صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴

معاون آموزشی وزیر علوم: جلوی صدور مجوزهای بی‌رویه برای موسسات غیرانتفاعی جدید را گرفته‌ایم

معاون آموزشی وزیر علوم بابیان اینکه هم‌اکنون 30 درصد آزمون کنکور و 70 درصد ارزیابی دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو دکتری دخیل است، گفت:«از سال آینده پذیرش دکتری به خود دانشگاه‌های مجری دکتری محول می‌شود زیرا در طول سال‌های گذشته که پذیرش‌ها توسط خود دانشگاه‌ها بوده ازنظر کیفی دانشجویان سطح بالاتری جذب می‌شدند.»
کد خبر : 42924

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در سخنانی در دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: «آموزش عالی کشور به‌طورکلی به 9 منطقه تقسیم‌شده که یکی از این مناطق، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مستقر در شامل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان می‌شود.»


او بابیان اینکه بیش از 2600 دانشگاه مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد، افزود: «ایران یکی از کشورهای پیشرو در ارائه خدمات آموزش عالی است و با قاطعیت می‌توان گفت در 35 سال گذشته آموزش عالی کشور25 برابر رشد داشته که این رقم سه برابر میانگین رشد جهانی است.»


دکتر شریعتی نیاسر عنوان کرد: «اینکه دارای یک سرمایه عظیم انسانی هستیم را به فال نیک می‌گیریم، اما باید توجه داشته باشیم که این سرمایه باید نیاز کشور را برطرف کند و در این خصوص باید رابطه معناداری بین تحصیل و اشتغال ایجاد کنیم.»


معاون آموزشی وزیر علوم گفت: «مأموریت گرایی در آموزش عالی و دانشگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین اهداف ما است به این صورت که برای هر دانشگاه مأموریت خاصی را تعریف کنیم که یکی از ابعاد آن، مأموریت‌های بومی، منطقه‌ای، ملی و فراملی است.»


او تأکید کرد: «دانشگاه‌هایی که مأموریت ملی دارند قطعاً از دانشگاه‌های شاخص کشور هستند و مأموریت آن‌ها بر اساس نیاز جامعه و کشور تعریف می‌شود.»


شریعتی نیاسر در ادامه با بیان اینکه موضوع سطح‌بندی دانشگاه‌ها یکی از مواردی است که درصدد انجام آن هستیم، اظهار داشت: «برنامه سطح‌بندی مراکز غیردولتی به‌صورت آزمایشی انجام‌شده است و تا بهمن‌ماه سال جاری ادامه دارد و بعد از بهمن‌ماه که اشکالات و نواقص این طرح برطرف شد، موسسات غیردولتی موظف خواهند بود مراکز خود را بر اساس آن ارتقا دهند.»


معاون آموزشی وزیر علوم گفت: «هدف از اجرای این طرح ایجاد محیطی برای رشد و ارتقای مراکز آموزش عالی غیردولتی است البته این طرح برای مراکز دولتی نیز قابل‌اجرا است و طرح اولیه آن اجراشده است و در حال پردازش داده‌ها هستیم که بعد از راستی آزمایی طرح عملیاتی و اجرایی شود و طبق زمان‌بندی که داریم دانشگاه‌های دولتی از اول سال 9513 سطح‌بندی می‌شوند که باید بر اساس آن ارتقا پیدا کنند.»


او بابیان اینکه این سطح‌بندی هر دو سال یک‌بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد، در خصوص ارتقای کیفی نظام‌های آموزشی افزود: «در حال حاضر جلوی صدور مجوزهای بی‌رویه برای موسسات جدید را گرفته‌ایم و برای موسسات جدید در حوزه غیردولتی هیچ مجوزی صادر نشده است.»


شریعتی نیاسر در پایان بابیان اینکه دانشگاه‌ها در حال حاضر عرضه محور هستند، تصریح کرد: «یکی از اهداف اصلی آموزش عالی این است که دانشگاه‌ها تقاضامحور شوند.»


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به تقاضامحور بودن برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فرهنگیان و یا دانشگاه نیروی انتظامی که محصولشان متناسب با نیاز جامعه باشد، گفت: «بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها در حال انجام است و در این بازنگری اولویت این است که دانشجویان نیز در این مقوله مشارکت داشته باشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر