طراحی لباس افراد مذهبی در سریالهای تلویزیونی شایسته نیست
سمیه سنقری در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به نقش رسانهها در بیان جایگاه واقعی پوشش و حجاب در سطح جامعه گفت: رصد رسانههای کشور نشان میدهد که حجاب و پوشش ایرانی و اسلامی آنچنانکه شایسته است موردتوجه قرار نمیگیرد. مسئله این است که دغدغه حفظ حرمت پوشش ناب ایرانی و همچنین به نمایش گذاشتن جایگاه واقعی حجاب و پوشش ایرانی در رسانههای داخلی مشهود نیست.
سنقری علاوه بر فعالیت در سینما و تلویزیون، چندین طرح پوشش اسلامی را به بنیاد ملی پوشش اسلامی ـ ایرانی ارائه داده که تعدادی از این طرحها نیز در این بنیاد برگزیده شده است.
این طراح لباس سینما و تلویزیون با اشاره به رویکرد ضد حجاب سینمای هالیوود عنوان کرد: ما موظف هستیم که در مقابل تهاجم فرهنگی سینمای غرب با ارائه طرحهای مناسب برای پوشش شخصیتها سینمایی و تلویزیونی قدمهای خوبی را برداریم.
طراح لباس فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» با بیان اینکه متأسفانه همین نگرش به نوع پوشش و حجاب ایرانی در سطح رسانههای داخلی نیز بهنوعی وجود دارد، تصریح کرد: برای مثال وقتی سریالهای تلویزیونی را نگاه میکنیم اگر نمایی از مسجد یا یک امامزاده نشان داده شود، جوانانی که در آن مسجد یا امامزاده نشستهاند از نظر ظاهر و پوشش به گونهای ساده و نامناسب نمایش داده میشوند که به نظر مخاطب بیاید که آنها دارای نگرش خاص و اصطلاحاً تارکدنیا هستند و ارتباطی با زندگی و نشاط و پوشش شیک و زیبا و موقعیتهای اجتماعی ندارند، درحالیکه در واقعیت جامعه ما اصلاً چنین نیست و در مساجد ما در سطح کشور جوانان زیادی در ساعات نماز و غیر آن در مسجد حضور پیدا میکنند با نگرشها و پوششهای خوب و گوناگون که از جمله لایههای سطوح مختلف موفق اجتماعی بشمار میروند.
وی افزود: باید دید چرا رویکرد صحیحی نسبت به ارائه پوشش زیبا و شاخص ایرانی و اسلامی در قالب آثار هنری سینمایی و سریالها دیده نمیشود؟ مثلاً ناخودآگاه زمانی که تلویزیون روشن است و صدای تلاوت قرآن شنیده میشود گویی افراد منتظر هستند که یا افراد با پوششهای ساده و نامناسب در مراسم ختم را ببینند یا صحنه مربوط به خاکسپاری، بنابراین ضعف در ارائه مفاهیم و مباحث پوشش ایرانی در این قالب رسانهای کاملاً ملموس است.
طراح لباس فیلم سینمایی «میگرن» افزود: ارائه حجاب و پوشش ایرانی در سینما و تلویزیون، ارزش حجاب را در اجتماع تقویت میکند. برای حفظ این مسئله به نظریهپردازیهای جدید در حوزه رسانه نیاز داریم تا پوشش و حجاب در ساختههای سینمایی و تلویزیونی در صدر اخبار رسانهها قرار گیرد. ضعف رسانهها در ارائه مفاهیم و مباحث مرتبط با حجاب و پوشش مناسب ایرانی در قالب رسانهای ملموس است. متأسفانه اکنون تلاش برخی هنرمندان و طراحان لباس در طراحی لباسهای وزین و همخوان با ارزشهای دینی چندان موردتوجه رسانههای و محافل هنری قرار نمیگیرد که این موضع انگیزه و خلاقیت این هنرمندان را ضعیف میکند.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/