صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جولان تبلیغات زیرزمینی در فضای مجازی/ کدام گزینه ارجح است؛ قطع یارانه حمایتی یا کسب درآمد تبلیغاتی

کارشناسان می‌گویند برخی کالاها که تبلیغات رسمی در سطح شهر دارند وقتی به تبلیغ در فضای مجازی می‌پردازند با شکلی دیگر عرضه می‌شوند که چندان قابل رصد نیست.
کد خبر : 441762

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- مریم حضرتی؛ تبلیغات در دنیای امروز به صورت گسترده‌ای در جریان بوده و روز به روز در حال فاصله‌گرفتن از مدل سنتی و قدیمی خودش است.


شاید تفکر و هدف در تبلیغات به‌ همان سبک و سیاق سابق قدیم باشد اما در گذشته به‌دلیل کاغذی بودن تبلیغات نظارت روی آن سخت‌تر از زمان کنونی بود و البته بیش از حد به آن آگهی و تبلیغ اعتماد می‌کردند، اما در دنیای امروز با پیشرفت اینترنت و فضای مجازی این تبلیغات سنتی تبدیل به شیوه‌ای نوین شدند و تبلیغات، شکل جدیدی در دنیای اینترنت به خود گرفت.


امروزه با نسل جدید که تمامی دنیایشان اینترنت و فضای مجازی است مخاطبین آن هم چه نسل امروز و چه نسل دیروز در حال افزایش چشمگیری هستند و طبیعتا این افزایش مخاطب تبلیغات بسیاری برای بازار کسب و کار و همین طور بازاریابی دیجیتال به وجود می‌آورد.


اما این فضای مجازی علاوه بر حُسن دسترسی آسان، پیامدهای منفی دارد به طوری‌که با استفاده طولانی مدت تاثیرات منفی آن از جمله به وجود آمدن آفت در روابط خانوادگی، افزایش احساس نیاز به توجه دیگران، منحرف کردن از اهداف واقعی، کور کردن خلاقیت، به خطر انداختن حریم خصوصی، افزایش افسردگی، بی خوابی و مقایسه خود با دیگران بیشتر به چشم خواهد آمد و حتی ممکن است با تبلیغات منفی کاربر به سمت اعتیاد کشانیده بشود.


 کاربران بر روی تبلیغات فضای مجازی متمرکز می‌شوند


روش‌های نوین تبلیغات باعث شده تا آگهی‌دهندگان در فضای مجازی سود بیشتری به دست بیاورند و محدوده بازار فروششان گسترش یابد چرا که در فضای مجازی هیچگونه محدودیتی از نظر مکانی وجود ندارد.


معمولا کاربران فضای مجازی به جای دیدن تبلیغات تلویزیونی بر روی تبلیغات در فضای مجازی متمرکز می‌شوند و گاهی ممکن است مطلب یا تبلیغی که دیده شود باعث جذب کاربر شود، این درحالی‌است‌که خرید و فروش بسیاری از کالاهایی تقلبی و نامناسب با برندهای دروغین در فضای مجازی بیشتر به چشم می‌خورد.


فضای مجازی بیش از حد بر جامعه تاثیر دارد


اما اینکه نظارتی بر روی تبلیغات در فضای مجازی صورت می‌گیرد یا خیر نیازمند بررسی بیشتری است چرا که همین فضای مجازی بیش از حد بر جامعه تاثیر دارد.      


به این منظور کارگروه اطلاع‌رسانی و تبلیغات در فضای مجازی برای باز طراحی قوانین و مقررات و ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، شفافیت و انتشار اطلاعات فعالان فضای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین و خلاقانه در فعالیت‌های تبلیغاتی، فعالیت خود را آغاز کرد.


مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این کارگروه می‌گوید که این کارگروه برای ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی در سه سطح، ابتدا شیوه‌نامه و چارچوب قانونی مورد نیاز را با محوریت قوانین و مقررات موجود تنظیم و ضمن اعلام فضاهای تبلیغاتی مُجاز با بهره‌گیری از شیوه‌ها و ابزارهای مناسب اطلاع‌رسانی، روند پایش و نظارت قانونی بر تبلیغات در فضای مجازی از طریق درگاه الکترونیک، عملیاتی خواهد شد.


احسان‌الله حجتی در این خصوص می‌گوید طرح به‌کارگیری سامانه نظارت بر آگهی‏‌های فضای مجازی اجرا می‌شود که این طرح برای جلوگیری از انتشار محتوا و خدمات تبلیغاتی ناسالم و ناایمن در فضای مجازی و شبکه‏‌های مجازی اجتماعی اینترنت‏ است.


 تبلیغات در فضای مجازی در سیستم خاصی رصد می‌شوند


ایرج قره‌داغی  معاون دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره نظارت بر تبلیغات فضای مجازی گفت: نظارت شامل همه اشکال تبلیغاتی در سطح رسانه‌ها شده و همه آنها به صورت جداگانه در سیستم خاصی رصد می‌شوند.


 قره‌داغی ادامه می‌دهد که برای هر کدام از بخش‌ها مثلا بخش کالاهای قاچاق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و یا محصولات بهداشتی و آرایشی با وزارت بهداشت هماهنگ شده‌ایم تا نظارت کامل روی تبلیغات آن صورت بگیرد.


وی با بیان اینکه نظارت بر مبنای یک سیستم یکپارچه انجام خواهد شد، گفت: برخی کالاها که تبلیغات رسمی در سطح شهر دارند وقتی به تبلیغ در فضای مجازی می‌پردازند با شکلی دیگر تبلیغ می‌کنند و اگر در تبلیغات آنها به صورت ماهیتی جرم تشخیص داده شود، به دادگاه ارجاع می‌شود.


قره‌داغی با بیان اینکه نظارت تبلیغاتی بر همه موارد است، اظهار کرد:‌ برخی موارد، محصولاتی هستند که تبلیغات آنها به اصطلاح زیرزمینی و از دید پنهان هستند و تبلیغ آنها با تبلیغات برندی که رسمیت دارد فرق می کند چرا که هر تبلیغ در کانالی که وابسته به خبرگزاری یا سایتی رسمی باشد مشخص و قابل پیگرد است اما اگر از طریق پروکسی یا ربات‌ها باشد نظارت بر آن به شیوه دیگری انجام می‌شود .


وی اضافه کرد: ‌هر تبلیغی که چه رصد از خود مجموعه و چه رصد مردمی و یا گزارش سایر رسانه‌ها باشد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ما به لحاظ فنی و تکنیکی حتما متوجه ریشه آن تبلیغات خواهیم شد.


بخش عمده فضای مجازی به سواد رسانه‌ای کاربر ربط دارد


 حمید ضیائی‌پرور به عنوان کارشناس حوزه فضای مجازی در ارتباط با تبلیغات در فضای مجازی در گفتگو با خبرگزاری آنا،  می‌گوید، دو نوع تبلیغات در فضای مجازی به نام تبلیغات مصطلح بازرگانی و تبلیغات از جنس محتوا و اطلاع رسانی وجود دارد.


وی می‌افزاید، در بخش اول تبلیغات محصولات است که کم و بیش از طرف آژانس‌ها هم انجام می‌شود و می‌توان آن را کنترل کرد چرا که آنها مجوز دارند و مقررات را رعایت می‌کنند اما نوع دوم تبلیغات برای بخش تاریک وب که خدمات رسمی نیست وجود دارد.


ضیائی‌پرور ادامه می‌دهد، به طور کلی برخورد با حوزه تبلیغات به موضوع یارانه و حمایتی برمی‌گردد که از طرف وزارتخانه‌هاست و در بخش دیگر قضا و امنیتی است که دادستانی روی آن نظارت دارد.


وی با اعتقاد به اینکه بخش عمده فضای مجازی به سواد رسانه‌ای کاربر ربط دارد، می‌گوید، اگر کاربر درک درستی از فضای مجازی داشته باشد فریب شایعات و تبلیغات را در آن فضا نمی‌خورد.


بی‌اعتباری برخی شبکه‌ها موجب ضرر رساندن بخصوص به سلامتی مردم می‌شود


عطاءالله ابطحی، استاد ارتباطات و رسانه هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، معتقد است باید بر روی شبکه‌های مجازی که با سلامت مردم ارتباط دارند نظارت صورت گیرد چرا که هر کسی برای تبلیغ باید یک نشان داشته باشد.


وی می‌گوید، متاسفانه بی‌اعتباری برخی شبکه‌ها موجب ضرر رساندن به‌خصوص به سلامتی مردم می‌شود.


این استاد ارتباطات و رسانه با بیان اینکه اکنون نظارتی وجود ندارد، ادامه می‌دهد، باید نظارتی در حوزه موسسات مدنی یا مردمی شکل بگیرد که مردم به سراغ برخی شبکه های مجازی نروند که نیاز به فرهنگسازی و تمرین دارد.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر