صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

آیا وزیر آموزش و پرورش صدای دانشجومعلمان را شنید؟

دانشجومعلمان دزفولی با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی و ارسال نامه‌ای مطالبه‌گرانه به وزیر آموزش و پرورش صدای خود را به گوش وی رساندند؛ اما آیا حاجی‌میرزایی صدای آنان را شنید؟
کد خبر : 429116

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در حاشیه حضور وزیر آموزش و پرورش در دزفول جمعی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان دزفول با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به برخی سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش نشان دادند.



در پلاکاردهای دانشجومعلمان شعارهایی با عناوین «ادامه تحصیل معلمان»، «رفاه معلمان»، «رتبه‌بندی معلمان»، «نه به خصوصی‌سازی»، «رتبه‌بندی معلمان»، «آیا میانگین حقوق معلمان 4 میلیون و 100 هزار تومان است؟»، «خصوصی‌سازی آموزش و پرورش مساوی با نابودی آینده»، «معلم‌ها فروشی نیستند، نه به خرید خدمات آموزشی» و «امکانات دانشگاه فرهنگیان در شأن دانشجومعلمان نیست» دیده می‌شد.



 نامه مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دزفول به وزیر آموزش و پرورش


جمعی از دانشجومعلمان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دزفول با ارسال نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش گوشه‌ای از مشکلات دانشجومعلمان، فرهنگیان و بازنشستگان این وزارت را به گوش حاجی میرزایی رساندند.


در این نامه درباره وضعیت نامناسب فضای آموزشی و خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان آمده است: محیط خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت خدیجه کبیر(س) گنجایش حداکثر 200 تا 250 نفر را دارد در حالی که بالغ بر 450 نفر در آن حضور دارند که در گذشته این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است. با وجود ظرفیت‌های بالای فرهنگی دزفول هیچ مکانی برای تشکل‌های دانشجویی در واحد خواهران وجود ندارد و حتی فضای نمازخانه به خوابگاه تبدیل شده است.


بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دزفول پیرامون کمبود نیرو در آموزش و پرورش خوزستان و استفاده از نیروهایی که تخصص کافی را ندارند نیز مطرح کرد: پل ورود به معلمی و تدریس در مدارس دانشگاه‌های فرهنگیان هستند، و این دانشگاه‌ها هستند که نیروهای آماده و آموزش دیده را برای تربیت و تعلیم به مدارس می‌فرستند. با وجود این نکته، دیده شده که آموزش و پرورش برای تأمین نیروی خود از افرادی که تخصص کافی را در حوزه تعلیم و تربیت ندارند استفاده می‌کند؛ آیا واقعاً راه دیگری وجود ندارد؟


در ادامه این بخش از نامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش تصریح شده است: شما با برنامه‌ریزی‌های تخصصی می‌توانید دانشجومعلمان را به جای 4 سال، بعد از 3 سال به مدارس بفرستید و این امر قطعاً امکان‌پذیر است و می‌توان با برداشتن واحدهای درسی اضافه و ادغام برخی واحدهای درسی به‌سادگی صورت پذیرد و با این کار می‌توانید نه‌تنها در کاهش هزینه‌ها بلکه در تأمین سریعتر نیروهای آموزش و پرورش اقدام کنید حتی می‌شود همانند گذشته پس از گذراندن 2 سال‌‎ تحصیلی دانشجومعلمان را به مدارس فرستاد و حین تدریس به ادامه و تکمیل مدرک کارشناسی بپردازند.


سومین محور نامه دانشجومعلمان به وزیر آموزش و پرورش به بحث جنجالی خصوصی‌سازی آموزش و پرورش پرداخته و عنوان شده است: خصوصی‌سازی آموزش و پرورش دو قسم دارد؛ اول بحث فروش مدارس با توسعه مدارس غیرانتفاعی بوده و بحث دوم نیز فروش معلم یا خرید خدمات آموزشی است؛ آنچه قابل تأمل است اینکه فروش معلم یعنی شکستن ستون فقرات نظام آموزشی، یعنی فروپاشی نظام تربیت رسمی، یعنی بی‌هویتی آموزش و پروش؛ امید است با نظارت و پیش‌بینی دقیق و بموقع شما شاهد وقوع این مشکل عظیم در تاریخ آموزش و پرورش کشور نباشیم.


حقوق و امکانات رفاهی نامناسب فرهنگیان چهارمین محور نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دزفول به وزیر آموزش و پرورش بوده که در این بخش آمده است: با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، آیا این حقوق اندک فرهنگیان پاسخگوی نیازهای اولیه زندگی‌شان است؟ آیا این امکانات در شان مقام شامخ معلم است؟ حقوق بازنشستگان فرهنگی به حدی کم است که پاسخگوی نیازهای مهم آنان از قبیل درمان، سروسامان دادن به فرزندانشان نیست. چرا باید امکانات رفاهی فرهنگیان جزء ضعیف‌ترین امکانات باشد به گونه‌ای که برای یک مسافرت ساده باید در مدارس و کلاس‌های درس اسکان بگیرند!


در بخش دیگری از این نامه بیان شده است: اما دانشگاه فرهنگیان، حداقل امکانات و خدماتی که در دانشگاه فرهنگیان به دانشجومعلم ارائه می‌شود در شأن معلم آینده‌ای که قرار است جامعه‌ای را رهبری کند نیست. آن وقت دانشجومعلم برای این خدمات ناشایست و ناکافی باید حدود نیمی از حقوق خود را که امری ناعادلانه و بسیار ناحق است در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های دولتی هر ماه به دانشگاه بدهد و در مقابل از امکاناتی بس ناچیز در قبال پرداخت مبلغ، بهره‌مند نشود.


آیا وزیر آموزش و پرورش صدای دانشجومعلمان را شنید؟



با وجود اینکه دانشجومعلمان دزفولی به وسیله پلاکاردهای اعتراضی و ارسال نامه به وزیر آموزش و پرورش صدای خود را به گوش وزیر آموزش و پرورش رساندند اما آیا حاجی‌میرزایی به‌واقع صدای دانشجومعلمان را شنید؟


در روزهای گذشته نیز جنبش دانشجویی با راه‌اندازی توفان توئیتری و انجام مصاحبه‌هایی نسبت به سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور به وزیر جدید آموزش و پرورش مبنی بر تاکید بر خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی اعتراض کردند.


دانشجومعلمان بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، اصرار دارند؛ گذشت زمان نشان خواهد داد که محسن حاجی‌میرزایی مجری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود یا پروژه خصوصی‌سازی و اجرای سند استعماری 2030 را به پیش خواهد برد؟


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر