صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

آشنایی با آب‌ انبار دو قلو کیش

جزیره کیش به‌عنوان چهارمین منطقه گردشگری انتخاب شده است. یکی از این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزیره کیش که بسیار جذاب و دیدنی به‌شمار می‌آید، آب انبار دوقلوی کیش است.
کد خبر : 429361

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از واحد بازرگانی، جزیره زیبای کیش با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. هر ساله تعداد زیادی از توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این مناطق طبیعی زیبا، به این جزیره سفر می‌کنند. جزیره کیش  به‌عنوان چهارمین منطقه گردشگری انتخاب شده است. یکی از این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزیره کیش که بسیار جذاب و دیدنی به‌شمار می‌آید، آب انبار دوقلوی کیش است.


آب انبارها نوعی استخر سرپوشیده برای ذخیره آب در زیرزمین هستند و عموماً در مناطق بیابانی کم آب، ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شهرهای کویری مانند کاشان، میناب، جنوب استان فارس و هرمزگان می‌توانید این آب انبارها را در سراسر مسیر مشاهده کنید. در زمان‌های گذشته  از آب انبار برای ذخیره آب در زمان‌های خشک‌سالی و تابستان استفاده می‌شد.


آب انبار دو قلوی کیش در تور کیش در سال 1372 و به شکلی سنتی و شبیه به معماری یزدی ساخته شده است. در اصل این آب انبار بر روی یک آب انبار قدیمی‌تر ساخته شده و گویا آب انبار قدیمی به‌نوعی ترمیم و بازسازی شده است. آب انبار دوقلوی کیش در شمال جزیره کیش واقع شده است.


به گزارش سفر باتو ، این آب انبار دارای دو گنبد و پنج بادگیر است که این بادگیرها جهت خنک سازی محیط و آب هستند. وظیفه این بادگیرها ورود و خروج هوا و خنک کردن آب درون آب انبارها است.


اگر شما هم به دیدن مکان‌های تاریخی و قدیمی علاقه دارید توصیه می‌کنیم در سفر خود به کیش حتماً به آب انبار دوقلو سر بزنید.


البته امروزه از این آب انبار برای ذخیره آب استفاده نمی‌کنند  زیرا با قرار گرفتن ساختمان‌های جدید در مسیر آب‌هایی که به آب انبار می‌رفتند این آب انبار جنبه کاربری خود را از دست داده است. امروزه آب مورد نیاز جزیره کیش به وسیله دستگاه‌های شیرین کننده تأمین می‌شود.


از مکان‌های گردشگری نزدیک به آب انبار دوقلوی کیش می‌توان به شهر باستانی حریره، مجموعه ورزشی المپیک و مجموعه درخت سبز کیش اشاره کرد.


مجموعه درخت سبز کیش


درخت سبز با عنوان کهن‌سال‌ترین درخت جزیره که قدمتی 600 ساله دارد، از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی‌ای خواهد بود که تا به حال دیده‌اید. این درخت که همان درخت لور و یا انجیر کهن معبد است در ابتدا به‌صورت یک تنه بوده و با گذشت زمان که شاخه‌هایش رشد می‌کنند، این شاخه‌ها به‌سمت زمین آویزان می‌شوند و سپس این شاخه در هم می‌روند و به مرور زمان تبدیل به تنه می‌شوند. بنابر قدمت 600 ساله، این درخت مدت زیادی است که شاخه‌هایش به تنه تبدیل شده و یک درخت بسیار تنومند است. به شما توصیه می‌کنیم که در سفر به کیش حتماً از مجموعه درخت سبز دیدن کنید.


مردم بر این باورند که این درخت انرژی بی‌نظیری دارد و برای برآورده شدن حاجاتشان به درخت بند‌هایی پارچه‌ای را آویزان کرده‌اند و این درخت را به درخت آرزوها تبدیل کرده‌اند. سرسبزی محوطه، آلاچیق‌ها و نرده‌های چوبی و پیاده‌روهای این مجموعه، باربیکیوها و صندلی‌هایی با طراحی جالب از امکانات دیگر مجموعه درخت سبز است که پذیرای شما گردشگران عزیز خواهد بود.


شهر تاریخی حریره


حریره از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران با وسعت 3 کیلومتر مربع است و در قرن ۵  الی ۱۰ هجری هم‌زمان با دوره ساسانیان بنا شده است . شهر حریره حدود هزار سال پیش شکل گرفت و تقریبا 600 سال بعد متروکه شده است.


شهر تاریخی حریره در سال ۱۳۷۶ ثبت آثار ملی ایران شد. این شهر در شمال کیش و در نزدیکی آب انبار دو قلو و مجموعه درخت سبز قرار دارد. شهر حریره به مرور زمان فرسوده شده و امروزه خرابه‌های آن باقی مانده است. در این شهر یک کاریز قرار دارد که شهر زیر زمینی شناخته می‌شود به مساحت 10000 متر است، از این کاریز برای ذخیره آب ساکنین شهر استفاده می‌شده، کاریز کیش حدود 2500 سال پیش ساخته شده است. در این شهر زیر زمینی تونل‌های زیادی موجود است که طول این تونل‌ها به بیش از 8 کیلومتر می‌رسد که شما می‌توانید در بازدید از کاریز در تونل‌های زیرزمینی قدم بزنید و چگونگی سیستم قنات را از نزدیک ببینید. هم‌چنین سفر به گرجستان با تورهای ارزان کشور گرجستان را در سایت ببینید.


اما جاذبه‌های دیدنی شهر تاریخی حریره به همین‌ها بسنده نمی‌شود و علاوه بر کاریز شهر حریره دارای خانه‌های اعیانی، چاه‌ها، حمام‌ها و قنات  نیز است. امروزه این ساخت باستانی با حضور مغازه‌ها و رستوران‌ها، سالن‌های سنتی، آمفی تئاتر و حتی گالریهای هنری مدرن‌تر شده است.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر