خبرنگاران زیست واقعی کنار زائران اربعین را تجربه کنند/ انتقال پیام راهپیمایی اربعین؛ هم وظیفه و هم هنر
به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اربعین از آن دسته مناسبتهای مذهبی است که علاوه بر ابعاد معنویتافزای فردی و درونی، نوعی بسیج و حرکت اجتماعی بینظیر را رقم زده است. اگر این اجتماع عظیم اسلامی را که تعامل و همگرایی عمیقی نیز در آن نهفته است، یک فرصت در نظر بگیریم و آن را مدیریت کنیم، با ظرفیتهای پیدا و پنهان خود، میتواند تحقق اهداف بلند اسلامی و شیعی را در جهان سرعت و عمق ببخشد. در این میان فعالیتهای رسانهای جایگاه ویژهای برای عملیاتی کردن این فرایند دارد که بهرهگیری از تجارب خبرنگاران و خبرگان رسانه یکی از این موارد است.
بیژن نوباوه بیش و پیش از آن که به عنوان یک چهره سیاسی شناخته شود، یک خبرنگار باسابقه و شناختهشده است. نوباوه از 31 شهریور 1359 و در 21 سالگی به عنوان خبرنگار وارد سازمان صداوسیما شد.
او سابقه فعالیت در همه حوزههای خبری سازمان را دارد. از سالهای ابتدایی دهه 60 خبرنگار ویژه دولت بوده و از همه مهمتر سالها به عنوان خبرنگار و مستندساز در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور داشته است. گزارشهای ماندگار او از فتح خرمشهر و پیروزیهای عملیات فاو در خاطر مخاطبان باقی مانده است. نوباوه همچنین چندین سال مدیرکل اخبار داخلی و مدیرکل اخبار خارجی واحد مرکزی خبر نیز بوده و دوازده سال نیز در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، پاکستان، انگلستان و کشورهای منطقه بالکان (در زمان جنگ بوسنی و هرزگوین) سابقه کار خبرنگاری دارد. او همچنین نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نیز بوده است.
نوباوه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این که خبرنگاران چگونه میتوانند به بهترین شکل حماسه زیارت اربعین را در رسانهها منعکس کنند گفت:«راهپیمایی اربعین یک راهپیمایی عادی نیست. ما در این آیین مذهبی، شاهد رفتارهای ویژهای از سوی ارادتمندان اهل بیت(ع) هستیم که در سایر ایام سال قابل مشاهده نیست. پس این روزها منحصر به فرد است.همه زائران راهپیمایی اربعین با یک انگیز بسیار بالای معنوی در این تجمع شرکت میکنند. برای چندین روز شرایط سخت را تحمل میکنند چون هدف بزرگی دارند».
وی اظهار کرد:«به نظر من، فهم و انتقال این هدف نهتنها برای خبرنگاران که برای هر کدام از شرکتکنندگان در این تجمع بزرگ یک وظیفه است. در این میان اهالی رسانه هنر انتقال این مفاهیم را به شکلی مؤثر دارند باشد. پس انتقال درست این پیام راهپیمایی چند ده میلیونی اربعین، هم وظیفه است و هم هنر».
این کارشناس حوزه رسانه عنوان کرد:«اگر اهالی رسانه خودشان بخشی از این جمع و جمعیت باشند و خودشان هم این حضور را درک کنند، قطعاً میتوانند نقش بسیار مهمی در جهانی شدن این پیام داشته باشند. خبرنگاران ما باید مثل روزهای جنگ بین مردم باشند،در سختیهای راه و تلخ و شیرین این سفر با مردم بجوشند، خوراک و محل اسکان آنها مثل همه زائران دیگر باشد و در مجموع زیست واقعی در کنار زائران اربعین را تجربه کنند، میتوانند در انتقال این حس موفق باشند».
نوباوه افزود: «من مطمئن هستم که این اتفاق بهخوبی رخ میدهد. شاهد هستیم که در این چند سال هر روز بر تعداد راهپیمایان افزوده میشود؛ این نشاندهنده این است که مسائل داخل این راه به این راهپیمایی عظیم خوب منتقل شده است».
با توجه به اهمیت فنون رسانهای در انعکاس حماسه پیادهروی اربعین کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی سال گذشته کتابی با عنوان «سیاستهای رسانهای پوشش مراسم اربعین حسینی؛ بایدها و نبایدهای رسانهای» را منتشر کرد. این اثر میتواند راهنمایی کاربردی برای آن دسته از اهالی رسانه باشد که قصد انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با پیادهروی اربعین را دارند. از سوی دیگر، زائرانی که به ضبط وقایع و رویدادهای زیارت اربعین علاقه دارند و میخواهند از رویکردهای کلی رسانهای در این خصوص مطلع باشند نیز در زمره مخاطبان این کتاب هستند.
کتاب سیاستهای رسانهای پوشش مراسم اربعین حسینی؛ بایدها و نبایدهای رسانهای نوشته سید محمدرضا خوشرو در ۲۰۰ صفحه توسط ستاد مرکزی اربعین حسینی به زیور طبع آراسته شده است. متقاضیان میتوانند با تماس با دبیرخانه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی به شماره ۰۲۱۶۴۵۱۲۲۵۶ این کتاب را تهیه کرده و یا از اینـجا دریافت نمایند.
انتهای پیام/4072/4104/پ
انتهای پیام/