندی را با نگاه به آنها خلق کرد.


هیات داوران بخش آواز جمعی را مهدی شمس نیکنام، ‌نسرین ناصحی، ‌حمید عسکری، میلاد عمرانلو و رازمیک اوحانیان تشکیل می‌دهند.


ابراز امیدواری برای اجراهای بهتر در آینده


جاوید مجلسی عضو هیأت داوران بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی درباره اجراهای گروه‌های موسیقی در بخش رقابتی جشنواره اظهار کرد:«اجراها نسبت به سال قبل خیلی بهتر بود و گروه‌ها پیشرفت داشته‌اند اما نباید به این میزان پیشرفت راضی شد، بلکه باید در صدد ایجاد شرایطی بود که گروه‌ها بتوانند روند پیشرفتشان را تسریع کنند و در سال‌های آینده اجراهای خیلی بهتری داشته باشند».


وی این اتفاق را نیازمند ایجاد انگیزه در هنرمندان جوان دانست و اظهار کرد: «باید تدابیری اندیشید تا گروه‌ها بتوانند اجراهای بهتری طی سال‌های آینده داشته باشند و این اتفاق نیازمند ایجاد انگیزه در آنهاست. برای ایجاد انگیزه هم باید برنامه‌ریزی‌هایی داشت تا گروه‌ها احساس نکنند به حال خود رها شده‌اند و نه فرصتی برای اجرا دارند و نه توجهی به آنها می‌شود چرا که در این صورت آنها به تمرین و سعی و تلاش نمی پردازند».


مجلسی خواب یک ساله گروه‌ها از این جشنواره به جشنواره بعد را آسیب جدی برای آنها و آینده موسیقی کشورمان دانست و بیان کرد: «اگر قرار باشد گروه‌ها پس از پایان یافتن جشنواره تمرین های خود را رها کرده و تا دو ماه مانده به جشنواره بعدی کاری انجام ندهند نمی‌توانیم شاهد اتفاق خوبی در کارشان باشیم. امسال در دبیرخانه جشنواره تصمیماتی گرفته شده که با عملی شدن آنها گروه‌ها از این خمودگی بین دو جشنواره بیرون می‌آیند و انگیزه برای کار کردن خواهند داشت».


عضو هیأت داوران بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی با تاکید بر اهمیت اجرای زنده در روند کار هنرمندان جوان گفت: «تا هنرمند فضایی برای اجرا نداشته باشد نمی‌تواند اشکالات و ایرادهای کار خودش را پیدا کرده و آنها را برطرف کند.امیدوارم برنامه‌هایی چون برگزاری کنسرت در دانشگاه ‌ها و شهرستان‌ها برای گروه‌های برگزیده در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند خود را روی صحنه محک زده و ایرادهایشان را پیدا کنند و همچنین انگیزه کافی برای تمرین و تکرار در طی سال داشته باشند».


در بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی نیز گاگیک بابایان، جاوید مجلسی، سیاوش ظهیرالدینی، ‌اکبر محمدی و منوچهر صهبایی آثار گروه‌های شرکت کننده در سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر را مورد داوری قرار دادند.


احتمال اجرای دوباره در ایران


ارکستر زهی کشور استونی طی دو اجرا در تهران و یک اجرا درشیراز قطعاتی چون نغمه وطن، پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی، راه دهکده کودکی مان، وقتی هنوز جوان بودم، در مسیرتان، لک لک ها، زمانی که غرق در افکار نشسته بودم، خانه آرام و دوست داشتنی ام و گالینا گریگورجوا را اجرا کردند.


تولمان درباره حضور در ایران گفت: «ائودینس اجراهای ما در ایران چه در تهران و چه در شهرستان، خیلی خون گرم و دوست داشتنی بودند. ما پیش از این هم یکبار در کشور شیلی این جنس مخاطب را تجربه کرده بودیم و از اجراهایمان در ایران خیلی خوشحال هستیم».


این موسیقیدان درباره چگونگی آمدن‌شان به جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: «نوازنده ویلنسل گروه، 7 سال پیش در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرد و چندی بعد با رضا مرتضوی آهنگساز ایرانی آشنا شد. بعد ما به مرتضوی گفتیم که علاقمند به اجرا در ایران هستیم و اینگونه سال گذشته مقدمات سفر به ایران مهیا شد و امسال توانستیم در جشنواره حضور داشته باشیم».


رضا مرتضوی آهنگساز ایرانی مقیم اروپا است که از سال 1378 تا کنون کنسرتی در ایران اجرا نکرده بود و بخشی از رپرتوار ارکستر زهی کشور استونی به آثار این آهنگساز جوان تعلق داشت.


تولمان همچنین درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: «هر فستیوالی مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. جشنواره موسیقی فجر جشنواره‌ای زنده و پویا است و ما از حضور در این جشنواره بسیار خوشحال هستیم. همچنین از اجرای قطعه رضا مرتضوی که برای ارکستر زهی و کمانچه نوشته شده بود هم احساس خوبی داریم. ما پیش از این چنین چیزی را تجربه‌ای نکرده بودیم. امیدواریم سال‌های بعد هم به ایران بیایم».


او درباره چگونگی همکاری با رضا مرتضوی و اجرای اثری از او در جشنواره موسیقی فجر هم گفت: «گروه ما قرار است تیرماه رپرتواری از رضا مرتضوی را در استونی اجرا کنند در زمان آمدن به این جشنواره طی هماهنگی با این آهنگساز، قطعه «شبانه» برای ارکستر زهی و کمانچه را هم به رپرتوارمان اضافه کردیم».


سیگرید تولمان، ژلنا لاس، کریس تیما ویولن یک، مارلیس اوبو، کایدی اوگاندی، مای روزنروث ویولن دو، ژوزف آهان، تالوی نورگاما ویولا، اَره تامسلو، مارکوس اَلترو ویولن سل، هایکوژوزف رمل کنترباس، کارل یوهان لاتیکاس پرکاشن و حمیدرضا آفریده نوازنده کمانچه ، نوازندگان این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر