صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
نمایندگان مجلس تصویب کردند

کسب ۲۰ درصد کل آرا در مرحله اول شرط انتخاب شدن در مجلس/ وزارت کشور ملزم به نوین‌سازی شیوه های اخذ و شمارش آرا شد

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی امروز -چهارشنبه 22 مهرماه- طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داشتند که برخی از مواد این اصلاحیه را مصوب کردند.
کد خبر : 43840

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با تصویب یک ماده از این طرح، مقرر کردند که در انتخابات مجلس فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد کل آراء را کسب کند و انتخاب نماینده در مرحله دوم و میان دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی آرا صورت می‌گیرد.


این ماده در جلسه قبلی بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای رفع ایرادات به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع داده شده بود تا ایرادات آن رفع شود و پس از رفع ایرادات موجود، امروز در صحن علنی به تصویب رسید.


این ماده با ۱۴۶ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به تصویب رسید.


وزارت کشور ملزم به نوین‌سازی شیوه های اخذ و شمارش آراء شد


در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تصویب ماده دیگری از این طرح وزارت کشور را موظف کردند با هماهنگی و موافقت شورای نگهبان، تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین برگزار کند.


همچنین مقرر شد، در انتخابات الکترونیکی، با تایید شورای نگهبان، از امضای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده شود. همچنین در صورت برگزاری همزمان چند انتخابات، در هر شعبه اخذ رای از یک دستگاه به طور مشترک برای تمامی انتخابات در اخذ رای و شمارش آراء استفاده می‌شود.


بر این اساس هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی‌توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد نمایند و در غیر این صورت نامزدی آنها کلا باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می گردند.


همچنین وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان، زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام خواهد کرد.


مقرر شد کلیه رای دهندگان مرحله دوم، منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رای داده اند، شرکت نموده و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخاباتی رای نداده باشند، در مرحله دوم انتخابات می توانند شرکت نمایند.


همچنین مصوب شد که در انتخابات میان دوره‌ای حوزه های انتخابیه هر دوره مجلس، کسانی حق رای داشته باشند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رای داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رای نداده باشند.


استفاده از کارت ملی برای رأی‌دهندگان در انتخابات مجاز شد


نمایندگان مردم در خانه ملت نیز استفاده از کارت ملی را برای رأی‌دهندگان در انتخابات مجاز کردند که بر این اساس،‌ در انتخابات الکترونیکی نیز ملاک اخذ رأی از رأی‌دهندگان، احراز عدم ثبت رأی در سامانه انتخاباتی پیش از مراجعه فرد به حوزه انتخابیه است و در این‌خصوص عدم درج مهر در شناسنامه ملاک نیست. در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصل ماده 4 این طرح با 124 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.


در ماده 4 این طرح، استفاده از کارت ملی برای رأی‌دهندگان در انتخابات مجاز شد؛ پیش از این، وجود شناسنامه الزامی بود.


همچنین یک تبصره به شرح زیر به‌عنوان تبصره 6 اضافه می‌شود:


بر اساس تبصره6 در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رأی از رأی‌دهندگان، احراز عدم ثبت رأی در سامانه انتخاباتی پیش از مراجعه فرد به حوزه انتخابیه است و در این‌خصوص عدم درج مهر در شناسنامه ملاک نیست.


در ادامه نمایندگان با رفع ابهام در ماده 2 این طرح نیز با 146 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.


در ماده 2 این طرح آمده است؛ ماده 8 قانون به شرح ذیل اصلاح و تبصره‌های آن ابقا می‌گردد.


براساس ماده 8 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات میان‌دوره با کسب حداکثر اکثریت نسبی به هر میزان انتخاب می‌گردد.


مخالفت بهارستان با مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس


همچنین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی و تصویب چهار ماده از مجموع ۱۶ ماده آن، درخواستی با امضای ۲۵ نماینده برای مسکوت ماندن این طرح به استناد ماده ۱۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس مطرح شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایندگان مجلس
ارسال نظر