صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴

ابداع حسگری که میزان علوفه دام‌ها را اندازه می‌گیرد

مهندسان استرالیایی دستگاهی مبتنی بر یک حسگر ابداع کرده‌اند که به دامپروران کمک می‌کند میزان علوفه مورد نیاز دام‌ها را تخمین بزند.
کد خبر : 43943

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Gizmodo، دستگاهی که مهندسان استرالیایی اختراع کرده‌اند از حسگرهای منعکس کننده نور استفاده می‌کند تا میزان رنگ علوفه، پوشش آن و یا زیست توده را اندازه بگیرد.


در حال حاضر خود دامپروان تعداد دام‌هایی را که می‌توانند به چریدن در چراگاه بپردازند، تخمین می‌زنند اما به زودی حسگرهایی دستی و دیداری می‌توانند به کشاورزان در این امر کمک کنند.


ویل گرین، یکی از دامپروران استرالیایی می‌گوید: «در حال حاضر در فضای باز و با چشم برآورد می‌کنیم که میزان علوفه در زمین چه مقدار است تا دریابیم آیا برای تمام حیوانات‌مان تا بهار علوفه کافی وجود دارد یا خیر».


این دستگاه به کمک حسگرهای منعکس کننده نور میزان رنگ علوفه، پوشش آن و یا زیست توده را اندازه می‌گیرد و سپس این داده‌ها را به ارقام اندازه‌گیری ساده تبدیل می‌کند تا به دامپرور میزان سلامت علوفه را نیز اطلاع دهد.


این حسگر بصری علوفه به دامپروران اجازه می‌دهد دریابند چه میزان علوفه برای گاو و گوسفندهایشان موجود است و به این ترتیب می‌توانند میزان علوفه موجودی خود را بهتر مدیریت کنند.


به گفته دامپروران استرالیایی، اکنون تنها به دلیل مصرف نشدن تمام علوفه‌، در هر هکتار ۵۰ دلار استرالیا از دست می‌دهند. این رقم معادل ۵۰ هزار دلار استرالیا اضافه تولید و سودآوری خواهد بود که دامپرور در هزار هکتار صرفه جویی خواهد کرد.


این فناوری در عرض چند سال آینده و تا سال ۲۰۱۸ در پنج مرکز تحقیق در سراسر استرالیا آزمایش خواهد شد و پس از آن ممکن است به بازار عرضه شود. این فناوری علاقه زیادی را نزد دامپروران بر انگیخته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: حسگر دامپروری
ارسال نظر