صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

چگونگی ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس مرکز هیئت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چگونگی ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تشریح کرد.
کد خبر : 429591

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، عبدالرضا باقری قائم در نشست بررسی آیین ارتقای اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای نباید با بقیه دانشگاه‌های کشور مقایسه شود.


وی افزود: در کشور یک آیین نامه استخدامی برای اعضای هیئت علمی داریم که شامل رتبه‌های مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام است و به نظر می‌آید آیین‌نامه مذکور با ماهیت فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای همخوانی ندارد لذا اعضای هیئت علمی که جذب می‌شوند با آیین‌نامه کنونی بالاخص در بحث ارتقا دچار مشکل خواهند شد. بنابراین بایستی نظام هیئت علمی مختص دانشگاه فنی و حرفه‌ای با محورهای نحوه استخدام، شاخص‌های مرتبه هیئت علمی،  بازآموزی و آموزش‌های ضمن خدمت و در مجموع ارتقای اساتید در نظر بگیریم.


رئیس مرکز هیئت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تا چند ماه آینده آیین‌نامه جدیدی با اهداف، ویژگی‌ها و شرایط خاص دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنظیم می‌کنیم.


ویبا عنوان اینکه در مرحله اول بایستی کارگروه های تخصصی برای ترسیم فعالیت‌ها با مشارکت حاضرین این نشست شکل بگیرد اظهار کرد: در این نشست‌ها قرار نیست آیین‌نامه استخدامی و ارتقا استخراج شود بلکه بنا داریم با استفاده از خرد جمعی و تجربیات اساتید حاضر، مفاهیم لازم را تعریف کنیم و بعداً در ضوابط و آیین‌نامه‌ها استفاده گردد.


آیین‌نامه ارتقای استادان در آموزش‌های مهارتی بایستی متفاوت از سایر دانشگاه‌ها باشد


در ابتدای این نشست ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای  با اشاره بر اینکه موضوع این نشست بررسی راهکارهای ارتقا و استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه است اظهار کرد: تدوین آیین نامه ای منسجم و بومی مختص اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه های اصلی دانشگاه است و به نظر بنده آیین‌نامه ارتقای استادان در آموزش‌های مهارتی بایستی متفاوت از سایر دانشگاه‌ها باشد.


وی توضیح داد: این دانشگاه در سراسر کشور دارای 176 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای(53 مرکز مختص دختران و 123 مرکز به پسران) در 111 شهر با بیش از 200 هزار دانشجو،110 رشته کاردانی،60 رشته کارشناسی ناپیوسته و 7 رشته کارشناسی پیوسته از سال 97 در راستای اجرای بند ب ماده 65 و66 قانون برنامه ششم توسعه، مجوز شورای مستقل برنامه ریزی آموزشی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف سیاستگذاری منسجم در برنامه ریزی درسی برای توسعه هدفمند آموزش های عالی فنی و حرفه ای و به منظور رفع نیازهای اولویت دار مهارتی کشور بر مبنای مطالعات آمایشی اخذ کردیم و بحمدا... در ظرف مدتی کمتر از یکسال تعداد 41 برنامه درسی آموزشی کاردانی پیوسته بروز رسانی شد و دانشجویان ورودی جدید با این برنامه های درسی جدید شروع به تحصیل خواهند کرد.


صالحی عمران گزارشی از تعداد اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی دانشگاه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 349 هنرآموز، دبیر و مدرس و 394 عضو هیأت علمی تطبیق یافته و 141 عضو هیأت علمی آموزشی کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای را تشکیل می دهند.


وی با اعلام اینکه جذب اعضای هیأت علمی این دانشگاه مانند تمام دانشگاه ها از طریق سایت جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم صورت گرفته و از سال 94 تا 96 مجموعاً 90 نفر کارشناسی ارشد و 51 نفر دکتری حایض شرایط بوده اند که به کار گرفته شده اند گفت: تعداد 31 نفر هم از فرصت بورسیه وزارت علوم به هیأت اجرایی جذب دانشگاه معرفی شدند که از این تعداد 21 نفر در مراحل استعلام و  تحقیقات صلاحیت های عمومی قرار دارند که بعد از اعلام نتایج جذب دانشگاه خواهند شد.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ابراز نگرانی از تعداد اعضای هیئت علمی و مدرسین نسبت به دانشجو اعلام کرد: شاخص نسبت دانشجو به استاد شرایط مناسبی ندارد و این هم یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی دانشگاه است. همچنین تعداد 20 هزار نفر استاد مدعو مسئولیت عمده آموزشی دانشجویان را در سراسر کشور بر عهده دارند.


وی ادامه داد یکی از برنامه‌های خوب دانشگاه بازنگری و آماده سازی آیین نامه صلاحیت‌های مدرسان بود که اساتید مدعو بایستی طبق ضوابط و مقررات تدوین شده امتیازات لازم را برای تدریس در دانشگاه کسب  و کد مدرسی دریافت می‌کردند.


ایجاد دوره‌های کاردانی جدید در رشته‌های حمل و نقل، معماری داخلی، مکاترونیک و فتوگرافیک


صالحی عمران از ایجاد دوره‌های کاردانی جدید در رشته‌های حمل و نقل، معماری داخلی، مکاترونیک و فتوگرافیک برای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور خبر داد و افزود: در راستای مأموریت‌های تعریف شده دانشگاه برای کارآفرینی و اشتغال جوانان و موافقت دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 4 دوره کاردانی با 38 رشته محل جدید ایجاد و در دفترچه آزمون کاردانی نظام جدید سال تحصیلی 99_98 سازمان سنجش آموزش کشور لحاظ می‌شود.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر