صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حدادعادل:

تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی یک نکته مثبت است

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در جلسه 171 این شورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی یک نکته مثبت است.
کد خبر : 441641

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 171 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوشنبه 15 مهرماه به ریاست غلامعلی حدادعادل و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی گزارشی از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیشروی این پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی ارائه کرد و گفت: تمام اقدامات آموزشی و پژوهشی رشته‌های علوم انسانی و هنر در معاونت مربوطه در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکزشده است. در این معاونت همچنین دفاتر کل متعددی به‌صورت تخصصی رشته‌های مربوط به علوم انسانی و هنر را پوشش می‌دهند.


وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به موضوع تحول و ارتقای علوم انسانی است.


حجت‌الاسلام خیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ساماندهی نشریات علمی در حوزه علوم انسانی، گفت: این معضل که دانشجوی دکتری برای دفاع از رساله خود و یا عضو هیئت‌علمی برای ارتقا مجبور باشد برای انتشار مقاله‌اش در یک نشریه علمی پژوهشی پول خرج کند، واقعاً مایه تأسف است.


حدادعادل: تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی یک نکته مثبت است


در ادامه این جلسه، غلامعلی حداد عادل طی سخنانی گفت: این موضوع که بیش از 600 هزار دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند، نشان می‌دهد که ما باید برای این موضوع و واقعیت یک برنامه‌ریزی درست داشته باشیم.


رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: اصل تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، یک نکته مثبت است.


وی در مورد همکاری این شورای تخصصی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در دیداری که به‌تازگی با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم، تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌ها گرفته شد.


بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته «مربیگری کسب‌وکار» در دانشگاه تهران


در ادامه، بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته «مربیگری کسب‌وکار» در دانشگاه تهران در دستور قرار گرفت و گزارشی در این زمینه ارائه شد. در این گزارش با اشاره به اهمیت و ضرورت تربیت مربی کسب‌وکار، تعریفی از این مفهوم ارائه شد و همچنین اهداف از راه‌اندازی این رشته و خصوصیات و توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان رشته «مربیگری کسب‌وکار» تشریح شد.


پس از ارائه این گزارش، حداد عادل در مورد برخی واژگان غیرفارسی به‌کار رفته در این گزارش، گفت: فرهنگستان زبان و ادب به‌جای واژه «استارت‌آپ» واژه «کمک نوآور» را تصویب کرده است. حتماً باید جایگاه مناسب این رشته در میان شاخه‌های مختلف علوم انسانی معلوم شود یعنی باید بدانیم این رشته مثلاً ذیل مدیریت صنعتی است یا مهندسی صنایع و یا اقتصاد و ...


 عاملی: اینترنت و برنامه‌های کاربردی آن، شکل جدیدی به بازار کار داده است


در ادامه این جلسه، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ با تأکید بر اهمیت این رشته درسی و حضور افراد متخصص در تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌های ارائه‌شده، گفت: امروز مسئله مهم برای ما، پیوند میان رشته‌های علوم انسانی و بازار کار است و این رشته درسی می‌تواند این کار را انجام دهد.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نقش فضای مجازی در تغییر و تحول در بازار کار ادامه داد: شبکه جهانی اینترنت و برنامه‌های کاربردی تحت این فضا شکل جدیدی به بازار کار داده و ما شاهد هستیم که بسیاری از مشاغل سنتی از بین رفته‌اند و متقابلاً مشاغل بسیار دیگری به وجود آمده است.


در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در عناوین پیشنهادی این برنامه درسی، ارتباط این رشته با رشته‌های دیگر علوم انسانی، دقت در تفاوت بین «مربی کسب‌وکار» و «کارآفرین»، لزوم نگارش متون علمی و درسی برای این رشته و میان‌رشته‌ای بودن رشته «مربیگری کسب‌وکار».


پس از ارائه نظرات اعضا، طراحان رشته «مربیگری کسب‌وکار» _ که اساتید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بودند_ به نکات ذیل اشاره کردند: ورود دانش‌آموختگان این رشته به حوزه تخصصی و مهارتی خود و ایفای نقش مربیگری در آن رشته، وجود ابعاد مشترک در کلیات سرفصل‌های درسی شاخه‌های مختلف این رشته درسی و تفاوت این رشته با رشته درسی «مدیریت کسب‌وکار».


در ادامه، کلیات این برنامه درسی و سرفصل آموزشی با رأی مثبت اعضای شورا تصویب شد و بررسی جزئیات آن، به جلسه آینده موکول شد.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر