صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
هادی‌پور خبر داد

برگزاری کارگاه آموزشی «روش تحقیق کیفی» در واحد پزشکی تهران

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی واحد علوم پزشکی از برگزاری کارگاه آموزشی «روش تحقیق کیفی» زیر نظر معاونت آموزشی و با هدف توانمند سازی استادان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مهر سال جاری در سالن EDC این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 43058

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر مهسا هادی پور جهرمی گفت: توانمندسازی و آموزش اعضای هیات علمی و همچنین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به معنای مشارکت در ارتقای سلامت است که در آن اعضای مختلف یک جامعه نیازهای سلامت را تعیین کرده و برای نیل به اهداف طراحی شده به طور گروهی در مورد افزایش کیفیت، دسترسی و اثربخشی برنامه‌های سلامت تصمیم بگیرند.


وی اظهار کرد: هدف کلی از برگزاری کارگاه آموزشی «روش تحقیق کیفی» در واحد پزشکی تهران افزایش کیفیت، دسترسی و اثربخشی برنامه‌های سلامت است.


هادی‌پور ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این گونه کارگاه‌ها که در راستای رشد و بالندگی اعضاء هیات علمی برگزار می شود، بتوان در آموزش پزشکی تحول لازم را ایجاد کرده و علاقه مندی استادان را برای دستیابی و بروز کردن مهارت‌های آموزشی ترغیب کرد.


مدرس این کارگاه آموزشی و مسئول «کمیته ارتقاء سلامت» دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نیز درباره ضرورت آموزش «روش تحقیق کیفی» گفت: پژوهش استخوان‌بندی برنامه‌های توسعه یک کشور است و میزان توجه دولت‌ها به انجام تحقیقات علمی وکاربردی و همچنین میزان بودجه و منابع مالی که به آن اختصاص می‌یابد از شاخص های اصلی پیشرفت جوامع به شمار می‌رود.


دکتر فائزه صحبائی با تشریح اهمیت و چگونگی انجام تحقیق با استفاده از روش کیفی، عنوان کرد: در یک بیان اجمالی پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می‌شود. در این روش برای دیدگاه‌های افراد مورد تحقیق ارزش قائل می‌شوند.


وی افزود: در روش تحقیق کیفی محقق و تحقیق شونده با یکدیگر در رابطه متقابل قرار می‌گیرند و برای گردآوری داده‌های موردنظر به گفته‌ها و رفتارهای قابل مشاهده افراد تکیه می‌شود .


صحبائی در مقایسه مزیت‌های روش‌های تحقیق کمی و کیفی بیان کرد: تحقیقات کیفی برای درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه استفاده می‌شود و در یک بیان کلی باید گفت که روش تحقیق کمی و کیفی مکمل یکدیگرند.


صحبائی با ذکر یک مثال در مورد پدیده اعتیاد در جامعه گفت: تاکنون تحقیقات زیادی روی موضوع اعتیاد شده است و تحقیقات کمی در این مورد تا سطح مولکولی و اتمی اعتیاد نیز پیش رفته است، ولی چرا این بیماری هنوز کنترل نشده است؟


وی تاکید کرد: از دلایل مهم این مسئله می‌توان به انتخاب روش تحقیق مناسب و همچنین عدم استفاده از روش تحقیق از شیوه کیفی نام برد، زیرا مطالعات کمی شناختی سطحی به ما می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر