پناهیان به چه میاندیشد؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «علیرضا پناهیان» یکی از جنجالیترین سخنرانان دینی است که توانسته در برخی از عرصههای سیاسی فرهنگی معاصر ایران، تأثیرگذار باشد. او که از سالهای دوم خرداد کار خویش را در محافل مذهبی دانشگاهها همچون دانشگاه هنر و دانشگاه تهران آغاز کرد، به سرعت توانست به یکی از پرمخاطبترین سخنرانان دینی در ایران تبدیل شود.
نگاه روانشناسانه و جامعهشناسانه بر ساحتهای متفاوت دین و برداشتهای موجآفرین و جنجالی از آنها و تطبیق آنها بر روزگار معاصر از ویژگی های شاخص اوست. «تربیت» محوریترین مقوله موجود در سخنرانیهای اوست که با «انسان شناسی» آغاز میشود و تا نظام تربیتی دین تحت عنوان «تنها مسیر» ادامه مییابد که در آن با محوریت مبارزه با هوای نفس به ارائه ساختارمند مفاهیم دینی پرداخته و طرحی شورانگیز از زندگی دینی ارائه میشود. طرحی که ایمان، عمل صالح، نشاط، رنج و تکامل بشر به یکباره در آن تعریف و جایگاه خویش را مییابد.
کمتر کسی از سخنوران را میتوان نام برد که سلسله مباحث تربیت دینی او به این شکل گسترده و دارای چارچوب منظم و منطقی باشد. «انسان شناسی» او در بیش از 100 جلسه به آگاهی، گرایشهای قلبی و رفتارهای انسان پرداخته و تأثیر متقابل آن را بر یکدیگر مورد بررسی قرار داده و در ادامه نظام اصلی دین در حوزه تربیت انسان، «مخالفت با هوای نفس» تبیین میشود.
برگزاری 300 جلسه در قالب «تنها مسیر»
او چارچوبهای مبارزه با هوای نفس را در مراحل مختلف زندگی بشری و تمام زیر شاخههای مرتبط آن به تفصیل مورد بررسی قرار داده و آن را «تنها مسیر» مینامد که در 300 جلسه تا به امروز ارائه و دورنمای مباحث آینده آن نیز تا حدودی مشخص شده است. اگر مباحث و موضوعات مطرح شده توسط او - در تبیین نظام تربیت دینی - را بهدقت مرور کنید، درمییابید که او از یک ساختار و نظام فکری مرتب در این بخش برخوردار است و معارف دینی را به صورت نظاممند و در قالب یک «منظومه» به مخاطبانش ارائه میدهد و از ارائه آن به صورت پراکنده یا در قالب دستهبندیهای رایجی که فاقد یک «محور» مشخص باشند، اجتناب میورزد.
پناهیان منتقد علم اخلاقی است که ملکات را مهمترین دستاورد انسان معنوی میداند. او با حمله به سکولاریزه شدن علم اخلاق و با بیاهمیت برشمردن ملکات اخلاقی در منظومه معارف دینی، اخلاق سکولار را به عنوان راهبردیترین ابزار مبارزه با دین در جهان امروز معرفی میکند. او «تقوا» را محوریترین مفهوم در معارف دینی قلمداد کرده و از به کارگیری اخلاق به جای تأکید بر مفهوم تقوا گلایهمند است و آن را نوعی تحریف دین برشمرده و در اعتبار حدیث «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» تردید میکند[1] و ترویج آن را ناشی از نوعی نگاه سکولار به دین در طول تاریخ میداند.[2]
پناهیان دهه شصت را به مطالعه و تدریس کتابهای شهید مطهری اشتغال داشت. او در کنار تبلیغ دین و تدریس معارف اسلامی به شیوه سنتی، به بحث و مناظره با مجاهدین خلق و چپها روی آورد. بعدها در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به تحصیل روانشناسی و فلسفه غرب روی آورد[3] و با نقد اندیشه غرب آشنا شد، اما بزودی متوجه شد که مهمتر از آشنایی با نقد اندیشههای غربی، باید به تبیین اندیشههای اسلامی در قالبی نوین روی آورد. او بارها این ترجیح را در سخنان خود برای مبلغین اعلام میکرد و جذابیتهای آن را برای مخاطبان دوچندان میدانست و معتقد بود کافی است که نیم نگاهی به نقد آنچه در اندیشه غربی میگذرد، داشته باشیم.
بیتالغزل سخنرانیهای پناهیان، «ولایت» است
بیتالغزل سخنرانیهای او تبیین اهمیت وکارکردهای «ولایت» است. البته مدعی است که این سخن را بر اساس تعبّد نمیگوید؛ بلکه چون باور دارد که براساس یک تفکر منطقی و واقعبینانه راه حل همه مشکلات بشریت در ولایت دیده شده و بدیلی شایسته برای همه مدلهای بشری است، آن را تبلیغ میکند. مهمترین فایده «ولایت» تأمین استقلال و آزادی انسانهاست. او پیوسته به دنبال تبیین نگاه کارکردگرایانه به «ولایت» است که از دید او کاملاً نوین و بیسابقه است، چرا که کتابهای کلامی شیعه، عموماً بر محور اثبات حقانیت «ولی» سامان یافته و توجه چندانی به کارکردها و ابعاد ساختاری ولایت نداشتهاند.
او معتقد است که اگر به مقوله «ولایت» نگاهی کارکردگرایانه بیفکنیم، باید بسیاری از آیات قرآن را در زمر آیاتالولایه بشمار بیاوریم. همچنین او معتقد است که قرآن همه فراز و فرود جوامع و تمدنها را بر محور «ولایت» انبیاء و اوصیای آنان توصیف میکند که در حال حاضر مغفول واقع شده و بهصورت جزیرهای و پراکنده به آن پرداخته میشود. همچنین سیره حکومتی پیامبر(ص) «امامت امت» است که با رویکردهای موجود جهانی تفاوت فاحشی دارد؛ از جمله آنکه شیوه ابلاغ قوانین و احکام آن توسط پیامبر(ص) بر طریق «تعریض» است و «تصریح» در همه جوانب آن صورت نمیپذیرد و به نوعی از ابهام بسنده میشود.[4]
پناهیان بارها بر این نکته پافشاری کرده است که بهترین متد برای اداره جامعه، «تقوا» است؛ چرا که تقوا، کرامت انسانی را حفظ کرده و انسانها را خویشتندار میکند؛ تا جایی که برای کنترل افراد نیازی به وضع بسیاری از قوانین نیست. او تقوا را روش حکومتداری اولیاء خدا دانسته که در یک جامعه بابصیرت، موجب رشد و بالندگی آن میشود. ایشان تقوا را الهامبخش مدلی از مدیریت جامعه میداند که آن را در مقایسی کوچکتر میتوان در مدرسه به کار گرفت و نتایج درخشانی را مشاهده کرد. او علاوه بر نتایج تست خود، به تستهای دیگر روانشناسی نیز استناد میدهد. دیدگاههای او بر مبنای آن است که سیاست و معنویت درهم آمیخته است و برخوداری مدیر از تعهد به معنای تقوا را مساوی با اتخاذ بهترین روش برای مدیریت برمیشمرد.
شاید آن چیزی که چهره او را به عنوان سخنران دینی نزد برخی، به شدت مخدوش کرده است، ورود جدی او به مباحث سیاسی روز است. پناهیان یک کنشگر سیاسی است و نه مانند بسیاری از فرهیختگان، تنها یک نظارهگر منتقد. حضور پررنگ او در انتخابات به مزاج بسیاری خوش نمیآید و در بین روحانیت سنتی حوزه انتقاداتی را برانگیخته است.
در حالی که او خود به شیوه سنتی حوزه علاقمند است و از مدافعان آن به شمار میآید، ولی فعالیت جدی سیاسی را برای همه، یک فریضه میداند. این تفکر برآمده از این است که «سیاست» و «ولایت» را تفکیکناپذیر دانسته و معتقد است که سیاست به عنوان بخشی از گوهر دین به حاشیه رانده شده و مورد بیمهری انسانهای مذهبی قرار گرفته است. ایشان بر این باور است که آن چیزی که عمیقترین تأثیر را بر حیات بشری میگذارد، تصمیم سیاسی است و نه فرهنگی، فنی، اقتصادی و...، به همین دلیل فضیلت آدمی و هنر بنیادین او در سیاسی زیستن است نه کنار ایستادن و گمنام ماندن؛ گرچه فعالیت سیاسی، رنج دائمی تواُم با مسئولیت را به همراه داشته باشد.
بسیاری از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، سخنرانیهای او را جدی تلقی نمیکنند، اما او توانسته بخش قابل توجهی از دانشجویان و طلاب جوان را جذب اندیشه خود کند و الگویی برای آینده آنان قرار گیرد. جلسات او مملوّ از جمعیت است و دقایقی پس از شروع سخنرانی او، جایی برای نشستن در محفل وجود ندارد. هم اکنون تعداد قابل توجهی از جوانان ایرانی مقیم اروپا و جوانان انقلابی کشورهای عربی نیز از جمله شیفتگان سخنرانیهای او هستند.
کلیپهای بسیاری از او در ایام محرم و صفر و در مناسبتهای فرهنگی و سیاسی به زبانهای فارسی، عربی و گاهی ترکی و انگلیسی منتشر میشود. یکی از فعالیتهای سالهای اخیر او در تشویق همگان برای حضور در اربعین حسینی(علیه السلام) در شهر مقدس «کربلا» است که منجر به تشکیل کاروانهایی متشکل از پنج هزار نفر از اروپا شد.
پناهیان از پیشگامان عرضه مباحث دینی به زبان روز است. جالب آنکه او از ترفندهای خاصی برای جلب مخاطب استفاده نمیکند، اما هنر بالایی در ارائه تحلیلهای نوین از مسائل دینی داشته و به خوبی از توان انتقال پیام برخودار است. او معتقد است که مهمترین عامل پیگیری سخنانش در بین مخاطبانش، ساختارمند و هدفمند بودن مباحث او است.
مخالفانش او را یک ژورنالیست جنجالی میخوانند، اما او خود را یک «رئالیست پیشرو» توصیف میکند که بدون هرگونه آرایش و تعبیر افزون، حقیقت دین را تبیین میکند. گاهی مراتب علمی او از سوی برخی دانشوران مورد تشکیک قرار گرفته، ولی او در مواجهه با انواع قضاوتها، تنها به این نکته توجه میدهد که مایههای سخنرانیهایش برآمده از قرآن، حدیث و تاریخ اسلام است که با قرائت نوینی ارائه شده که گویی این تغییر روش، واکنشهایی را برانگیخته است.
جالب آن است که ایشان روی هر چه انگشت میگذارد، در محافل مذهبی، زمزمه آن شنیده میشود. معلوم است، سخن او شنیده میشود و فعالیتش دیده میشود. روزگاری در دهه هفتاد، او و دوستانش پیگیر برگزاری دعای ندبه در کشور بودند که در آن جامعه مهدوی(عج) را در برابر جامعه مدنی به عنوان بهترین مدل حکومت تبلیغ میکردند، طولی نکشید به موفقیتهایی دست یافتند و دعای ندبه رونق بیسابقهای در کشور یافت. سپس طرحی را برای تشکیل جلسات مذهبی در دانشگاهها بهویژه دانشگاه تهران درانداختند که آن نیز موفقیت بسزایی یافت، بعدها تشویق برای راهپیمایی اربعین در سرزمین عراق را در دستور کار خود قرار دادند که آن نیز با موفقیتهایی روبرو شد و فضای جامعه آن را پذیرفت. اینکه او را عامل محوری این رویدادها انگاریم کمی خوشبینانه است، ولی نقش او را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد نمیتوان نادیده انگاشت.
* معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف
انتشار یادداشتها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری آنا» نیست و این خبرگزاری صرفاً منعکسکننده نظرات فعالان دانشگاهی است.
[4] . برای این موضوع بنگرید به حدیث: «قال الامام علی(ع): ِ ... لِأَنَّ الْأَنْبِيَاءَ قَبْلَهُ بُعِثُوا بِالتَّصْرِيحِ لَا بِالتَّعْرِيض...ِ فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالتَّعْرِيضِ لَا بِالتَّصْرِيح». طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص255؛ قال الامام الصادق(ع): « ِانَّ اللَّهَ بَعَثَ نَبِیَّهُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَه»؛ قمی، تفسیر، ج2، ص373.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/