صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

توصیه رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد تهران مرکزی به علاقه‌مندان حافظ

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ با تاکید بر اینکه اهل نظر و تفکر و اندیشه به اندازه‌ای که با حافظ همدلی و هم‌سخنی دارند از او فایده می‌برند، اظهار کرد: هر چه همدلی با حافظ بیشتر باشد بهره‌گیری از او نیز بیشتر است.
کد خبر : 43308

دکتر محمد اکوان به مناسبت فرارسیدن گرامیداشت حافظ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با تاکید بر اینکه نمی‌توان اندیشه حافظ را به یک گروه و نحله خاص محدود ساخت، گفت: تفکر حافظ در قالب شعر بیان شده است، وی می‌اندیشد و فکر می‌کند و فکر او ظهور می‌یابد و هر کسی به تناسب حدود فهم خود از آن بهره می‌گیرد و به مقدار بهره خود آن را بسط و گسترش می‌دهد و به دیگران می‌آموزد.


وی خاطرنشان کرد: هرکسی حافظ خود را خوانش می‌کند و آن را شرح می‌دهد اما حافظ شیرازی همان است که خود بیان کرده است. حافظ به گونه‌ای اندیشیده است که کسی نمی‌تواند او را در انحصار خود برگیرد و یا فکر و نظر او را از آن خود سازد بلکه تنها می‌تواند از چشمه حکمت او سیراب شوند آنگاه چشمه را به دیگران بسپارند تا آنان نیز از آن بنوشند و به دیگران بسپارند.


رئیس مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج) واحد تهران مرکزی گفت: مرغ دانایی چون حافظ به بند و دام کسی نمی‌افتد یا به سخن بهتر کسی نمی‌تواند مرغ دانایی چون حافظ را به بند و دام خود گیرد. اهل نظر و تفکر و اندیشه به اندازه‌ای که با حافظ همدلی و هم‌سخنی دارند از او فایده می‌برند هر چه همدلی با حافظ بیشتر باشد بهره‌گیری از او نیز بیشتر است.


عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی افزود: هستی‌شناسی حافظ بر شهود، اشراق و راز مبتنی است و با دیگر حوزه‌های هستی‌شناسی متفاوت است. گشودن راز و شهود امری دشوار است و این دشواری در سرتاسر تفکر حافظ جریان دارد.


وی تصریح کرد: از آنجا که شهود، عشق و راز دارای مراتب است بنابراین هستی‌شناسی حافظ نیز از مراتب برخوردار است و هرکسی باید با حفظ این مراتب و فراخور فهم خود هستی شناسی حافظ را تفسیر و تبیین کنند.


اکوان اظهار کرد: به همه کسانی که دوستدار حافظ و علاقه‌مند به اندیشه او هستند توصیه می‌کنم که با فراغت بال و گام به گام همراه با استادان و آشنایان با حافظ و تفکر او قدم بردارند و تلاش کنند تا آموزه‌های فکری حافظ را از سرچشمه فرا گیرند تا به عمق اندیشه‌های او نزدیک‌تر شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر