انتقاد بطحایی از نگاههای بدبینانه به بخش غیردولتی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زنجان، سیدمحمد بطحایی در جلسه شورای نظارت و هماهنگی مدارس سمای استان زنجان با بیان اینکه امروز آموزشوپرورش ما از حیث کمّی با بسیاری از کشورهای اروپایی تفاوتی ندارد، اظهار کرد: «آنقدری که در توسعه راهسازی، آب و برق و گازرسانی پیشرفت داشتهایم در توسعه آموزشوپرورش نتوانستهایم پا بهپای این پیشرفتها حرکت کنیم.»
وی افزود: «هرچند در مقایسه با سایر موضوعات کشور، حق آموزشوپرورش آنگونه که باید ادا نشده؛ ولی اقدامات انجام شده قابل مقایسه با 50 سال پیش نیست و همه این پیشرفتها را مدیون کسانی هستیم که در این سالها در آموزشوپرورش منشأ اثر بودهاند.»
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مدارس سما با وجود مزیتهای رقابتی از حیث کیفیت راه نرفته زیاد دارد. این مدارس میتوانند در صورت توجه به کیفیت آموزشی در آموزش کشور نقش بسزایی ایفا کنند.»
بطحایی با تأکید بر اینکه استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس سما، ارتقای کیفیت است، بیان کرد: «مهم این است که مدارس باکیفیتی داشته باشیم که برازنده دانشگاه آزاد اسلامی و روش و تجهیزات در تراز جمهوری اسلامی باشد و بهعنوان الگو در اجرای سند تحول آموزشوپرورش مورد کاربست عملیاتی قرار بگیرد برای همین اصراری بر توسعه کمّی نداریم.»
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی و سما این ظرفیت را دارد که دانشآموزان باهوش و استعداد در مناطق محروم و طبقه متوسط جامعه را بپذیرد، مطرح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که این مأموریت را در پیش دارد که دانشآموزان را از مهدکودک تا دکتری زیر پوشش قرار دهد.»
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «نقشه راه مدارس سما به پشتوانه آموزشوپرورش و سازمان نوسازی مدارس ترسیم شده که در این راه به کسانی که دل در گرو تعالی آموزش در کشور دارند، نیاز داریم. در حوزه مهارتآموزی در آموزش کشور تاکنون کار قابل توجهی انجام نشده و دانشگاه آزاد اسلامی توانایی واردشدن به حوزه مهارتآموزی را دارد.»
بطحایی با انتقاد از نگاههای بدبینانه به بخش غیردولتی، دلیل دولتی ماندن اقتصاد را همین بدبینیها اعلام کرد و افزود: «مدارس غیردولتی سما ظرفیت خوبی برای کمک به آموزشوپرورش دارد تا آن بخش از جامعه که میتواند هزینه تحصیل در این مدارس را تأمین کنند با تحصیل در این مدارس باری از دوش دولت برداشته شود.»
وی بیان کرد: «مدارس سما اگر به نقطه مطلوب خود برسد، حاضر است همه فعالیتهای خود را در معرض دید و قضاوت قرار دهد تا دیگران هم از این تجربه استفاده کنند و مدیران، معلمان و سایر آموزشگاها را در حوزههای یادگیری و آسیبهای اجتماعی و ... مورد آموزش قرار دهد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز با برشمردن ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مهمترین نهاد بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی کشور است و توانسته بار بزرگی از دوش کشور بردارد. این دانشگاه گره کور کنکور در اوایل انقلاب را بهدرستی باز کرد و از فاجعه سد کنکور کشور را نجات داد.»
علیرضا فیروزفر با بیان زیرساختهای دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان بزرگترین و مؤثرترین نهاد آموزش عالی استان زنجان است و بخش عظیمی از دانشجویان استان در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکنند. تاکنون بیش از 50 هزار دانشآموخته از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان فارغالتحصیل شدهاند.»
وی درباره طرح مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «رسالت دانشگاه آزاد اسلامی کمک به آموزشوپرورش است. راهاندازی مجتمع بزرگ آموزشی در زنجان با نگاه به استعدادهای داخل استان و زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و آموزشوپرورش استان زنجان است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان ویژگیهای مجتمع آموزشی اظهار کرد: «ما به دنبال یک برند در حوزه آموزشوپرورش هستیم و مردم زنجان استحقاق خدمت بیشتری دارند و انتظار داریم همه مجموعههای دولتی و غیردولتی ما را در رسیدن به این هدف یاری کنند.»
فیروزفر مطرح کرد: «در شهر زنجان هفت مدرسه سما با هزار و 800 دانشآموز، 300 دانشآموز در خدابنده، هزار و 266 دانشآموز در ابهر و 42 دانشآموز در طارم وجود دارد.»
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان نیز گفت: «وضعیت خوب فضاهای ساختمانی، تجهیزات و امکانات آموزشی در مقایسه با سایر مدارس غیردولتی از مزیتهای مدارس سما بوده که با توجه به رویکرد توسعهای و غیرتجاری و اقتصادی این مدارس، زنجیره انسانی خوبی در این مدارس وجود دارد که آموزشوپرورش حاضر علاقهمنداست در راستای ارتقا سطح همکاران خود از آموزشهای دانشگاه آزاد در مدارس سما استفاده کنیم.»
ابراهیم رفیعی با بیان اینکه هزار و 515 کلاس غیرانتفاعی در 740 مدرسه غیرانتفاعی در زنجان وجود دارد، اظهار کرد: «این میزان هفت درصد دانشآموزان استان را تشکیل میدهد که با توجه به ویژگی مشارکت پیر بودن مردم زنجان این میزان باید بیشتر شود.»
به گزارش آنا، در این جلسه درباره تعیین تکلیف اردوگاه سمای ابهر، وضعیت مدارس سمای طارم و خدابنده نیز تصمیمگیری شد.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/