کتاب بازاریابی در صنعت ورزش ویژه دانشجویان علوم تربیتبدنی منتشر شد
به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این کتاب به قلم مصطفی سلطانی و جمشید همتی و در 14 فصل کلیات بازاریابی در ورزش، فلسفهها و نظریههای بازاریابی، محصول ورزشی، قیمت، مکان، تبلیغ در ورزش، حمایت مالی در ورزش، مزیت رقابتی، بازاریابی سبز، بازاریابی حسی، بازاریابی چریکی، بازاریابی رابطهمند، انواع بازاریابی مدرن و شرکتهای موفق در بازاریابی ورزش تدوینشده است.
جمشید همتی مدیر ورزش قهرمانی و همگانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: کتاب بازاریابی در صنعت ورزش در 14 فصل تدوینشده است که ازجمله فصلهای مهم آن میتوان به معرفی شرکت موفق در بازاریابی ورزشی، تبلیغ در ورزش و بازاریابی حسی ... در این کتاب اشاره کرد.
وی با بیان اینکه کتاب بازاریابی در ورزش برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تربیتبدنی گرایش مدیریت ورزشی و بازاریابی آن توصیه میشود، افزود: وجود این کتاب در حوزه بازاریابی ورزش بهویژه برای مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران تربیتبدنی دانشگاهها و دانشجویان حائز اهمیت بود.
در ادامه بخشهایی از کتاب بازاریابی در ورزش را میخوانید؛
تعریف بازاریابی ورزش
بازاریابی عبارت است از یک روش عینی منظم و مناسب که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیمگیری مدیر بازاریابی فراهم میآید از مزایای تحقیقات بازاریابی میتوان به تعیین مشتریان تعیین سیاستهای بازاریابی کشف بازار جدید هست و تصمیمات نادرست کاهش هزینهها و افزایش فروش اشاره کرد.
چیستی فلسفه بازاریابی ورزش
کاتلر و آرمسترانگ فلسفههای بازاریابی را به ۵ دسته تولید محصول فروش بازاریابی و بازاریابی اجتماعی تقسیم میکنند نظریههای انتقادی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد نظریه انتقادی اخلاقی نظریههای انتقادی محیطی و نظریههای انتقادی با رویکرد مسئولیت اجتماعی بهطورکلی میتوان گفت فلسفه بازاریابی در دو بعد انسانگرایی فردی و انسانگرایی جمعی مورد چالش عمده قرارگرفته است نظریههای نوین بازاریابی شامل نظریههای نوین بازاریابی شامل نظریه مزیت رقابتی نظریه کارگزاری عاملیت و بازاریابی رابطه مند است.
بازاریابی سبز و مسئولیت اجتماعی
بازاریابی سبز فرآیند اجتماعی که افراد و گروهها از طریق فرآیند مبادله محصولات و ارزش آنها نیاز به خواسته خود را به یک روش اخلاقی که اثرات منفی بر محیطزیست را حداقل کند برآورده میکند آمیختههای بازاریابی سبز شامل محصول سبز قیمت است و توزیع و تبلیغ سبز نمونههای فراوانی از شرکتهای وجود دارند که تلاش میکنند تا در مقابل محیط بیشتر مسئولیتپذیر باشند و بتوانند بهتر نیازهای مصرفکنندگان را ارضا کند و تولیدکنندگان تیوتا، تکنیکهای ماهیگیری را اصلاح کردند چراکه در باب صحنه درگیری و درنتیجه مرگ دلفینها بالا رفته بود که در فعالیت حمایت از محیطزیست حاضر میشوند بودجه را در اختیار یک سازمان حمایت از محیطزیست قرار میدهند تا اهداف خود را پیش ببرند و روش دیگر بر عهده گرفتن پیشواز یک محیطزیست است بازاریابی ساعت تاکنون در مسیر تکامل خود مراحل متفاوتی را طی کرده است که هر مرحله و عصری دارای ویژگیهای خاصی بوده است و معمولاً بنا به شرایط و نیازهای محیطی تغییر کرده و وارد عرصه جدیدی شده است
بازار ورزش
ورزش بازاری است که در آن محصولات به خریداران ارائه میشود مانند ورزش، تناسباندام، تفریح، فعالیتها و لوازم مربوط به اوقات فراغت بازاریابی بهعنوان فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواستههای بشر از طریق فرآیند مبادله و معادل تعریف میشود و امکان بازاریابی در ورزش به شکل ۳C، عبارت از مصرفکننده شرکت و رقابت است.
مصرفکنندههای ورزشی به چهار دسته مصرفکننده کالاهای ورزشی، مصرفکنندگان خدمات ورزشی، شرکتکنندگان و داوطلبان حضور در فعالیتهای ورزشی و تماشاگران حامیان و طرفداران ورزشی تقسیم میشوند. دسترسی به این مشتریان شامل چهار مرحله بخشبندی بازار، هدفگیری بازار، موقعیتیابی و تحلیل است. بازاریابی ورزشی شامل دو بخش کلی بازاریابی محصولات ورزشی از بازاریابی از طریق ورزش است. بازاریابی ورزشی دارای ابعاد مختلف نظیر بازار گرایی، بازارشناسی، بازاریابی، بازار سازی، بازار گردی، بازار سنجی، بازار گردانی، بازار داری و بازارگرمی است.
حوزه فعالیتهای بازاریابی سبب شده تا عناصر بازاریابی بیشتر شود و آمیخته بازاریابی برای افزایش کیفیت خدمات به پیگیریهای بیشتر افزایش یابد بهمنظور الگوی آمیخته مصاحبه خدمات متشکل از ۷ متغیره تصمیمگیری شامل محصول، قیمت، توضیح، تبلیغ، عوامل فیزیکی افراد در فرایند تشکیل میشود.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/